Students
in low achieving and students in high achieving schools were compared based on
attitudes towards science, epistemological beliefs, metacognition, views on
science teaching, and socio-economic status in the present study. Besides girls
and boys were compared both in high and low achieving schools based on these
variables. Results of this study showed that students in high achieving schools
outperformed their peers in low achieving schools on all of these measures. In
addition girls stated more positive
epistemological beliefs and views on science teaching and had higher science
achievement than boys in high achieving schools. On the other hand, it was
found that girls had more positive metacognitive skills than boys in low
achieving schools. Implications regarding science education were discussed
according to these findings.
Bu çalışmada çok başarılı ve az başarılı okullarda okuyan öğrenciler; fene karşı olan tutumları, epistemolojik inançları, üst-bilişsel becerileri, fen öğretimiyle ilgili görüşleri ve sosyo-ekonomik statüleri açısından karşılaştırılmışlardır. Ayrıca kız ve erkek öğrenciler, hem çok başarılı hem de az başarılı okullarda bu değişkenler açısından karşılaştırılmıştır. Çalışmanın sonuçları, çok başarılı okullarda okuyan öğrencilerin bu değişkenlerin hepsinde az başarılı okullarda okuyan akranlarına göre daha yüksek puan elde ettiğini göstermiştir. Ayrıca çok başarılı okullarda kız öğrenciler erkek öğrencilerden daha olumlu epistemolojik inanç ve fen öğretimiyle ilgili görüş belirtmiş ve yüksek fen başarısı elde etmiştir. Diğer taraftan az başarılı okullarda kız öğrencilerin erkek öğrencilere göre daha olumlu üst-bilişsel becerilerinin olduğu bulunmuştur. Bu sonuçlar çerçevesinde fen eğitimiyle ilgili gerekli tavsiyeler yapılmıştır.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | March 30, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 6 Issue: 1 |