Research Article
BibTex RIS Cite

Economic Literacy of Kastamonu University Students

Year 2016, , 1865 - 1878, 29.10.2016
https://doi.org/10.15869/itobiad.259311

Abstract

The ability to interpret the economic developments and
the effects of these developments are defined as economic literacy. By the help
of economic literacy, rational individuals can understand world economy, the
results of economic policies. This will help them to make right economic
decisions. In this regard we aimed to measure economic literacy of Kastamonu
University Students by using scale that was developed in earlier researches. We
conducted survey to 428 students in Faculties, High Schools and Vocational
School in Kastamonu centre. We tested our hypotheses and applied factor analysis
so that we reached remarkable results which can contribute to literature.
According to results students are sufficient in economic literacy and trust
themselves, however they have to do more in improving their skills.

References

  • Akın, B. ve Demirel, Y. (2015). “Entrepreneurship Education and Perception Change: The Preliminary Outcomes of Compulsory Entrepreneurship Cours Experience in Turkey”. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 34, 15-26.
  • Altıntaş, K.M. (2009). “Belirlenmiş Katkı Esaslı Emeklilik Planlarında Finansal Eğitimin Önemi: Katılımcıların Finansal Okuryazarlığı Çerçevesinde Alternatif Bir Yatırım Eğitimi Modeli”. ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi. 5(9), 151-176
  • Chen, H. ve Volpe, R.P. (1998). “An Analysis Of Personal Financial Literacy Among College Students”. Financial Services Review. 7(2), 107-128.
  • Eleren, A. (2007). “Eğitim Başarısının Artırılmasında Süreç Geliştirme Yöntemlerinin Kullanılması ve Bir Uygulama”. Afyon Kocatepe Üniversitesi İİBF Dergisi. IX(II), 1-25
  • Gerek, S. ve Kurt, A.A. (2011). “Ekonomi Okur-Yazarlığı Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenilirlik Çalışması”. Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. XXX(1), 59-73.
  • Gerek, S. ve Kurt, A.A. (2008). “Economic Literacy of University Students: A Sample from Anadolu University” (May 25) Available at SSRN: http://ssrn.com/abstract=1137610 or http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.1137610
  • Gutnu, M.M ve Cihangir, M. (2015). “ Finansal Okuryazarlık: Osmaniye Korkutata Üniversitesi Personeli Üzerinde Bir Araştırma”. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi. 3(10), Mart, 415-424.
  • Gümüş, N.; Kandemir, O. ve Benli, T. (2016). “Azeri ve Türk Öğrencilerin Girişimcilik Eğilimlerinin Belirlenmesine Yönelik Kastamonu Üniversitesi Öğrencileri Üzerinde Bir Araştırma”. 1.Uluslararası Abana Sempozyumu. 20-21 Mayıs.
  • Huston, S. (2010). “Measuring Financial Literacy”. The Journal of Consumer Affairs. 44(2), 296-316.
  • Küçük, O. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ekin Basım Yayın Dağıtım.
  • Lusardi, A.; Mitchell, O.S.; Curto, V. (2010). “Financial literacy among the young: Evidence and implications for consumer policy”. CFS Working Paper. No. 2010/09, http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:hebis:30-78626
  • Lusardi, A. ve Mitchell, O.S. (2011). “Financial Literacy Around The World: An Overview”. NBER Working Paper. 17107, http://www.nber.org/papers/w17107
  • Lusardi, A. ve Mitchell, O.S. (2007). “Financial Literacy and Retirement Preparedness: Evidence and Implications For Financial Education Programs”. Business Economics. 42(1).
  • Lusardi, A. ve Mitchell, O.S. (2005). “Financial Literacy and Planning: Implications For Retirement Wellbeing”. Michigan Retirement Research Center. Working Paper: WP2005-108, http://www.nber.org/papers/w17078 (Tarih:09.05.2016).
  • Mercan, N.; Oyur, E.; Altınay, A. ve Aksanyar, Y. (2012). “Ekonomi Okuryazarlığına Yönelik Ampirik Bir Araştırma”. Ekonomi Bilimler Dergisi. 4(2), 109-118
  • Solmaz, S.A.; Aksoy, Ö.; Şengül, S. ve Sarıışık, M. (2014). “Üniversite Öğrencilerinin Girişimci Kişilik Özelliklerinin Belirlenmesi: Turizm Lisans ve Ön Lisans Öğrencileri Üzerine Bir Alan Araştırması”. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi. 16(26), 41-55
  • Van Rooij, M.; Lusardi, A.; Alessie, R. J. M. (2007). “Financial literacy and stock market participation”. CFS Working Paper. No. 2007/27, http://nbnresolving.de/urn:nbn:de:hebis:30-50981
  • Yardımcıoğlu, F.; Gürdal, T. ve Altundemir, M.E. (2014). “Education and Economic Growth: A Panel Cointegration Approach in OECD Countries (1980-2008)”. Eğitim ve Bilim, 39.

