Purpose: The purpose of this research is to examine the differentiation of teachers' ability to work together depending on the variable of taking part in eTwinning projects. The results obtained were analyzed in depth through interviews with the teachers involved in the projects.
Method/Design/Methodology/Approach: In this study, firstly, the effect of taking part in eTwinning activities on the competence to work together was determined by scale application, and then interviews were conducted to make sense of the results obtained. In this direction, mixed method was preferred. It is a pragmatist approach that aims to comprehensively examine the mixed method research problem. The sequential explanatory design was preferred as the research design. Sequential design is applied as the introduction of the qualitative stage in order to make sense of the quantitative results as a result of the quantitative applications. The quantitative dimension of the research was carried out with 78 teachers. In the qualitative dimension, interviews were conducted with 6 teachers.
Findings: It has been observed that teachers' ability to work together is generally high, while teachers who take part in eTwinning studies have a significantly higher level. Qualitative findings show that eTwinning studies make positive contributions for students, teachers and institutions. It has been concluded that teachers can take part in project studies in line with their personal and professional characteristics related to their competence to work together, and that their competence to work together is affected due to the task they take in the project.
Originality: Studies on the competence of teachers to work together are quite limited. In recent years, many types of projects that require teachers to work together have been put into practice. eTwinning projects have been expanding their sphere of influence for years as a project coordinated by the National Agency supported by the European Union. Examining the impact and outputs of eTwinning projects that can support teachers' ability to work together has been the original aspect of the research.
Amaç: Bu araştırmanın almacı, öğretmenlerin birlikte çalışma yeterliliklerinin, eTwinning projelerinde görev alma değişkenine bağlı olarak farklılaşmasının incelenmesidir. Elde edilen sonuçların, projelerde görev alan öğretmenler ile yapılan görüşmelerle derinlemesine analiz edilmesi sağlanmıştır.
Yöntem/Tasarım / Metodoloji / Yaklaşım: Bu araştırmada öncelikle ölçek uygulaması ile eTwinning çalışmalarında görev alma durumunun birlikte çalışma yeterliliğine etkisi belirlenmiş, devamında elde edilen sonucu anlamlandırmak adına görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Bu doğrultuda karma yöntem tercih edilmiştir. Karma yöntem araştırma probleminin kapsamlı biçimde incelenmesini amaçlayan pragmatist bir yaklaşımdır. Araştırma deseni olarak sıralı açıklayıcı desen tercih edilmiştir. Sıralı desen nicel uygulamaların sonucunda nicel sonuçları anlamlandırmak adına nitel aşamanın devreye sokulması şeklinde uygulanır. Araştırmanın nicel boyutu 78 öğretmen ile gerçekleştirilmiştir. Nitel boyutta ise 6 öğretmen ile görüşmeler gerçekleştirilmiştir.
Bulgular: Öğretmenlerin birlikte çalışma yeterliliklerinin genel olarak yüksek olduğu, eTwinning çalışmalarında görev alan öğretmenlerin ise anlamlı olarak daha yüksek bir düzeye sahip oldukları görülmüştür. Nitel boyutta ulaşılan bulgular, eTwinning çalışmalarının öğrenci, öğretmen ve kurumlar için olumlu katkılar ortaya çıkardığını göstermektedir. Öğretmenlerin birlikte çalışma yeterlilikleri ile ilişkili olan kişisel ve mesleki özellikleri doğrultusunda proje çalışmalarında görev alabildiği gibi, projede aldıkları görev dolayısıyla birlikte çalışma yeterliliklerinin etkilendiği sonucuna ulaşılmıştır.
Özgünlük: Öğretmenlerin birlikte çalışma yeterliliği konusunda yapılan çalışmalar oldukça sınırlıdır. Son yıllarda öğretmenlerin birlikte çalışmasını gerekli kılan çok sayıda proje türü uygulamaya alınmıştır. ETwinning projeleri Avrupa Birliği tarafından desteklenen Ulusal Ajans tarafından koordinasyonu sağlanan bir proje olarak etki alanını yıllardır genişletmektedir. Öğretmenlerin birlikte çalışma yeterliliğini destekleyebilecek olan eTwinning projelerinin yarattığı etkinin ve çıktılarının incelenmesi araştırmanın özgün yönü olmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 25, 2023 |
Submission Date | February 23, 2023 |
Acceptance Date | June 12, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 22 Issue: 46 |