Research Article
BibTex RIS Cite

Lucas Samaras Örnekleminde Çağdaş Yunan Sanatında Multimedya Uygulamaların Yeri

Year 2016, , 1533 - 1562, 21.10.2016
https://doi.org/10.15869/itobiad.256066

Abstract



Antik Yunanlıların plastik sanatlarda yaptığı çalışmalar ve
üretimler, tarihsel süreçte çoğu zaman Batı merkezli klasik plastik sanatlar
estetiği için referans olarak kullanılmıştır. Ancak özellikle 20.yy’da (toplumsal
olayların etkisiyle güncellenen entelektüel algı ile birlikte) radikal
üretimler klasik üslup karşısında daha fazla öne çıkmış, pek çok Batılı sanatçı
da gerek kavramsal gerekse nesnel açıdan üretimlerinde bu yönde bir eğilim göstermeye
başlamıştır. Çağdaş Yunan sanatçılar da 20.yy'ın son çeyreğiyle iyiden iyiye
küreselleşen bu yeni sanat anlayışında Avrupa ve Birleşik Devletler ile uyumlu
bir estetik çizgide ilerlemekten geri kalmamış ve disiplinlerarası etkileşimden
sıklıkla faydalanan multimedya tabanlı eserler üretmiştir. Metin dahilinde de
bahsi geçen bu durum başta Lucas Samaras
(1936) olmak üzere çeşitli örneklemlerle incelenmiş ve artan bir ivmeyle kendini
güncelleyen Batı sanatının günümüz Yunan sanatçıları üzerindeki etkisi
tartışılmıştır.


References

  • Akalın, A. G. (2003). Troas synoikisis’i, Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Tarih Bölümü Tarih Araştırmaları Dergisi, c.21, s.33, 1-16.
  • Akgönül, S. (2007). Türkiye Rumları, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Alevizou, D.C. (2004). “Subversive evidence regarding the birth of neohellenic painting”, Inferno: Journal of Art History, v. 9, 1-4.
  • Altun, S. U. (2010). “Hitler almanyası’nda sanat ve propaganda”, Gazi Üniversitesi G.S.F. Sanat ve Tasarım Dergisi, s.5, 23-39.
  • Antmen, A. (2012). Sanatçılardan yazılar ve açıklamalarla 20. yüzyıl batı sanatında akımlar, İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Areti, A. & Psyrra, M. (2014). “Nineteenth- and Twentieth-Century Greek Art in Primary and Secondary Markets: Some Observations”, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 148, 404-411.
  • Blunt, A. W. F. (1984). Batı uygarlığının temelleri, (Çev. Müzehher Erim), İstanbul: İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yay. / Acar Matbaacılık Tes..
  • Demiralp, D. (2008). “Sanatını çağının felsefesi ışığında biçimlendiren bir heykeltraş: antik yunanlı polykleitos”, Gazi Üniversitesi G.S.F. Sanat ve Tasarım Dergisi, s.2, Aralık,67-80.
  • Erinç, S. M. (2004). Sanatın boyutları, Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Fatouros, D. A. (1967). “Greek Art and Architecture 1945-1967: A Brief Survey”, Balkan Studies, v. 8, i. 2, 421-435.
  • Fineberg, J. (2014). 1940’tan günümüze sanat, varlık stratejileri, (Çev. Simber Atay-Eskier, Göral Erinç Yılmaz), İzmir: Karakalem Yayınları.
