Türkçe dersleri, ders kitaplarındaki metinlerden ve etkinliklerden hareketle işlenmektedir. Nitelikli metinler ve bu metinlerden hazırlanmış etkinlikler dersin kazanımlarına ulaşılabilmesi için son derece kritiktir. Bu çalışmanın amacı, 5, 6, 7, ve 8. sınıf Türkçe ders kitaplarında yer alan metin altı soruların Yenilenmiş Bloom Taksonomisi’ne göre incelemesini yapmaktır. Bu kapsamda doküman incelemesi yönteminin kullanıldığı araştırmada 5. Sınıf Anıttepe Yayınları Türkçe Ders Kitabı’na ait 112, 6. Sınıf MEB 1 Yayınları Türkçe Ders Kitabı’na ait 199, 6. Sınıf MEB 2 Yayınları Türkçe Ders Kitabı’na ait 152, 6. Sınıf EKOYAY Yayınları Türkçe Ders Kitabı’na ait 243, 7. Sınıf MEB 1 Yayınları Türkçe Ders Kitabı’na ait 182, 7. Sınıf MEB 2 Yayınları Türkçe Ders Kitabı’na ait 216, 7. Sınıf Özgün Yayınları Türkçe Ders Kitabı’na ait 121, 8. Sınıf MEB Yayınları Türkçe Ders Kitabı’na ait 156 metin altı soru incelenmiştir. Araştırma sonunda 5. Sınıf Anıttepe Yayınları Türkçe Ders Kitabı’nda yer alan metin altı soruların %23’ünün üst, %77’sinin düşük; 6. Sınıf MEB 1 Yayınları Türkçe Ders Kitabı’nda yer alan metin altı soruların %36’sının üst, %64’ünün düşük; 6. Sınıf MEB 2 Yayınları Türkçe Ders Kitabı’nda yer alan metin altı soruların %70’inin düşük, %30’unun üst; 6. Sınıf EKOYAY Yayınları Türkçe Ders Kitabı’nda yer alan metin altı soruların %57’sinin düşük, %43’ünün üst; 7. Sınıf MEB 1 Yayınları Türkçe Ders Kitabı’nda yer alan metin altı soruların %57’sinin düşük, %43’ünün üst; 7. Sınıf MEB 2 Yayınları Türkçe Ders Kitabı’nda yer alan metin altı soruların %63’ünün düşük, %37’sinin üst; 7. Sınıf Özgün Yayınları Türkçe Ders Kitabı’nda yer alan metin altı soruların %100’ünün düşük; , 8. Sınıf MEB Yayınları Türkçe Ders Kitabı’nda yer alan metin altı soruların %71’inin düşük, %29’unun üst düzey düşünme becerilerine yönelik olduğu görülmüştür. Araştırma sonunda ders kitaplarındaki metin altı soruların alt düzey düşünme becerilerine yönelik olduğu tespit edilmiştir. Bundan sonra hazırlanacak ders kitaplarındaki metin altı soruların üst düzey düşünme becerilerine yönelik olması gerektiği yönünde öneride bulunulmuştur.
Yenilenmiş Bloom Taksonomisi Alt Düzey Düşünme Basamakları Üst Düzey Düşünme Basamakları Ders Kitabı Türkçe Ders Kitabı
Turkish lessons are taught based on the texts and activities in the textbooks. Qualified texts and activities prepared from these texts are extremely critical in order to achieve the learning outcomes of the course. The aim of this study is to analyze the subtext questions in the 5th, 6th, 7th and 8th grade Turkish textbooks according to the Revised Bloom Taxonomy. In this context, the document analysis method was used in the research, 112 from the 5th Grade Anıttepe Publications Turkish Textbook, 199 from the 6th Grade MEB 1 Publications Turkish Textbook, 152 from the 6th Grade MEB 2 Publications Turkish Textbook, and 152 from the 6th Grade Turkish Textbook. Class EKOYAY Publications belonging to Turkish Textbook 243, 7th Grade MEB 1 Publications belonging to Turkish Textbook 182, 7th Grade MEB 2 Publications belonging to Turkish Textbook 216, 7th Grade Original Publications belonging to Turkish Textbook 121, 156 sub-text questions belonging to 8th Grade MEB Publications Turkish Textbook were examined. At the end of the research, 23% of the sub-text questions in the 5th Grade Anıttepe Publications Turkish Textbook were upper and 77% lower; In the 6th Grade MEB 1 Publications Turkish Textbook, 36% of the sub-text questions were high, 64% were low; In the 6th Grade MEB 2 Publications Turkish Textbook, 70% of the sub-text questions were low and 30% were above; 57% of the sub-text questions in the 6th Grade EKOYAY Publications Turkish Textbook were low, 43% were high; In the 7th Grade MEB 1 Publications Turkish Textbook, 57% of the sub-text questions were low, 43% were high; 63% of the sub-text questions in the 7th Grade MEB 2 Publications Turkish Textbook were low and 37% were high; 100% of the sub-text questions in the 7th Grade Original Publications Turkish Textbook were low; It was seen that 71% of the sub-text questions in the 8th Grade MEB Publications Turkish Textbook were for low-level thinking skills and 29% for high-level thinking skills. At the end of the research, it was determined that the sub-text questions in the textbooks were for low-level thinking skills. It has been suggested that the sub-text questions in the textbooks to be prepared from now on should be aimed at high-level thinking skills.
Revised Bloom Lower Level Thinking Steps Higher Level Thinking Steps Textbook Turkish Textbook
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Creative Arts and Writing |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 31, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |