Bu araştırma üniversite öğrencilerinin kişilik özelliklerinin, kariyer farkındalığı ve gelecek kaygıları arasındaki ilişkinin belirlenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma ilişkisel tarama modeli kullanılarak nicel araştırma yönteminde gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı dört kısımdan oluşmakta olup, ilk kısımda katılımcıların demografik özelliklerine ilişkin sorular yer almaktadır. İkinci kısımda katılımcıların kişilik özelliklerinin belirlenmesi amacıyla “Beş Faktör Kişilik Ölçeği” kullanılmış, üçüncü kısımda katılımcıların kariyer farkındalıklarının belirlenmesi amacıyla “Mesleki Kariyer Farkındalığı Ölçeği” ve son olarak dördüncü kısımda ise “Beck Umutsuzluk Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Munzur Üniversitesinde önlisans bölümlerinde eğitim gören öğrenciler oluşturmaktadır. Katılımcıların cinsiyetlerine bakıldığında 211 kadın, 163 erkek öğrenci olmak üzere 374 öğrenci yer almaktadır. Elde edilen verilerin normallik analizi ile değerlendirilerek basıklık ve çarpıklık değerlerine bakılarak, verilerin normal bir dağılım gösterip göstermediği incelenmiş ve inceleme sonucunda verilerin normal dağılım gösterdiği sonucu elde edilmiştir. Araştırmaya katılım gösteren öğrencilerin demografik özelliklerinin ve belirleyici diğer özelliklerin ortaya konulmasında yüzde, ortalama, frekans ve standart sapma gibi ölçütler değerlendirmede yer almıştır. Verilerin normal dağılım göstermesinden dolayı araştırmada t-testi ve ANOVA testi kullanılmıştır. Ayrıca araştırmada yer alan kişilik özelliklerinin kariyer farkındalığı ve umutsuzluk üzerine etkilerinin belirlenmesi amacıyla da korelasyon analizi yapılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; kadın katılımcıların mesleki bilinçlerinin erkek katılımcılara göre daha yüksek olduğu, gelecekle ilgili duygular ve motivasyon kaybı açısından erkeklerin kadınlara göre umutsuzluklarının daha yüksek olduğu, mesleki hazır bulunmuşluk ve mesleki bilincin yaşı küçük olan öğrencilerin yüksek olan öğrencilerden daha yüksek olduğu, mesleki bilinç düzeyleri açısından aylık hane halkı geliri düşük olan öğrencilerin, gelir düzeyi yüksek olan öğrencilerden daha yüksek olduğu sonucuna varılmaktadır. Öğrencilerin kariyer farkındalığı arttıkça umutsuzluklarının azaldığı sonucuna ulaşılmaktadır.
This study was conducted to determine the relationship between personality traits, career awareness and future concerns of university students. The research was carried out in quantitative research method using relational survey model. The data collection tool consists of four parts, and the first part includes questions about the demographic characteristics of the participants. In the second part, the "Five Factor Personality Scale" was used to determine the personality characteristics of the participants, in the third part, the "Vocational Career Awareness Scale" was used to determine the career awareness of the participants, and finally in the fourth part, the "Beck Hopelessness Scale" was used. The sample of the study consists of students studying in associate degree programmes at Munzur University. Considering the gender of the participants, there are 374 students, including 211 female and 163 male students. The data obtained were evaluated with normality analysis and it was examined whether the data showed a normal distribution by looking at the kurtosis and skewness values, and as a result of the examination, it was concluded that the data showed a normal distribution. Criteria such as percentage, mean, frequency and standard deviation were used in the evaluation of the demographic characteristics of the students participating in the study and other determinant characteristics. Due to the normal distribution of the data, t-test and ANOVA test were used in the research. In addition, correlation analysis was performed to determine the effects of personality traits on career awareness and hopelessness. According to the results of the research; it is concluded that the vocational awareness of female participants is higher than male participants, the hopelessness of males is higher than females in terms of feelings about the future and loss of motivation, vocational readiness and vocational awareness are higher in younger students than in older students, and in terms of vocational awareness levels, students with low monthly household income are higher than students with high income levels. It is concluded that as students' career awareness increases, their hopelessness decreases.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Behaviour-Personality Assessment in Psychology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 15, 2024 |
Publication Date | July 1, 2024 |
Submission Date | October 29, 2023 |
Acceptance Date | May 1, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |