Unconditional
self-acceptance (USA) can be defined, as the complete and unconditional
acceptance of an individual without regarding whether the individual behaves in
a clever, correct and competent manner and whether or not others approve it. It
is one of the qualities of psychological counselors. The USA includes the
acceptance of others without criticism and without prejudice. Therefore, it was
aimed to determine the USA levels of psychological counselor candidates in this
study. It was also aimed to determine whether the scores differed according to
gender, class level and perceived family attitude variables. The sample of the
study consisted of 183 university students. The research was conducted
according to the general screening model; t-test, ANOVA and Tukey's B test were
used together with descriptive analyzes. It was observed that the USA levels of
the participants were intermediate. The obtained scores differed according to
class level.
Bireyin zekice, doğru ve
yetkin davranıp davranmadığı ve başkaları tarafından onaylanıp onaylanmadığına
aldırmadan kendini tam ve koşulsuz olarak kabul etmesi olarak tanımlanabilen
koşulsuz kendini kabul, psikolojik danışmanların sahip olması gereken
özelliklerden bir tanesidir. Bireylerin kendini koşulsuz kabulü diğerlerini de
eleştirisiz ve önyargısız kabul etmeyi içerir. Bu nedenle bu araştırmada
psikolojik danışman adaylarının koşulsuz kendini kabul düzeylerini ve cinsiyet,
sınıf düzeyi ve algılanan aile tutumu değişkenlerine göre farklılaşıp
farklılaşmadıklarını belirlemek amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemi 183
psikolojik danışma ve rehberlik bölümü öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırma
genel tarama modeline göre yürütülmüş ve betimleyici analizlerle birlikte
t-testi, ANOVA ve Tukey’s B testi kullanılmıştır. Sonuçta araştırmaya katılan
bireylerin koşulsuz kendini kabul düzeylerinin orta düzeyde olduğu, elde edilen
puanların cinsiyet ve anne-baba tutumuna göre farklılaşmazken, sınıf düzeyine
göre farklılaştığı görülmüştür. Bu farklılık 1 ve 2. sınıf öğrencileri
arasında, 2. sınıf lehine bulunmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |