Research Article
BibTex RIS Cite

The Adventure of Privacy In The Communication of Social Media

Year 2018, Volume: 7 Issue: 1, 146 - 170, 19.03.2018

Abstract

The present study aims to determine whether
the sharing habits and practices of individuals using social network sites caused a change in privacy attitudes and behaviors
of them. The sample of the research, a descriptive study includes 736 participants
selected by stratified randomization method. Data was collected through a
survey conducted in central Konya in the period between June 1 and September
15, 2015. It is concluded from the study that there is a statistically
significant link between the social media sharings of the participants and
their privacy attitudes towards certain topics namely family, home, religious
view, political opinion, sexual preference, interpersonal relations, special
relationship status and some body parts deemed private. Based on the research,
it is found that the participants share in parallel with their privacy
attitude. However, it is also observed that there is to a certain extent
differentiation between their conducts and privacy attitudes towards each topic
mentioned above. Taking into account the results of the study, it may be said
that a transformation at the traditional meanings of privacy has begun to be
experienced in social media communication. 

References

  • Kaynakça
  • Aktaş, C. (1995). Mahremiyetin tükenişi. İstanbul: Nehir Yayınları.
  • Aydın, M. (2009). Mahremiyet ve örtünmenin dönüşümü. EskiYeni Dergisi, (12), 61-67.
  • Bağlı, M. (2011). Modern bilinç ve mahremiyet. İstanbul: Yarın Yayınları.
  • Bauman, Z. Lyon, D. (2013). Akışkan gözetim, (E.Yılmaz, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Binark, M. (2007). Yeni Medya Çalışmalarında Yeni Sorular ve Yöntem Sorunu. Yeni medya çalışmaları (ss. 21-44). Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Castells, M. (2005). Enformasyon çağı: ekonomi, toplum ve kültür-ağ toplumununyükselişi (cilt 1). (E. Kılıç, Çev.) İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (1988). İnsan ve insanlar, İstanbul: Evrim Basın Yayın Dağıtım.
  • Dedeoğlu, G. (2004). Gözetleme, mahremiyet ve insan onuru. Erişim Tarihi: 04.10.2014, xa.yimg.com/kg/groups/14064808/512540921/name/Gztlme.doc
  • Develioğlu, F. (1990). Osmanlıca- türkçe ansiklopedik lügat. Ankara: Aydın Kitapevi.
  • Doğan, M. D. (1996). Büyük türkçe sözlük. İstanbul: İz Yayıncılık.
  • Eldeniz, L. (2010). İkinci Medya Çağında Etkileşimin Rolü ve Web 2.0. F.Aydoğan ve A.Akyüz (Der.), İkinci medya çağında internet (ss. 18-35). İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Fırlar, G. B. (2010). Dijital Geleceğe Hazırlanmak. S. Yeygel Çakır (Ed.), Teknolojinin pazarlama iletişimine etkileri (ss. 31-54). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Fischer, S. Hubner, M. (1998). Privacy and security at risk in the global information society”, Information, Communication & Society (1:4), 420-441.
  • Gürbilek, N. (1992). Vitrinde yaşamak. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Korkmaz, A. (2011). Medyada Bir Etik Sorun Olarak Mahremiyet Hakkı. II. Medya ve Etik Sempozyumu, Elazığ, 13-15 Ekim 2011. (II. Fırat Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya ve Etik Sempozyumu Bildirileri, 565-575).
  • Lefebvre, H. (2007). Modern dünyada gündelik hayat, ( I. Gürbüz, Çev.) İstanbul: Metis Yayınları.
  • Mavnacıoğlu, K. (2013). Kurumsal İletişimde Sosyal Medya Yönetimi: İletişim Sektöründe Sosyal Medya Yönetiminin Algılanmasına Yönelik Bir Analiz. A.
  • Büyükaslan ve A.M. Kırık (Der.), Sosyal medya araştırmaları 1 (ss. 301-335). Konya: Çizgi Kitapevi.
  • Niedzviecki, H. (2010). Dikizleme günlüğü, (G. Gündüç, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Postman, N. (1994). Televizyon: öldüren eğlence. (O. Akınhay, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Şener, G. (2013). Sosyal Ağlarda Mahremiyet ve Yeni Mahremiyet Stratejileri. Yeni Medya Çalışmaları-1. Ulusal Kongresi, Kocaeli, 7-8 Mayıs 2013. (Yeni Medya Çalışmaları-1. Ulusal Kongresi- Kongre Kitabı, 396-405).
  • Toprak, A. Yıldırım, A. Aygül, E. Binark M. Börekçi, S. Çomu, T. (2014). Toplumsal paylaşım ağı: Facebook görülüyorum öyleyse varım. İstanbul: Kalkedon Yayınları.
  • Uyanık, F. (2010). Sosyal medya eylemsizliği teşvik ediyor. Kevin Robins’le Yapılan Röportaj. Erişim Tarihi: 29.03.2014. http://www.bbc.co.uk/turkce/ozeldosyalar/2010/03/100306_superguc_kevinrobin.shtml
  • Yörükan, T. (2008). Bir ilişki düzenleme süreci olarak mahremiyet. TİSK Akademi, 4(6), 129-180.
  • Yüksel, M. (2003). Modernleşme ve mahremiyet. Kültür ve İletişim Dergisi, 6(1), 75-107.
  • Zeldin, T. (2014). İnsanlığın mahrem tarihi. (E. Özsayar, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • http://www.turizmtrend.com/akademi/yayinlar/sosyal-medya-kullanimina-ilişkin-inceleme-5421.html Erişim Tarihi: 11.10.2014.

