Research Article
BibTex RIS Cite

İşletmelerin Stratejik Yönelimleri ve Etkin İş Sürekliliği Yönetimi Arasındaki İlişkiler: İstanbul Sanayi Odası (İSO) 2015 Birinci 500 Sanayi Kuruluşu Üzerinde Yapılan Araştırma

Year 2019, Volume: 8 Issue: 4, 3230 - 3251, 31.12.2019
https://doi.org/10.15869/itobiad.631142

Abstract

İş kesintileri işletmeleri
müşteri, pazar payı, karlılık, marka değeri ve rekabet alanlarında ciddi
kayıplara uğratabilir. İş Sürekliliği Yönetimi (İSY),  kesinti durumunda, öngörülen sürede kritik iş
süreçlerini sürdürerek normale dönmeyi hedefleyen faaliyetler bütünüdür. İş
Sürekliliği Yönetim Sistemi (İSYS) işletmenin genel yönetim stratejileriyle
uyumlu ve entegre bir şekilde uygulanmalıdır.



Bu araştırmada işletmelerde
iş sürekliliği yönetimi gerekliliklerinin etkin biçimde yerine getirilmesiyle
bu işletmelerin sahip oldukları stratejik yönelimler arasındaki ilişkiler
incelenmiştir. Veriler araştırmaya konu işletmelerde çalışan yöneticilerle
yapılan yüzyüze anketlerle elde edilmiş, ilişkilerin analizinde Spearman’s rho
korelasyon testi kullanılmıştır.



Analiz sonuçlarına göre; bu işletmelerin
fonksiyonel düzeyde tercih ettikleri stratejik yönelimleriyle iş sürekliliği
yönetimi konusundaki davranışları arasında “pozitif ve çok zayıf bir ilişki”
vardır. İşletmeler değişik yönelimler arasından en fazla pazar yönelimli olmayı
tercih etmekte ancak bütün yönelimleri birlikte kullanmayı önemsemektedirler. Etkin
İSY gerekliliklerinin bağımsız süreçler olarak değil ancak, işletme
stratejileriyle entegre bir şekilde gerçekleştirilmesi önerilebilir. İSY
süreçlerine örgüt üst yönetiminin katılım ve desteği önem arz etmektedir.

Supporting Institution

Karabük Üniversitesi BAP Koordinatörlüğü

Project Number

KBÜBAP-17-DR-167.

Thanks

KBÜ BAP Koordinatörlüğüne projeye desteklerinden dolayı teşekkür ederim.

