The main purpose of this study is to determine union member teachers’ perceptions
and expectations towards unions. The sample of the study consists of 20 teachers
who are the union members and have worked in public schools of Kahramanmaraş
city during 2015-2016 educational years. Interview method was used in a
qualitative design and the data were collected by using semi structured interview
form. The results show that unions contribute to increase the social, cultural,
economical, freedom, and personal rights of teachers, but they have limited contibution
to education; they are too affected from politics and they may cause othering. Results
indicate that, teachers should be members of the unions in order to declare their
opinions, defend their rights, and feel themselves in safe. Also, it was found that
the unions can primarily take into consideration teachers’ rights instead of
politization.
Bu araştırmanın genel amacı, eğitim sendikalarına
üye öğretmenlerin sendikalara yönelik algılarını ve sendikalardan
beklentilerini belirlemektir. Araştırmanın örneklemini 2015-2016 eğitim-öğretim
yılında Kahramanmaraş ilindeki devlet okullarında görev yapan sendika üyesi 20
öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada nitel veri toplama yöntemlerinden görüşme
yöntemi kullanılmış ve veriler yarı yapılandırılmış görüşme formu ile
toplanmıştır. Öğretmenlerin görüşleri genel olarak incelendiğinde sendikaların
sosyal, kültürel, ekonomik, özgürlük ve
özlük haklarının artırılmasında önemli katkıları olduğu, ancak sendikaların
eğitim-öğretime katkısının sınırlı olduğu, siyasetten gereğinden fazla
etkilendiği ve ötekileştirmeye yol açabildiği belirlenmiştir. Sendikalara
öğretmenlerin düşüncelerinin duyurulması, öğretmen haklarının savunulması ve
öğretmenlerin kendini güvende hissetmeleri için mutlaka üye olunması gerektiğine
yönelik öğretmen görüşleri elde edilmiştir. Bununla birlikte sendikaların
siyasallaşmak yerine öğretmenlerin haklarını gözetmesi gerektiğine yönelik
öğretmen görüşlerine de ulaşılmıştır.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | March 16, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 6 Issue: 1 |