Hoca Ahmed Yesevî, düşünce sistemi ve
sûfî yaşam tarzıyla Türkler arasında İslâm’ın yayılmasına önemli ölçüde hizmet
etmiş bir mutasavvıftır. Ahmed Yesevî’nin âlim bir mutasavvıf olarak
Yeseviyye’nin tasavvuf anlayışını Kur’an ve Sünnet üzerine kurması bunda etkili
olmuştur. Kendisinden sonra gelen Yesevî dervişleri de eserlerinde tasavvufî
meseleleri dinî naslara dayandırmışlardır. Bunlardan biri olan Ahmed b. Mahmûd
Hazînî (ö. 1002/1593’ten sonra) Ahmed Yesevî’nin hayatı ve Yesevîlikle ilgili
literatürün en önemlilerinden olan Cevâhirü’l-Ebrâr
min Emvâci’l-Bihâr adlı eserinde çok sayıda âyete atıfta bulunmaktadır.
Genel itibariyle Yeseviyye tarikatının ve Hazînî’nin tasavvufî düşüncesinin
Kur’an zemininde geliştiğini göstermesi açısından Cevâhirü’l-Ebrâr’daki bu iktibaslar önemlidir. Bu çalışma ile Hazînî’nin
hangi tasavvufî esasları hangi âyetlere dayandırdığı, âyetleri anlama yöntemi,
siyaka dikkat edip etmediği ve âyetleri anlayış tarzının genel tefsir
literatürü ve özellikle de işârî tefsir anlayışı içinde nerede durduğu gibi
hususların açığa çıkarılması amaçlanmaktadır. Ziea Hazînî eserinde bir takım
tasavvufî konu, kavram ve esası âyetlerin beyânî ve işarî yorumlarına
dayandırmıştır.
Hodja Ahmed Yesevî with Sufi life style and idea
system served to spread Islam substantially and accepted in Turks. Ahmed Yesevî
was influential due to his Sufism culture based on Quran and Sunnah. After him it was seem that dervishes based
Sufism topics to religious texts. Important one of pieces that Cevâhirü’l-Ebrâr min Emvâci’l-Bihâr written
by Ahmed b. Mahmûd Hazînî. Hazînî referred to many Quran Ayah in his piece.
In generally Cevâhirü’l-Ebrâr is very
important due to the fact that Yesevî Tariqa and Sufism of Hazînî based on
the Quran. In this study, each of referred to Quran ayah will be examined in
terms of Hazînî’s Sufism foundations from which Quran ayah and method of
understanding ayah and style of understanding ayah in general tafsir literature
and finally in particular where Hazînî stands in understanding of
Isar tafsir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 25, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 |