References

  • Akpınar, H. (2009). Enformasyon Teknolojilerinde İş Sürekliliği Yönetimi ve Felaket Planlaması. Risk Yönetiminde Başarı Faktörü “İş Sürekliliği Yönetimi”, İstanbul Teknik Üniversitesi Yayını, İstanbul, 175-185.
  • Akgün, A. E., Keskin, H., Günsel, A., & Sakarya, B. (2010). Pazar Yönelimi, Girişimcilik Yönelimi Ve İş Karmaşıklığı İle Öğrenme Yönelimi Arasındaki İlişkiler: Deneysel Bir Çalışma. Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 1(1).
  • Bajgoric, N. (2014). Business continuity management: a systemic framework for implementation. Kybernetes, 43(2), 156-177.
  • Barca, M. (2005). ‘Stratejik Yönetim Düşüncesinin Evrimi: Bilimsel Bir Disiplinin Oluşum Hikayesi’. Journal of Management Research/Yonetim Arastirmalari Dergisi, 5(1).
  • Cook, J. (2015). A six-stage business continuity and disaster recovery planning cycle. SAM Advanced Management Journal, 80(3), 23.
  • Calantone, R. J., Cavusgil, S. T., & Zhao, Y. (2002). Learning orientation, firm innovation capability, and firm performance. Industrial marketing management, 31(6), 515-524.
  • Danışman, A., & Erkocaoğlan, E. (2008). ‘Pazar Yönelimi-Firma Performansı İlişkisi: İmkb’ye Kote Firmalar Üzerinde Bir Araştırma’. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (19), 197-212.
  • Dinçer, Ö. (2013). Stratejik yönetim ve işletme politikası, Alfa Yayınları, 9.Basım, İstanbul, 2013.
  • Durand, R., & Coeurderoy, R. (2001). Age, order of entry, strategic orientation, and organizational performance. Journal of Business Venturing, 16(5), 471-494.
  • Davison, C. B. (2008). Leadership characteristics as determinants of business continuity and disaster recovery planning: A correlational research investigation within institutions of higher education(Doctoral dissertation, Capella University).
  • Eren, C. (2013), "İş Süreklilik Planlarının Test Edilmesi: Örnek Vaka Çalışması." İstanbul Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi 49.
  • Eren, E. (1990). İşletmelerde stratejik planlama ve yönetim. Cilt 1, 3.Baskı, İstanbul Üniversitesi,1990.
  • Fiş, A. M., & Wasti, S. A. (2009). Örgüt kültürü ve girisimcilik yönelimi iliskisi1. METU Studies in Development, 35, 127.
  • Gibb, F., & Buchanan, S. (2006). A framework for business continuity management. International journal of information management, 26(2), 128-141.
  • Gürel, S. (2012). Stratejik yönelim bağlamında etkin iletişim: Bir araştırma. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Karabük.
  • Gatignon, H., & Xuereb, J. M. (1997). Strategic orientation of the firm and new product performance. Journal of marketing research, 77-90.
  • Hakala, H., & Kohtamäki, M. (2011). Configurations of entrepreneurial- customer- and technology orientation.International Journal of Entrepreneurial Behaviour & Research, 17(1), 64-81Hill, C. W. ve Halachmi, A., Hardy, W. P., & Rhoades, B. L. (1993). Demographic data and strategic analysis. Public Administration Quarterly, 159-174.
  • Hancıoğlu, Y., & Yeşilaydın, G. (2016). ‘Stratejik Yönetimde Yeni Bir Rekabet Yaklaşımı: Stratejik İnovasyon’. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 12(29), 105-124.
  • Hortinha, P., Lages, C., & Filipe Lages, L. (2011). The trade-off between customer and technology orientations: impact on innovation capabilities and export performance. Journal of International Marketing, 19(3), 36-58.
  • Hurley, R. F., & Hult, G. T. M. (1998). Innovation, market orientation, and organizational learning: an integration and empirical examination. The Journal of marketing, 42-54.
  • Han, X., Hansen, E., Panwar, R., Hamner, R., & Orozco, N. (2013). Connecting market orientation, learning orientation and corporate social responsibility implementation: is innovativeness a mediator?. Scandinavian journal of forest research, 28(8), 784-796.International Standard ISO 22301, (2012), Societal Security-Business Continuity Management Systems-Requirements.
  • Jaworski, B. J., & Kohli, A. K. (1993). Market orientation: antecedents and consequences. The Journal of marketing, 53-70.
  • Kumar, V., Jones, E., Venkatesan, R., & Leone, R. P. (2011). Is market orientation a source of sustainable competitive advantage or simply the cost of competing?. Journal of marketing, 75(1), 16-30.
  • Kara, A., Spillan, J. E., & DeShields, O. W. (2005). The effect of a market orientation on business performance: A study of Small‐Sized service retailers using MARKOR scale. Journal of Small Business Management, 43(2), 105-118.
  • Kalaycı, Ş. (2010) SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Khin, S., Ahmad, N. H., & Ramayah, T. (2012). The integrated effect of strategic orientations on product innovativeness: moderating role of strategic flexibility. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 65, 743-748.
  • Kayış, A. (2009) Güvenirlik Analizi, Ed.; Kalaycı Ş. SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Laukkanen, T., Nagy, G., Hirvonen, S., Reijonen, H., & Pasanen, M. (2013). The effect of strategic orientations on business performance in SMEs: A multigroup analysis comparing Hungary and Finland. International Marketing Review, 30(6), 510-535.
  • Lee, D. H., Choi, S. B., & Kwak, W. J. (2014). The effects of four dimensions of strategic orientation on firm innovativeness and performance in emerging market small- and medium-size enterprises. Emerging Markets Finance and Trade, 50(5), 78-96.
  • Lumpkin, G. T., & Dess, G. G. (1996). Clarifying the entrepreneurial orientation construct and linking it to performance. Academy of management Review, 21(1), 135-172.
  • Martinet, A. C. (2010). Strategic planning, strategic management, strategic foresight: The seminal work of H. Igor Ansoff. Technological Forecasting and Social Change, 77(9), 1485-1487.
  • Miller A. ve Dess G.G., (1996), Strategic Management, The McGraw-Hill Companies, Inc., Second Edition.
  • Morgan, R. E., & Strong, C. A. (2003). Business performance and dimensions of strategic orientation. Journal of Business research, 56(3), 163-176.
  • Manu, F. A., & Sriram, V. (1996). Innovation, marketing strategy, environment, and performance. Journal of business Research, 35(1), 79-91.
  • Naktiyok, A., & Karabey, C. N. (2007). İşletmelerin maddi olmayan kaynakları ve çevresel olumsuzluk algıları ile stratejik yönelimleri arasındaki ilişki. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 62(04), 203-225.
  • Naktiyok, A., & Timuroğlu, A. G. M. K. (2008). Öğrenme Yönlülüğün Müşteri Yönlülük Üzerine Etkileri. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, (30), 169-192.
  • Narver, J. C., & Slater, S. F. (1990). The effect of a market orientation on business profitability. The Journal of marketing, 20-35.
  • Ojha, D., Gianiodis, P. T., & Manuj, I. (2013). Impact of logistical business continuity planning on operational capabilities and financial performance. The International Journal of Logistics Management, 24(2), 180-209.
  • Özdamar, K. (2001) Spss İle Biyoistatistik, 4. Basım, Eskişehir: Kaan Kitabevi.
  • Parnell, J. A. (2013). Strategic management: Theory and practice. Sage Publications, USA, 2013.
  • Pakdil, F. (2004). Kalite kültürünü etkileyen faktörler üzerine bir derleme. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(3), 171.
  • Robinson, R. B., & Pearce, J. A. (1988). Planned patterns of strategic behavior and their relationship to business‐unit performance. Strategic Management Journal, 9(1), 43-60.
  • Rajala, R., & Westerlund, M. (2012, January). The effects of service orientation, technology orientation and open innovation on the performance of software-intensive service businesses. In System Science (HICSS), 2012 45th Hawaii International Conference on (pp. 1532-1541). IEEE.
  • Renko, M., Carsrud, A., & Brännback, M. (2009). The effect of a market orientation, entrepreneurial orientation, and technological capability on innovativeness: A study of young biotechnology ventures in the united states and in scandinavia. Journal of Small Business Management,47(3), 331-369.
  • Sarvan, F., ARICI, E. D., Özen, J., Özdemir, B., & İçigen, E. T. (2003). On stratejik yönetim okulu: Biçimleşme okulunun bütünleştirici çerçevesi. Akdeniz İİ BF Dergisi, 6, 73-122.
  • Slater, S. F., Olson, E. M., & Hult, G. T. M. (2006). The moderating influence of strategic orientation on the strategy formation capability–performance relationship. Strategic Management Journal, 27(12), 1221-1231.
  • Saymaz, Ö., (2012), İş Sürekliliği Yönetim Sistemi, Cinius Yayınları, İstanbul.
  • Sekarana, U. (2003) Research Methods For Business, Fourth Edition, United State of America: John Wiley & Sons, Inc.
  • Tarakçı, N., (2010), Stratejik Karar Verme ve Senaryo Oluşturma, Truva Yayınları, İstanbul,2010.
  • Usta, R. (2011). ‘Pazar Yöneliminin Firma Performansına Etkisini Güçlendiren Stratejik Yönelimler: Literatüre Dayalı Bütünsel Bir Model Önerisi’. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Cilt:11, Sayı: 3 : 65–84 (2011).
  • Urde, M., Baumgarth, C., & Merrilees, B. (2013). Brand orientation and market orientation—From alternatives to synergy. Journal of Business Research, 66(1), 13-20.
  • Yazıcı, S., (2013), İş Sürekliliği Yönetimi Stratejik Bir Değerlendirme, Türkmen Kitabevi, İstanbul, 2013.
  • Zawada, B. (2014). The practical application of ISO 22301. Journal of business continuity & emergency planning, 8(1), 83-90.
  • Zhou, K. Z., Yim, C. K., & Tse, D. K. (2005). The effects of strategic orientations on technology-and market-based breakthrough innovations. Journal of marketing, 69(2), 42-60.
  • Elektronik Kaynaklar
  • Cost of Hourly Downtime Soars: 81% of Enterprises Say it Exceeds $300K On Average, Survey Dated 2 August 2016, http://itic-corp.com/blog/2016/08/cost-of-hourly-downtime-soars-81-of-enterprises-say-it-exceeds-300k-on-average/ (Erişim Tarihi:03.09.2017).
  • Downtime and Data Loss: How Much Can You Afford?, 2013, http://resources.idgenterprise.com/original/AST -0113606_Analyst_ Insight_ Downtime_and_Data_Loss_How_Much_Can_you_Afford.pdf, (Erişim Tarihi:03.09.2017).
  • AHDER http://www.ahder.org/is-surekliligi-rehberi, Erişim tarihi:27.09.2019
  • AGCS Global Claims Review, (2018), https://www.agcs.allianz.com/content/dam/onemarketing/agcs/agcs/reports/AGCS-Global-Claims-Review-2018.pdf, Erişim Tarihi: 27.09.2019
  • (AGCS, Allianz Risk Barometer, 2019), https://www.agcs.allianz.com/content/dam/onemarketing/agcs/agcs/reports/Allianz-Risk-Barometer-2019.pdf, Erişim Tarihi: 27.09.2019

