The aim of this research is to investigate the relationship between the
religious attitudes of university students and mental health. The study was
carried out by the students of Istanbul Sabahattin Zaim University and
especially the university students who are studying at the universities in
Istanbul and volunteering to participate in the research. The study group
consisted of 391 persons, 315 female and 76 male. Personal Information Form,
Ok-Religious Attitude Scale and Brief Symptom Inventory (BSI) were used as data
collection tools. In the analysis of the data, SPSS-21 program was used. In the
study, the relationship between the variables was examined. In general, it was
observed that the religious attitudes of the sample were positive and the BSI scores
were also average. As a result of the research, there was no significant
relationship between the religious attitudes of the research group and the BSI
scores in general, and a negative correlative correlation was found between the
religious attitude scores and the "Hostility" subscale of the BSI. In
the result of the findings obtained, significant differences were found in
terms of the total score of religious attitude scores and the academic
achievement grade points of some sub - factors, positive correlation, gender,
education levels of parents and parents, and negative correlations were found
only with age. There were no significant differences between the scores of religious
attitude scale and BSI scale in terms of other demographic variables.
Bu araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinin dini tutumları ile ruh
sağlığı arasındaki ilişkinin araştırılmasıdır. Çalışma İstanbul Sabahattin Zaim
Üniversitesi öğrencileri başta olmak üzere, İstanbul Avrupa yakasındaki
üniversitelerde eğitim gören ve araştırmaya katılmaya gönüllü olan üniversite
öğrencileriyle gerçekleştirilmiştir. Araştırma grubunu 315 kız ve 76 erkek
olmak üzere toplamda 391 kişi oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak
Kişisel Bilgi Formu, Ok-Dini Tutum Ölçeği ve Kısa Semptom Envanteri (KSE) kullanılmıştır.
Verilerin analizinde SPSS-21 programı kullanılmıştır. Araştırmada öncelikle
değişkenler arasındaki ilişki incelenmiş genel olarak örneklemin dini
tutumlarının olumlu olduğu, KSE puanlarının da ortalama olduğu gözlenmiştir.
Araştırma neticesinde araştırma grubunun dini tutumları ile KSE puanları
arasında genel anlamda anlamlı bir ilişki bulunamazken, dini tutum puanları ile
KSE’nin “Hostilite” alt faktöründe negatif yönlü zayıf bir korelasyonel ilişki
tespit edilmiştir. Yine elde edilen bulgular neticesinde dini tutum puanlarının
toplam puanı ve bazı alt faktörlerinin akademik başarı not ortalamaları ile
pozitif korelasyonel ilişki, cinsiyet, anne ve babanın eğitim seviyesi açısından
anlamlı farklılıklar tespit edilirken, KSE puanlarının yalnızca yaş ile negatif
yönlü anlamlı korelasyonel ilişkisi tespit edilmiştir. Dini tutum ölçeği ve KSE
ölçeği puanlarının diğer demografik değişkenler açısından anlamlı farklılıkları
tespit edilememiştir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | September 11, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 6 Issue: 4 |