Kastamonu Üniversitesi Öğrencilerinin Ekonomi Okuryazarlığı

Year 2016, , 1865 - 1878, 29.10.2016
https://doi.org/10.15869/itobiad.259311

Abstract

Ekonomik gelişmeleri ve bu gelişmelerin etkilerini
yorumlayabilme yeteneğine ekonomi okuryazarlığı denilmektedir. Ekonomi okuryazarlığı
sayesinde rasyonel bireyler dünyayı ve ekonomi politikalarının sonuçlarını
doğru biçimde idrak edebileceklerdir. Bu da onların doğru iktisadi kararlar
almalarına yardımcı olacaktır. Bu çerçevede çalışmamızda, daha önceki akademik
çalışmalarda geliştirilen ölçekler yardımıyla Kastamonu Üniversitesi
öğrencilerinin ekonomi okuryazarlığının ölçülmesi amaçlanmıştır. Kastamonu
merkezde bulunan Fakülteler, yüksekokullar ve Meslek Yüksekokulunda toplam 428
öğrenciye anket uygulanmıştır. Hipotezlerimizi test etmek ve faktör analizi
uygulamak suretiyle ekonomi literatürüne katkı sağlayacak biçimde dikkat çekici
sonuçlara ulaşılmıştır. Sonuçlara göre öğrenciler ekonomi okuryazarlığı
konusunda yeterlidir ve kendilerine güvenmektedirler. Fakat daha yapmaları gerekenler
bulunmaktadır.

References

  • Akın, B. ve Demirel, Y. (2015). “Entrepreneurship Education and Perception Change: The Preliminary Outcomes of Compulsory Entrepreneurship Cours Experience in Turkey”. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 34, 15-26.
  • Altıntaş, K.M. (2009). “Belirlenmiş Katkı Esaslı Emeklilik Planlarında Finansal Eğitimin Önemi: Katılımcıların Finansal Okuryazarlığı Çerçevesinde Alternatif Bir Yatırım Eğitimi Modeli”. ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi. 5(9), 151-176
  • Chen, H. ve Volpe, R.P. (1998). “An Analysis Of Personal Financial Literacy Among College Students”. Financial Services Review. 7(2), 107-128.
  • Eleren, A. (2007). “Eğitim Başarısının Artırılmasında Süreç Geliştirme Yöntemlerinin Kullanılması ve Bir Uygulama”. Afyon Kocatepe Üniversitesi İİBF Dergisi. IX(II), 1-25
  • Gerek, S. ve Kurt, A.A. (2011). “Ekonomi Okur-Yazarlığı Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenilirlik Çalışması”. Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. XXX(1), 59-73.
  • Gerek, S. ve Kurt, A.A. (2008). “Economic Literacy of University Students: A Sample from Anadolu University” (May 25) Available at SSRN: http://ssrn.com/abstract=1137610 or http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.1137610
  • Gutnu, M.M ve Cihangir, M. (2015). “ Finansal Okuryazarlık: Osmaniye Korkutata Üniversitesi Personeli Üzerinde Bir Araştırma”. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi. 3(10), Mart, 415-424.
  • Gümüş, N.; Kandemir, O. ve Benli, T. (2016). “Azeri ve Türk Öğrencilerin Girişimcilik Eğilimlerinin Belirlenmesine Yönelik Kastamonu Üniversitesi Öğrencileri Üzerinde Bir Araştırma”. 1.Uluslararası Abana Sempozyumu. 20-21 Mayıs.
  • Huston, S. (2010). “Measuring Financial Literacy”. The Journal of Consumer Affairs. 44(2), 296-316.
  • Küçük, O. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ekin Basım Yayın Dağıtım.
  • Lusardi, A.; Mitchell, O.S.; Curto, V. (2010). “Financial literacy among the young: Evidence and implications for consumer policy”. CFS Working Paper. No. 2010/09, http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:hebis:30-78626
  • Lusardi, A. ve Mitchell, O.S. (2011). “Financial Literacy Around The World: An Overview”. NBER Working Paper. 17107, http://www.nber.org/papers/w17107
  • Lusardi, A. ve Mitchell, O.S. (2007). “Financial Literacy and Retirement Preparedness: Evidence and Implications For Financial Education Programs”. Business Economics. 42(1).
  • Lusardi, A. ve Mitchell, O.S. (2005). “Financial Literacy and Planning: Implications For Retirement Wellbeing”. Michigan Retirement Research Center. Working Paper: WP2005-108, http://www.nber.org/papers/w17078 (Tarih:09.05.2016).
  • Mercan, N.; Oyur, E.; Altınay, A. ve Aksanyar, Y. (2012). “Ekonomi Okuryazarlığına Yönelik Ampirik Bir Araştırma”. Ekonomi Bilimler Dergisi. 4(2), 109-118
  • Solmaz, S.A.; Aksoy, Ö.; Şengül, S. ve Sarıışık, M. (2014). “Üniversite Öğrencilerinin Girişimci Kişilik Özelliklerinin Belirlenmesi: Turizm Lisans ve Ön Lisans Öğrencileri Üzerine Bir Alan Araştırması”. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi. 16(26), 41-55
  • Van Rooij, M.; Lusardi, A.; Alessie, R. J. M. (2007). “Financial literacy and stock market participation”. CFS Working Paper. No. 2007/27, http://nbnresolving.de/urn:nbn:de:hebis:30-50981
  • Yardımcıoğlu, F.; Gürdal, T. ve Altundemir, M.E. (2014). “Education and Economic Growth: A Panel Cointegration Approach in OECD Countries (1980-2008)”. Eğitim ve Bilim, 39.
There are 18 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Serkan Dilek This is me

Orhan Küçük

Ali Eleren This is me

Publication Date October 29, 2016
Published in Issue Year 2016

Cite

APA Dilek, S., Küçük, O., & Eleren, A. (2016). Kastamonu Üniversitesi Öğrencilerinin Ekonomi Okuryazarlığı. İnsan Ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(7), 1865-1878. https://doi.org/10.15869/itobiad.259311

Cited By



















İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi  Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.