“tarz-ı
kadim” (the old style), a poem by Attilâ İlhan, is included in his book Sisler Bulvarı (1954). A chapter titled as
“Meraklısı İçin Notlar” (notes to whom concerned) was added to the book in
1981. The poet shares some anecdotes and comments about his poems in this chapter
which takes place in the end of his books. The information given in these notes
can affect and change the analyzes of the poems. The note about “tarz-ı kadim”
(old style) exemplifies this effect. In the note mentioned, the poet claims to
have an aggressive position against the tradition in “tarz-ı kadim” and added
that he has changed this position at a later stage of his poetry. Attilâ
İlhan’s ideas in this note were conveyed by the researchers. However, if only
the text is considered, the poem “tarz-ı tadim” can be interpreted as a
respectful objection to the tradition. In this case, unlike the intention or
the comment of the poet, the meaning of the poem can be interpreted in the
light of the concepts of “intentional fallacy” and “affective fallacy”.
“tarz-ı
kadim” şiiri, Attilâ İlhan’ın 1954 yılında yayımlanan ve ikinci şiir kitabı
olan Sisler Bulvarı’nda yer alır.
Kitabın 1981 yılındaki 4. baskısının sonuna “Meraklısı İçin Notlar” başlıklı
bir bölüm eklenir. Şair, diğer şiir kitaplarında da yer verdiği bu bölümde,
şiirlerine dair anekdotlar sunar ve yorumlarda bulunur. Bu bölümde okura
verilen bilgiler, şaire ve eserlerine dair yapılan inceleme ve araştırmaları
etkileme ve yönlendirme potansiyeline sahiptir. “tarz-ı kadim” şiirine dair
not, bu etkiye bir örnektir. İlgili notunda şair, söz konusu şiirde geleneğe
karşı saldırgan bir tutum takındığını ve daha sonra geldiği aşama itibariyle bu
tutumu artık benimsemediğini belirtir. Attilâ İlhan’ın bu notundaki düşünceler
araştırmacılarca da aktarılmıştır. Oysa metne bakıldığında “tarz-ı kadim”
şiiri, geleneğe bir saldırı değil, saygı çerçevesinde yapılmış bir itiraz
olarak okunabilir. Bu bakımdan yazarın niyeti veya yorumu karşısında metnin
anlamı, “intentional fallacy” (niyet yanılgısı) ve “affective fallacy” (duygu
yanılgısı) kavramları çerçevesinde irdelenebilir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 2, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 6 Issue: 7 |