  • Goudouna, S. (2014). “Contemporary Greek Art: Improverishment of Means Versus Abundance of Intentions”, Journal of Poverty, 18:1, 82-102.
  • Goysdotter, M. (2013). Impure vision; american staged photography of the 1970s, Sweden: Nordic Academic Press.
  • Levi, P. (1987). Eski yunan, atlaslı büyük uygarlıklar ansiklopedisi, (Çev, Neşe Erdilek), İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Lynton, N. (1991). Modern sanatın öyküsü, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Mallen, E. (2014). “Pablo Picasso and the Truth of Greek Art”, Athens Journal of Humanities & Arts, v. 1, i. 4, 283-298.
  • Ötgün, C. (2008). “Sanat yapıtına yaklaşım biçimleri”, Gazi Üniversitesi G.S.F. Sanat ve Tasarım Dergisi, s.2, Aralık, 159-178.
  • Patmore, D. (1944). “Yunanistan’daki Vaziyet”, Realite, s.141, 2-18.
  • Ponting, C. (2011). Yeni bir bakış açısıyla dünya tarihi, (Çev. Eşref Bengi Özbilen), İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Rajchman, J. (2013). “Çağdaş: yeni bir fikir mi ?”, Ali Artun ve Nursu Örge (ed.). Çağdaş Sanat Nedir ? (s.19-40). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Seidler, G.L. (1980). Bizans siyasal düşüncesi, (Çev. Mete Tunçay), Ankara: Ankara Üni. Siy. Bil. Fak. Yayınları No. 451.
  • Steyerl, H. (2013). “Sanatın politikası: çağdaş sanat ve post-demokrasiye geçiş”, Ali Artun ve Nursu Örge (ed.). Çağdaş Sanat Nedir? (s.83-93). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Şahinbaş Erginöz, G., Bir, A. (2005). “Miken Arabalarının Teknoloji Tarihi Açısından Değerlendirilmesi”, Osmanlı Bilimi Araştırmaları, c. 6, s. 2, 213-224.
  • Thorkildsen, A. (2010). Lucas samaras, poloraids from the 70’s mini catalogue. Oslo: Pederlund Gallery. (Sanatçının Pederlund Gallery’deki sergisi için hazırlanan mini katalogdur).
  • Turani, A. (1992). Dünya sanat tarihi, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Tunalı, İ. (2011). Sanat antolojisi, İstanbul: Sosyal Yayınlar.
  • Uçan, B. (2013). “Türkiye’de karikatürün dijital dönüşümü: uykusuz dergisi”, The Turkish Online Journal Of Design, Art and Communication-TOJDAC, v. 3, i. 3, 41-50.
  • Vlachos, M. (2002). The emergence of modern greek painting, 1830-1930: from the bank of greece collection. www.bankofgreece.gr. [03.06.2016].
  • (2016). Tomur Atagök mülakatı. İstanbul.
  • (2015). The menil collection press release: takis the fourth dimension. Houston: Menil Press Office.
  • (2013). Chaniart 2013: mitler, ütopyalar, gerçeklikler. Hania: Hania Bel. Yay. (Chaniart 2013 için hazırlanan bültendir).
  • (2011). Sotheby’s Greek Sale in London on 09 May 2011, Press Release. London: Sotheby’s.
  • (1974). Hayat. s. 37, 5 Eylül.
  • (1944). Realite. s. 139, 10 Kasım.
  • (1944). Realite. s. 141, 8 Aralık. (British Institute of Public Opinion anket sonuçları)
  • www.karolos.gr [17.12.2015].
  • www.tdk.gov.tr [12.01.2016].

Place of Multimedia Technics in Contemporary Greek Art In Lucas Samaras Sample

Year 2016, , 1533 - 1562, 21.10.2016
https://doi.org/10.15869/itobiad.256066

Abstract



Studies
and outputs that are executed by Ancient Greeks in plastic arts have been quite
often used as a reference for the West-centered plastic arts aesthetics in the
historical process. However, especially in the 20th century
(together with intellectual perception that is updated by the effect of social
events) radical outputs became more prominent against classical style and many
Western artists in their outputs started to show tendency in this direction
either cognitively or objectively. Contemporary Greek artists in this new sense
of art which is thoroughly globalized with the last quarter of 20th
century did not fail to improve on an aesthetic line which is compatible with
the Europe and United States of America and produced multimedia based work of
arts that generally utilize from interdisciplinary interaction. This situation
that is mentioned within the text also has been examined with various samples, Lucas Samaras (1936) being in the first
place, and influence of Western art which updates itself with an increasing
acceleration on today’s Greek artists has been discussed.




References

  • Akalın, A. G. (2003). Troas synoikisis’i, Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Tarih Bölümü Tarih Araştırmaları Dergisi, c.21, s.33, 1-16.
  • Akgönül, S. (2007). Türkiye Rumları, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Alevizou, D.C. (2004). “Subversive evidence regarding the birth of neohellenic painting”, Inferno: Journal of Art History, v. 9, 1-4.
  • Altun, S. U. (2010). “Hitler almanyası’nda sanat ve propaganda”, Gazi Üniversitesi G.S.F. Sanat ve Tasarım Dergisi, s.5, 23-39.
  • Antmen, A. (2012). Sanatçılardan yazılar ve açıklamalarla 20. yüzyıl batı sanatında akımlar, İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Areti, A. & Psyrra, M. (2014). “Nineteenth- and Twentieth-Century Greek Art in Primary and Secondary Markets: Some Observations”, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 148, 404-411.
  • Blunt, A. W. F. (1984). Batı uygarlığının temelleri, (Çev. Müzehher Erim), İstanbul: İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yay. / Acar Matbaacılık Tes..
  • Demiralp, D. (2008). “Sanatını çağının felsefesi ışığında biçimlendiren bir heykeltraş: antik yunanlı polykleitos”, Gazi Üniversitesi G.S.F. Sanat ve Tasarım Dergisi, s.2, Aralık,67-80.
  • Erinç, S. M. (2004). Sanatın boyutları, Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Fatouros, D. A. (1967). “Greek Art and Architecture 1945-1967: A Brief Survey”, Balkan Studies, v. 8, i. 2, 421-435.
  • Fineberg, J. (2014). 1940’tan günümüze sanat, varlık stratejileri, (Çev. Simber Atay-Eskier, Göral Erinç Yılmaz), İzmir: Karakalem Yayınları.
  • Goudouna, S. (2014). “Contemporary Greek Art: Improverishment of Means Versus Abundance of Intentions”, Journal of Poverty, 18:1, 82-102.
  • Goysdotter, M. (2013). Impure vision; american staged photography of the 1970s, Sweden: Nordic Academic Press.
  • Levi, P. (1987). Eski yunan, atlaslı büyük uygarlıklar ansiklopedisi, (Çev, Neşe Erdilek), İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Lynton, N. (1991). Modern sanatın öyküsü, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Mallen, E. (2014). “Pablo Picasso and the Truth of Greek Art”, Athens Journal of Humanities & Arts, v. 1, i. 4, 283-298.
  • Ötgün, C. (2008). “Sanat yapıtına yaklaşım biçimleri”, Gazi Üniversitesi G.S.F. Sanat ve Tasarım Dergisi, s.2, Aralık, 159-178.
  • Patmore, D. (1944). “Yunanistan’daki Vaziyet”, Realite, s.141, 2-18.
  • Ponting, C. (2011). Yeni bir bakış açısıyla dünya tarihi, (Çev. Eşref Bengi Özbilen), İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Rajchman, J. (2013). “Çağdaş: yeni bir fikir mi ?”, Ali Artun ve Nursu Örge (ed.). Çağdaş Sanat Nedir ? (s.19-40). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Seidler, G.L. (1980). Bizans siyasal düşüncesi, (Çev. Mete Tunçay), Ankara: Ankara Üni. Siy. Bil. Fak. Yayınları No. 451.
  • Steyerl, H. (2013). “Sanatın politikası: çağdaş sanat ve post-demokrasiye geçiş”, Ali Artun ve Nursu Örge (ed.). Çağdaş Sanat Nedir? (s.83-93). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Şahinbaş Erginöz, G., Bir, A. (2005). “Miken Arabalarının Teknoloji Tarihi Açısından Değerlendirilmesi”, Osmanlı Bilimi Araştırmaları, c. 6, s. 2, 213-224.
  • Thorkildsen, A. (2010). Lucas samaras, poloraids from the 70’s mini catalogue. Oslo: Pederlund Gallery. (Sanatçının Pederlund Gallery’deki sergisi için hazırlanan mini katalogdur).
  • Turani, A. (1992). Dünya sanat tarihi, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Tunalı, İ. (2011). Sanat antolojisi, İstanbul: Sosyal Yayınlar.
  • Uçan, B. (2013). “Türkiye’de karikatürün dijital dönüşümü: uykusuz dergisi”, The Turkish Online Journal Of Design, Art and Communication-TOJDAC, v. 3, i. 3, 41-50.
  • Vlachos, M. (2002). The emergence of modern greek painting, 1830-1930: from the bank of greece collection. www.bankofgreece.gr. [03.06.2016].
  • (2016). Tomur Atagök mülakatı. İstanbul.
  • (2015). The menil collection press release: takis the fourth dimension. Houston: Menil Press Office.
  • (2013). Chaniart 2013: mitler, ütopyalar, gerçeklikler. Hania: Hania Bel. Yay. (Chaniart 2013 için hazırlanan bültendir).
  • (2011). Sotheby’s Greek Sale in London on 09 May 2011, Press Release. London: Sotheby’s.
  • (1974). Hayat. s. 37, 5 Eylül.
  • (1944). Realite. s. 139, 10 Kasım.
  • (1944). Realite. s. 141, 8 Aralık. (British Institute of Public Opinion anket sonuçları)
  • www.karolos.gr [17.12.2015].
  • www.tdk.gov.tr [12.01.2016].
There are 37 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Burak Boyraz This is me

Publication Date October 21, 2016
Published in Issue Year 2016

Cite

APA Boyraz, B. (2016). Lucas Samaras Örnekleminde Çağdaş Yunan Sanatında Multimedya Uygulamaların Yeri. İnsan Ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(6), 1533-1562. https://doi.org/10.15869/itobiad.256066
İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi  Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.