Research Article
BibTex RIS Cite

Etnik Kimlik Algısının Dört Boyutu

Year 2018, Volume: 7 Issue: 2, 778 - 788, 30.06.2018
https://doi.org/10.15869/itobiad.346514

Abstract

Sosyal kimlik yaklaşımı, bireyin
kimliğini, kendisini ve diğer toplumsal aktörleri iç grup ve dış grup biçiminde
kategorize ederek oluşturduğu önerisini ileri sürer. Ancak bazı araştırmacılar
bu yaklaşımın özellikle çok kültürlü toplumsal yapılardaki karmaşıklığı
kavramada yetersiz kalabileceğini düşünmektedir. Bunlardan biri olan Verkuyten,
sosyal veya etnik kimliklerin bazı çelişik öğeler içerebileceğine işaret
etmektedir. Araştırmacı, söz konusu çelişki ya da uyuşmaların analizinde Olma, Bilme, Hissetme ve Yapma
olarak adlandırdığı dört temel boyuttan yararlanılabileceğini ileri sürer. Olma
(being) boyutu, etnik köken,
ebeveynlerin kökenleri, görünür özellikler gibi öz etiketlemeleri kapsar. Bilme
(knowing) boyutu grup inançları,
kültür, tarih, haklar ve normlar gibi grup kimliğine ilişkin bilgileri içerir.
Hissetme (feeling) boyutu kimliğin
önemi, değerlendirilmesi ve bağlılık gibi duygusal deneyimleri kapsar. Yapma (doing) boyutu ise, grup faaliyetlerine
katılım, giyim, yemek alışkanlıkları gibi davranışsal öğeleri ifade eder.
Verkuyten, etnik kimlik konusuna bu dört boyut yardımı ile yaklaşmanın, gruplar
arası ilişkilerin karmaşık doğasını kavramamızda katkı sağlayacağını
düşünmektedir.

References

  • Ang, I. (2001). On not speaking Chinese: Living between Asia and the West. London: Routledge.
  • Deaux, K. (1993). Reconstructing social identity. Personality and Social Psychology Bulletin, 19, 4–12.
  • Sellers, R. M., Smith, M. A., Shelton, J. N., Rowley, S. A. J., & Chavous, T. M. (1998). Multidimensional model of racial identity: A reconceptualization of African American racial identity. Personality and Social Psychology Review, 2, 18–39.
  • Taylor, C. (2005). Çokkültürcülük Tanınma Politikası, (Çev: Yurdanur Salman). Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
  • Verkuyten, M. (2005). The Social Psychology of Ethnic Identity. Psychology Press Taylor & Francis Group, New York.

Four Dimensions of the Perception of Ethnic Identity

Year 2018, Volume: 7 Issue: 2, 778 - 788, 30.06.2018
https://doi.org/10.15869/itobiad.346514

Abstract

The social identity approach suggests
that the individuals build their selves and identities as well as other social
factors, categorizing them as internal and external group. However, some
researchers think that this approach might be insufficient particularly to
comprehend the complexities surrounding the multicultural social structure.
One of these researchers, Verkuyten
indicates that social or ethnic identities may contain some contradictory
elements. He alleges that four basic dimensions of ethnic identity, which
include being, feeling, doing and knowing can be
utilised in the analysis of the correspondences or the contradictions in
question. Being refers to the self-labelling such as ethnic origin,
parental origins and visible characteristics. Feeling involves the  emotional experiences such as loyalty to
identity and appreciation for it. Doing encompasses  behavioral factors such as participation in
group activities, clothing and eating habits. Knowing concerns
information about group identity through the individual’s interest in beliefs,
culture, history, rights and norms of his or her group.  Verkuyten sees that approaching to ethnic
identity with these four dimensions contributes to our comprehension of the
complex nature of intergroup relations.

References

  • Ang, I. (2001). On not speaking Chinese: Living between Asia and the West. London: Routledge.
  • Deaux, K. (1993). Reconstructing social identity. Personality and Social Psychology Bulletin, 19, 4–12.
  • Sellers, R. M., Smith, M. A., Shelton, J. N., Rowley, S. A. J., & Chavous, T. M. (1998). Multidimensional model of racial identity: A reconceptualization of African American racial identity. Personality and Social Psychology Review, 2, 18–39.
  • Taylor, C. (2005). Çokkültürcülük Tanınma Politikası, (Çev: Yurdanur Salman). Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
  • Verkuyten, M. (2005). The Social Psychology of Ethnic Identity. Psychology Press Taylor & Francis Group, New York.
There are 5 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Aslı Yayak 0000-0002-1112-5103

Publication Date June 30, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 7 Issue: 2

Cite

APA Yayak, A. (2018). Etnik Kimlik Algısının Dört Boyutu. İnsan Ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7(2), 778-788. https://doi.org/10.15869/itobiad.346514

Journal of the Human and Social Science Researches is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).