Purpose: The aim of this study is to reveal the worldwide recognition of Turkey's top five hotels, which are determined as a result of online evaluations and ratings made on the Holidaycheck web site, worldwide.
Method: In the research, data were obtained from the Holidaycheck website using the content analysis method, and then these data were queried over the Google Trends website and analyzed comparatively.
Findings: As a result of the analysis, according to Google searches, it was seen that Tui Blue Palm Garden hotel is the best hotel compared to the other four hotels, and Tui Magic Life Sarıgerme hotel is the least questioned hotel. As a result of the analysis made according to the period, it was concluded that the hotels were frequently questioned between 13 June and 06 October, which is the summer season, and when looked at the countries, it was most popular in Germany. In the light of the results, it is recommended to include other online evaluation sites in the sampling in terms of their contribution to the literature and to compare more hotels. Hotel businesses are advised to consider user reviews and evaluations of websites such as Google Trends and Holidaycheck while preparing strategic plans.
Originality: The study is important in terms of contributing to the competitive advantage and sustainable development of hotel businesses, and it is an original study since no study on the subject has been found.
Amaç: Bu çalışmanın amacı, Holidaycheck web sitesinde yapılan çevrimiçi değerlendirme ve puanlamalar sonucu belirlenen, Türkiye’nin en iyi ilk beş otelinin dünya genelinde tanınırlığını ortaya koymaktır.
Yöntem: Araştırmada içerik analizi yöntemi kullanılarak Holidaycheck web sitesinden veriler alınmış daha sonra bu veriler Google Trends web sitesi üzerinden sorgulanarak karşılaştırmalı analiz edilmiştir.
Bulgular: Analiz sonucunda, Google aramalarına göre, Tui Blue Palm Garden otelin diğer dört otele göre en iyi otel, Tui Magic Life Sarıgerme otelin ise en az sorgulanan otel olduğu görülmüştür. Döneme göre yapılan inceleme sonucunda otellerin yaz sezonu olan 13 Haziran-06 Ekim tarihleri arasında sık sorgulandığı, ülkelere göre bakıldığında ise, en fazla Almanya’da popüler olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Sonuçlar ışığında, alanyazına katkısı bakımından örnekleme diğer çevrimiçi değerlendirme sitelerinin de dâhil edilmesi ve daha fazla otelin karşılaştırılmasının yapılması önerilmektedir. Otel işletmelerine ise, stratejik planlar hazırlarken Google Trends ve Holidaycheck gibi web sitelerin kullanıcı yorumları ve değerlendirmelerini göz önünde bulundurmaları önerilmektedir.
Özgünlük: Çalışma, otel işletmelerinin rekabet avantajı ve sürdürülebilir gelişimine katkı sağlaması açısından önemli olup, konuya ilişkin çalışmaya rastlanılamamış olması sebebiyle özgün bir çalışma niteliği taşımaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 15, 2022 |
Submission Date | March 24, 2022 |
Acceptance Date | May 25, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 21 Issue: 43 |