Today, folk music works are shaped in the saz (a stringed instrument) of the master performers and come to life in. These works are shaped as a result of differences such as talents, preferences and the ecole they belong to. It is considered that the examination of the performances put forward, the determination of their usability in instrument education will contribute to the development of the work of baglama performance. In this research, “Documentary Screening Method” was used and five works, which were determined by taking the opinion of experts from within the works of folk music recorded in TRT repertoire, and which were performed by six master were studied. the universe of the research consists of all the works that have a musical note in TRT repertoire and executed differently, while the sample consists of five works. “Descriptive Analysis Method” was used in data analysis of the research. Performers exeutions were noted and compared with the TRT repertoire. Results and suggestions were formed by interpreting the findings.
Günümüzde halk müziği ezgileri, usta icracıların elinde tekrardan yaratılmaktadır. Bu ezgiler; yorumcuların yetenekleri, duyguları ve beslendikleri ekol vb. etkenler sonucunda zaman içerisinde dönüşebilmektedir. Sunulan yorumların müzikal detaylarının saptanarak çalgı eğitiminde kullanılabilirliğinin tespit edilmesinin bağlamada eser icracılığını geliştirilebileceği düşünülmektedir. Bu araştırmada “Belgesel Tarama Yöntemi” kullanılmış ve TRT repertuvarında bulunan halk müziği ezgilerinden uzman görüşüne başvurularak saptanan beş eserin altı yorumcu tarafından icraları ele alınmıştır. Araştırmanın evreni, TRT repertuvarında notası yer alan ve değişik biçimlerde yorumlanmış ezgilerden oluşurken örneklem ise uzman görüşüne başvurularak saptanan beş eserden oluşmaktadır. “Betimsel Analiz Yöntemi” kullanılarak veri analizi yapılan araştırmada, yorumcuların icraları notaya alınıp TRT repertuvarında kayıtlı notalarla karşılaştırılmıştır. Elde edilen bulgular yorumlanarak sonuçlar ve öneriler oluşturulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 |