Study
investigates the opinions of 8th grade students and science teachers at
secondary schools in Kars regarding the anxiety towards TEOG. The sampling consisted of 1297 8th grade students
and 50 science teachers from 35 secondary schools in Kars. The students and
teachers choosen through simple probability sampling (random) were asked
questions regarding their anxiety toward science questions in TEOG. Main
problems and concepts were constatively determined using explanatory and
inferential codes emerged in the analysis of the forms of opinions. Findings
suggests; most of the teachers and students stated that if the exam was
conducted twice a year, in two separate days, in few sessions with breaks in
between, the anxiety would decrease. Despite, it was also found out that
students were afraid of running out of time, anxious towards the possible
science questions on simple machines, mitosis and meiosis division, DNA and
genetics code, electricity, light and sound.
Basic Education to Secondary Education Exam (TEOG) Science Test Anxiety Science Class Titles Basic Education Secondary Education
Araştırmada Kars İl
merkezindeki ortaokullarda öğrenim gören 8. sınıf öğrencileri ve fen bilgisi
öğretmenlerinin Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş (TEOG) Sınavı ile ilgili
kaygıları incelenmiştir. Araştırmanın örneklemini Kars İl merkezindeki 35
ortaokuldan 1297 8. sınıf öğrencisi ile 50 fen bilgisi öğretmeni oluşturmuştur.
Araştırma tarama modelindedir. Basit olasılıklı (rastgele) örnekleme yoluyla
belirlenmiş öğretmen ve öğrencilere TEOG sınavındaki kaygılarına yönelik görüşme
soruları sorularak bu konu hakınndaki düşüncelerini yazmaları istenmiştir. Öğretmen ve
öğrencilerin görüşlerine yönelik formların analizinde ortaya çıkan açıklayıcı
ve çıkarımsal kodlar kullanılarak ana sorunlar ve temalar betimsel olarak
belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmen ve öğrencilerin
çoğunun sınavın yılda iki kez, iki günde, birkaç oturumda yapılması ve
oturumlar arası molaların olması durumlarında sınav kaygısının azalabileceği
şeklinde görüş bildirdikleri tespit edilmiştir. Fakat öğrencilerin sınavda
zamanı yetiştirememe kaygılarının olduğu, basit makineler, mitoz ve mayoz bölünme,
DNA ve genetik kod, elektrik, ışık ve ses gibi fen bilimleri üniteleriyle
ilgili sınavda çıkabilecek sorulara yönelik kaygı yaşadıkları belirlenmiştir.
Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş (Teog) Fen Bilgisi Sınav Kaygısı Fen Bilgisi Üniteleri Temel Eğitim Orta Öğretim
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 7 Issue: 2 |