Relationships between Strategic Orientations of Businesses and Efficient Business Continuity Management: A Research on Istanbul Business Chamber 2015 Best Five Hundred Industrial Businesses

Year 2019, Volume: 8 Issue: 4, 3230 - 3251, 31.12.2019
https://doi.org/10.15869/itobiad.631142

Abstract

Business
interruptions may result in serious losses for businesses in customer, market
share, profitability, brand value and competitiveness areas. Business
Continuity Management (BCM) is a set of activities aiming recovery by
maintaining critical business processes in case of interruption in a projected
time. Business Continuity Management System (BCMS) should be implemented integratedly
with the general management strategies of businesses.

In this
research, the relationships between strategic orientations of businesses and
effective fulfillment of business continuity management liabilities in
businesses, were examined.  Data were
acquired by performing face-to-face surveys with managers in the businesses
handled in the research and the relationships were analyzed using the Spearman's
rho correlation test.
 





According to the analysis results; there is a
“positive and very weak relationship” between the strategic orientations chosen
by these businesses at the functional level and their BCM behaviors. Among
different orientations, businesses mostly choose to be market-oriented;
however, they regard using all orientations together. It can be recommended
that effective BCM liabilities are fulfilled integratedly with business
strategies rather than as independent processes. Participation and support of
organization’s top management in the BCM processes are important.
      

Project Number

KBÜBAP-17-DR-167.

