That
research’s objective is to scrutinize the university students’ ecological
awareness and intention of buying ecological good. With that objective, via
social media, the survey was conducted with students from approximately 100
different universities. 768 students participated into survey. The result of survey
unearths that students’ ecological awareness is more than the students’
sensitivity of green consumption. Besides, students have more knowledge about
the recyclable sign that is on the packages compare to recycled sign. The
results show that the girls’ ecological awareness is higher than boys’.
According to students’ answers on survey questions, students were divided into
two groups which are low ecology awareness group and high ecology awareness
group; and that two groups’ green consumption habit was evaluated via MANOVA
analysis. According to analysis results, the students who have high ecological
awareness have more tendency on green consumption than the students who have
less ecological awareness.
Bu çalışmanın amacı,
üniversite öğrencilerinin ekolojik farkındalıklarının ve ekolojik ürün satın
alma niyetlerinin belirlenmesidir. Bu amaç ile yaklaşık 100 farklı üniversiteden
öğrenciler ile sosyal medya aracılığıyla anket yapılmıştır. Toplamda 768
öğrenci araştırmaya katılmıştır. Öğrencilerin çevresel farkındalıkları, yeşil
tüketim konusundaki hassasiyetlerinden daha yüksek çıkmıştır. Ayrıca,
öğrenciler ambalajlar üzerinde bulunan geri dönüştürülebilir işareti hakkında,
geri dönüştürülmüş işaretine göre daha fazla bilgi sahibidir. Kız öğrencilerin
erkek öğrencilere göre çevresel farkındalıklarının daha yüksek olduğu sonucuna
ulaşılmıştır. Anket sorularına verdikleri cevaplara göre öğrenciler, çevresel farkındalığı
yüksek ve düşük olarak iki gruba ayrılmış ve bu iki grubun yeşil tüketim
alışkanlıkları MANOVA analizi ile değerlendirilmiştir. Analiz sonuçlarına göre,
çevresel farkındalığı yüksek olan öğrenciler, çevresel farkındalığı düşük olan
öğrencilere göre daha fazla yeşil tüketim eğilimi göstermektedirler.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 25, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 |