Lojistik süreçler, işletmelerin kârlılık sağlaması ve rakipleri karşısında rekabet avantajı kazanması için büyük öneme sahiptir. Büyümek ve uluslararası pazarda söz sahibi olmak isteyen işletmelerin güncel gelişmeleri takip etmesi, müşterilerin taleplerini analiz etmesi ve bu talebe en uygun şekilde cevap vermesi gerekmektedir. Dünya üzerinde hızla büyüyen ve gelecek vadeden sektörlere bakıldığında helal sektörü dikkat çekmektedir. Başta Müslümanların ihtiyaçlarına hitap ediyor olsa da günümüzde sağlıklı ve temiz içerikli olması itibariyle Müslüman olmayan kesim tarafından da helal ürün ve hizmetler tercih edilmektedir.
Amaç: Helal ürünlerin üreticiden müşteriye ulaşıncaya kadar geçtiği aşamalar helal lojistik kavramıyla açıklanmaktadır. Malezya helal lojistik sektöründe yaptıkları çalışmalar ve yatırımlarla dikkat çeken ülke olmaktadır. Malezya’nın sektöre kattıkları diğer ülkeler için de örnek teşkil etmektedir. Türkiye’de ise hem helal sektörü hem de helal lojistik faaliyetlerinin gelişimi çok yenidir. Bu nedenle bu çalışmada helal lojistik açısından Malezya ve Türkiye’deki faaliyetler karşılaştırılarak Türkiye’nin geliştirmesi gereken noktalara değinilmiş ve helal lojistik süreçlerinin Türkiye ekonomisine katkı potansiyeline vurgu yapılması amaçlanmıştır.
Yöntem: Çalışmada konuya bir giriş yapılarak Malezya’da ve Türkiye’de yapılan akademik çalışmalar incelenmiş ve uygulamadaki çalışmalar kıyaslanarak nihayet konunun bütüncül bir değerlendirmesi yapılmıştır.
Bulgular: Helal sektörünün Malezya ve diğer sektörde öncü ülkelerin ekonomilerine katkısı tespit edilmiştir. Türkiye de geç olmadan gerekli yatırımları yaparak sektörde iyi bir yere gelebilecektir.
Özgünlük: Çalışma helal lojistik sektörünü detaylıca ele alması ve Türkiye’deki uygulamalarla kıyaslaması açısından farklılık arz etmektedir.
Helal lojistik Malezya’da Helal Lojistik Türkiye’de Helal Lojistik Helal Lojistik ve Ekonomiye Katkısı
Logistics processes are of great importance for businesses to ensure profitability and gain competitive advantage over their competitors. Businesses that want to grow and have a say in the international market need to follow current developments, analyze the demands of customers and respond to this demand in the most appropriate way. When we look at the rapidly growing and promising sectors in the world, the halal sector draws attention. Although it primarily caters to the needs of Muslims, halal products and services are preferred by non-Muslims as they are healthy and clean.
Purpose: The stages of halal products from the producer to the customer are explained with the concept of halal logistics. Malaysia is a country that draws attention with its studies and investments in the halal logistics sector. The contribution of Malaysia to the sector also sets an example for other countries. In Turkey, the development of both the halal sector and halal logistics activities is very new. For this reason, in this study, by comparing the activities in Malaysia and Turkey in terms of halal logistics, the points that Turkey needs to be developed are mentioned and it is aimed to emphasize the contribution potential of halal logistics processes to the Turkish economy.
Method: In the study, an introduction to the subject was made, academic studies in Malaysia and Turkey were examined, and a holistic evaluation of the subject was made by comparing the studies in practice.
Findings: The contribution of the halal sector to the economies of Malaysia and other leading countries in the sector has been determined. Turkey will be able to come to a good place in the sector by making the necessary investments before it is too late.
Originality: The study differs in that it deals with the halal logistics industry in detail and compares it with the practices in Turkey.
Halal Logistics Halal Logistics in Malaysia Halal Logistics in Turkey Halal Logistics and Its Contribution to Economy
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 19, 2021 |
Submission Date | May 10, 2021 |
Acceptance Date | May 27, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 20 Issue: 42 |