Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Etnik Kimlik Algısının Dört Boyutu

Yıl 2018, Cilt: 7 Sayı: 2, 778 - 788, 30.06.2018
https://doi.org/10.15869/itobiad.346514

Öz

Sosyal kimlik yaklaşımı, bireyin
kimliğini, kendisini ve diğer toplumsal aktörleri iç grup ve dış grup biçiminde
kategorize ederek oluşturduğu önerisini ileri sürer. Ancak bazı araştırmacılar
bu yaklaşımın özellikle çok kültürlü toplumsal yapılardaki karmaşıklığı
kavramada yetersiz kalabileceğini düşünmektedir. Bunlardan biri olan Verkuyten,
sosyal veya etnik kimliklerin bazı çelişik öğeler içerebileceğine işaret
etmektedir. Araştırmacı, söz konusu çelişki ya da uyuşmaların analizinde Olma, Bilme, Hissetme ve Yapma
olarak adlandırdığı dört temel boyuttan yararlanılabileceğini ileri sürer. Olma
(being) boyutu, etnik köken,
ebeveynlerin kökenleri, görünür özellikler gibi öz etiketlemeleri kapsar. Bilme
(knowing) boyutu grup inançları,
kültür, tarih, haklar ve normlar gibi grup kimliğine ilişkin bilgileri içerir.
Hissetme (feeling) boyutu kimliğin
önemi, değerlendirilmesi ve bağlılık gibi duygusal deneyimleri kapsar. Yapma (doing) boyutu ise, grup faaliyetlerine
katılım, giyim, yemek alışkanlıkları gibi davranışsal öğeleri ifade eder.
Verkuyten, etnik kimlik konusuna bu dört boyut yardımı ile yaklaşmanın, gruplar
arası ilişkilerin karmaşık doğasını kavramamızda katkı sağlayacağını
düşünmektedir.

Kaynakça

  • Ang, I. (2001). On not speaking Chinese: Living between Asia and the West. London: Routledge.
  • Deaux, K. (1993). Reconstructing social identity. Personality and Social Psychology Bulletin, 19, 4–12.
  • Sellers, R. M., Smith, M. A., Shelton, J. N., Rowley, S. A. J., & Chavous, T. M. (1998). Multidimensional model of racial identity: A reconceptualization of African American racial identity. Personality and Social Psychology Review, 2, 18–39.
  • Taylor, C. (2005). Çokkültürcülük Tanınma Politikası, (Çev: Yurdanur Salman). Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
  • Verkuyten, M. (2005). The Social Psychology of Ethnic Identity. Psychology Press Taylor & Francis Group, New York.

Four Dimensions of the Perception of Ethnic Identity

Yıl 2018, Cilt: 7 Sayı: 2, 778 - 788, 30.06.2018
https://doi.org/10.15869/itobiad.346514

Öz

The social identity approach suggests
that the individuals build their selves and identities as well as other social
factors, categorizing them as internal and external group. However, some
researchers think that this approach might be insufficient particularly to
comprehend the complexities surrounding the multicultural social structure.
One of these researchers, Verkuyten
indicates that social or ethnic identities may contain some contradictory
elements. He alleges that four basic dimensions of ethnic identity, which
include being, feeling, doing and knowing can be
utilised in the analysis of the correspondences or the contradictions in
question. Being refers to the self-labelling such as ethnic origin,
parental origins and visible characteristics. Feeling involves the  emotional experiences such as loyalty to
identity and appreciation for it. Doing encompasses  behavioral factors such as participation in
group activities, clothing and eating habits. Knowing concerns
information about group identity through the individual’s interest in beliefs,
culture, history, rights and norms of his or her group.  Verkuyten sees that approaching to ethnic
identity with these four dimensions contributes to our comprehension of the
complex nature of intergroup relations.

Kaynakça

  • Ang, I. (2001). On not speaking Chinese: Living between Asia and the West. London: Routledge.
  • Deaux, K. (1993). Reconstructing social identity. Personality and Social Psychology Bulletin, 19, 4–12.
  • Sellers, R. M., Smith, M. A., Shelton, J. N., Rowley, S. A. J., & Chavous, T. M. (1998). Multidimensional model of racial identity: A reconceptualization of African American racial identity. Personality and Social Psychology Review, 2, 18–39.
  • Taylor, C. (2005). Çokkültürcülük Tanınma Politikası, (Çev: Yurdanur Salman). Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
  • Verkuyten, M. (2005). The Social Psychology of Ethnic Identity. Psychology Press Taylor & Francis Group, New York.
Toplam 5 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Aslı Yayak 0000-0002-1112-5103

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yayak, A. (2018). Etnik Kimlik Algısının Dört Boyutu. İnsan Ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7(2), 778-788. https://doi.org/10.15869/itobiad.346514
İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi  Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.