Sosyal Medya İletişiminde Mahremiyetin Serüveni

Year 2018, Volume: 7 Issue: 1, 146 - 170, 19.03.2018

Abstract

Bu
çalışmada, sosyal ağ sitelerini kullanan bireylerin paylaşım alışkanlıklarının
ve pratiklerinin mahremiyet tutum ve davranışlarında bir dönüşüme neden olup
olmadığının tespit edilmesi amaçlanmıştır. Betimsel bir çalışma olan
araştırmanın örneklemini evrenden tabakalı tesadüfi örnekleme yöntemi ile
seçilen 736 katılımcı oluşturmuştur. 1 Haziran-15 Eylül 2015 tarihleri arasında
Konya il merkezinde uygulanan anket ile veriler toplanmıştır. Çalışma neticesinde mahrem alan içinde değerlendirilen bedenin
bazı bölgeleri, aile, ev, özel ilişki durumu, bireylerarası ilişkiler, dini
görüş, siyasi görüş ve cinsel tercih maddelerinde katılımcıların mahremiyet
tutumları ile sosyal ağlardaki paylaşımları arasında istatistiki olarak anlamlı
bir ilişki bulunmuştur. Söz konusu maddelerde katılımcıların mahremiyet
tutumları ile paralel paylaşımlarda bulundukları tespit edilirken her bir madde
için mahremiyet tutumları ile davranışları arasında belli ölçüde farklılaşmalar
olduğu da görülmüştür. Çalışma sonuçları dikkate alınarak sosyal medya
iletişiminde mahremiyetin geleneksel anlamlarında bir dönüşümün yaşanmaya
başladığı ifade edilebilir. 

