In this study,
narrative texts in secondary school 5, 6, 7 and 8th grade Turkish textbooks were
analyzed in terms of the principle of relativity to the child. The texts were handled
in line with design, content and educational principles. Document analysis, one
of the qualitative research methods, was used in the study. Target population
of the study consists of all Turkish textbooks distributed by the Ministry of
National Education in the second stage of primary education in the 2018-2019
academic year. As sample, three narrative texts were selected randomly from
each stage of the Turkish textbook (5-8th grades) and then they were analyzed.
The literary texts in the textbooks were classified according to their genres
and their characteristics were determined. Then the texts in the Turkish
textbook were analyzed in accordance with the principles specified. At the end
of the study, the findings obtained from the literature were given together and
some suggestions were made.
Turkish textbooks Principle of relativity to the child Content Features Design Features Text analysis
Bu çalışmada ortaokul 5, 6, 7 ve 8. sınıf Türkçe
ders kitaplarındaki öyküleyici metinler, çocuğa görelik ilkesi açısından
incelenmiştir. Metinler tasarım, içerik ve eğitsel ilkeler doğrultusunda ele
alınmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi
kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini ilköğretim ikinci kademede 2018-2019
öğretim yılında MEB tarafından dağıtımı yapılan tüm Türkçe ders kitapları
oluşturmaktadır. Örneklem olarak her kademedeki Türkçe ders kitabından (5-8.
Sınıf) random usulüyle üçer öyküleyici metin seçilmiş ve incelenmiştir. Ders
kitaplarında bulunan edebî metinler, türlerine göre sınıflandırılmış ve
özellikleri belirlenmiştir. Daha sonra Türkçe ders kitabı metinleri belirlenen
ilkeler doğrultusunda incelenmiştir. Araştırmanın sonunda elde edilen bulgular,
alanyazından elde edilen bulgular birlikte verilmiş ve birtakım önerilere yer
verilmiştir.
Türkçe ders kitabı Çocuğa görelik ilkesi İçerik özellikleri Tasarım özellikleri Metin inceleme.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 8 Issue: 3 |