References

  • Kaynakça
  • Aktaş, C. (1995). Mahremiyetin tükenişi. İstanbul: Nehir Yayınları.
  • Aydın, M. (2009). Mahremiyet ve örtünmenin dönüşümü. EskiYeni Dergisi, (12), 61-67.
  • Bağlı, M. (2011). Modern bilinç ve mahremiyet. İstanbul: Yarın Yayınları.
  • Bauman, Z. Lyon, D. (2013). Akışkan gözetim, (E.Yılmaz, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Binark, M. (2007). Yeni Medya Çalışmalarında Yeni Sorular ve Yöntem Sorunu. Yeni medya çalışmaları (ss. 21-44). Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Castells, M. (2005). Enformasyon çağı: ekonomi, toplum ve kültür-ağ toplumununyükselişi (cilt 1). (E. Kılıç, Çev.) İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (1988). İnsan ve insanlar, İstanbul: Evrim Basın Yayın Dağıtım.
  • Dedeoğlu, G. (2004). Gözetleme, mahremiyet ve insan onuru. Erişim Tarihi: 04.10.2014, xa.yimg.com/kg/groups/14064808/512540921/name/Gztlme.doc
  • Develioğlu, F. (1990). Osmanlıca- türkçe ansiklopedik lügat. Ankara: Aydın Kitapevi.
  • Doğan, M. D. (1996). Büyük türkçe sözlük. İstanbul: İz Yayıncılık.
  • Eldeniz, L. (2010). İkinci Medya Çağında Etkileşimin Rolü ve Web 2.0. F.Aydoğan ve A.Akyüz (Der.), İkinci medya çağında internet (ss. 18-35). İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Fırlar, G. B. (2010). Dijital Geleceğe Hazırlanmak. S. Yeygel Çakır (Ed.), Teknolojinin pazarlama iletişimine etkileri (ss. 31-54). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Fischer, S. Hubner, M. (1998). Privacy and security at risk in the global information society”, Information, Communication & Society (1:4), 420-441.
  • Gürbilek, N. (1992). Vitrinde yaşamak. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Korkmaz, A. (2011). Medyada Bir Etik Sorun Olarak Mahremiyet Hakkı. II. Medya ve Etik Sempozyumu, Elazığ, 13-15 Ekim 2011. (II. Fırat Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya ve Etik Sempozyumu Bildirileri, 565-575).
  • Lefebvre, H. (2007). Modern dünyada gündelik hayat, ( I. Gürbüz, Çev.) İstanbul: Metis Yayınları.
  • Mavnacıoğlu, K. (2013). Kurumsal İletişimde Sosyal Medya Yönetimi: İletişim Sektöründe Sosyal Medya Yönetiminin Algılanmasına Yönelik Bir Analiz. A.
  • Büyükaslan ve A.M. Kırık (Der.), Sosyal medya araştırmaları 1 (ss. 301-335). Konya: Çizgi Kitapevi.
  • Niedzviecki, H. (2010). Dikizleme günlüğü, (G. Gündüç, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Postman, N. (1994). Televizyon: öldüren eğlence. (O. Akınhay, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Şener, G. (2013). Sosyal Ağlarda Mahremiyet ve Yeni Mahremiyet Stratejileri. Yeni Medya Çalışmaları-1. Ulusal Kongresi, Kocaeli, 7-8 Mayıs 2013. (Yeni Medya Çalışmaları-1. Ulusal Kongresi- Kongre Kitabı, 396-405).
  • Toprak, A. Yıldırım, A. Aygül, E. Binark M. Börekçi, S. Çomu, T. (2014). Toplumsal paylaşım ağı: Facebook görülüyorum öyleyse varım. İstanbul: Kalkedon Yayınları.
  • Uyanık, F. (2010). Sosyal medya eylemsizliği teşvik ediyor. Kevin Robins’le Yapılan Röportaj. Erişim Tarihi: 29.03.2014. http://www.bbc.co.uk/turkce/ozeldosyalar/2010/03/100306_superguc_kevinrobin.shtml
  • Yörükan, T. (2008). Bir ilişki düzenleme süreci olarak mahremiyet. TİSK Akademi, 4(6), 129-180.
  • Yüksel, M. (2003). Modernleşme ve mahremiyet. Kültür ve İletişim Dergisi, 6(1), 75-107.
  • Zeldin, T. (2014). İnsanlığın mahrem tarihi. (E. Özsayar, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • http://www.turizmtrend.com/akademi/yayinlar/sosyal-medya-kullanimina-ilişkin-inceleme-5421.html Erişim Tarihi: 11.10.2014.
There are 28 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Hatice Budak 0000-0002-9815-9997

Publication Date March 19, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 7 Issue: 1

Cite

APA Budak, H. (2018). Sosyal Medya İletişiminde Mahremiyetin Serüveni. İnsan Ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7(1), 146-170. https://doi.org/10.15869/itobiad.350161

Journal of the Human and Social Science Researches is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).