References

  • Akpınar, H. (2009). Enformasyon Teknolojilerinde İş Sürekliliği Yönetimi ve Felaket Planlaması. Risk Yönetiminde Başarı Faktörü “İş Sürekliliği Yönetimi”, İstanbul Teknik Üniversitesi Yayını, İstanbul, 175-185.
  • Akgün, A. E., Keskin, H., Günsel, A., & Sakarya, B. (2010). Pazar Yönelimi, Girişimcilik Yönelimi Ve İş Karmaşıklığı İle Öğrenme Yönelimi Arasındaki İlişkiler: Deneysel Bir Çalışma. Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 1(1).
  • Bajgoric, N. (2014). Business continuity management: a systemic framework for implementation. Kybernetes, 43(2), 156-177.
  • Barca, M. (2005). ‘Stratejik Yönetim Düşüncesinin Evrimi: Bilimsel Bir Disiplinin Oluşum Hikayesi’. Journal of Management Research/Yonetim Arastirmalari Dergisi, 5(1).
  • Cook, J. (2015). A six-stage business continuity and disaster recovery planning cycle. SAM Advanced Management Journal, 80(3), 23.
  • Calantone, R. J., Cavusgil, S. T., & Zhao, Y. (2002). Learning orientation, firm innovation capability, and firm performance. Industrial marketing management, 31(6), 515-524.
  • Danışman, A., & Erkocaoğlan, E. (2008). ‘Pazar Yönelimi-Firma Performansı İlişkisi: İmkb’ye Kote Firmalar Üzerinde Bir Araştırma’. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (19), 197-212.
  • Dinçer, Ö. (2013). Stratejik yönetim ve işletme politikası, Alfa Yayınları, 9.Basım, İstanbul, 2013.
  • Durand, R., & Coeurderoy, R. (2001). Age, order of entry, strategic orientation, and organizational performance. Journal of Business Venturing, 16(5), 471-494.
  • Davison, C. B. (2008). Leadership characteristics as determinants of business continuity and disaster recovery planning: A correlational research investigation within institutions of higher education(Doctoral dissertation, Capella University).
  • Eren, C. (2013), "İş Süreklilik Planlarının Test Edilmesi: Örnek Vaka Çalışması." İstanbul Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi 49.
  • Eren, E. (1990). İşletmelerde stratejik planlama ve yönetim. Cilt 1, 3.Baskı, İstanbul Üniversitesi,1990.
  • Fiş, A. M., & Wasti, S. A. (2009). Örgüt kültürü ve girisimcilik yönelimi iliskisi1. METU Studies in Development, 35, 127.
  • Gibb, F., & Buchanan, S. (2006). A framework for business continuity management. International journal of information management, 26(2), 128-141.
  • Gürel, S. (2012). Stratejik yönelim bağlamında etkin iletişim: Bir araştırma. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Karabük.
  • Gatignon, H., & Xuereb, J. M. (1997). Strategic orientation of the firm and new product performance. Journal of marketing research, 77-90.
  • Hakala, H., & Kohtamäki, M. (2011). Configurations of entrepreneurial- customer- and technology orientation.International Journal of Entrepreneurial Behaviour & Research, 17(1), 64-81Hill, C. W. ve Halachmi, A., Hardy, W. P., & Rhoades, B. L. (1993). Demographic data and strategic analysis. Public Administration Quarterly, 159-174.
  • Hancıoğlu, Y., & Yeşilaydın, G. (2016). ‘Stratejik Yönetimde Yeni Bir Rekabet Yaklaşımı: Stratejik İnovasyon’. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 12(29), 105-124.
  • Hortinha, P., Lages, C., & Filipe Lages, L. (2011). The trade-off between customer and technology orientations: impact on innovation capabilities and export performance. Journal of International Marketing, 19(3), 36-58.
  • Hurley, R. F., & Hult, G. T. M. (1998). Innovation, market orientation, and organizational learning: an integration and empirical examination. The Journal of marketing, 42-54.
  • Han, X., Hansen, E., Panwar, R., Hamner, R., & Orozco, N. (2013). Connecting market orientation, learning orientation and corporate social responsibility implementation: is innovativeness a mediator?. Scandinavian journal of forest research, 28(8), 784-796.International Standard ISO 22301, (2012), Societal Security-Business Continuity Management Systems-Requirements.
  • Jaworski, B. J., & Kohli, A. K. (1993). Market orientation: antecedents and consequences. The Journal of marketing, 53-70.
  • Kumar, V., Jones, E., Venkatesan, R., & Leone, R. P. (2011). Is market orientation a source of sustainable competitive advantage or simply the cost of competing?. Journal of marketing, 75(1), 16-30.
  • Kara, A., Spillan, J. E., & DeShields, O. W. (2005). The effect of a market orientation on business performance: A study of Small‐Sized service retailers using MARKOR scale. Journal of Small Business Management, 43(2), 105-118.
  • Kalaycı, Ş. (2010) SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Khin, S., Ahmad, N. H., & Ramayah, T. (2012). The integrated effect of strategic orientations on product innovativeness: moderating role of strategic flexibility. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 65, 743-748.
  • Kayış, A. (2009) Güvenirlik Analizi, Ed.; Kalaycı Ş. SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Laukkanen, T., Nagy, G., Hirvonen, S., Reijonen, H., & Pasanen, M. (2013). The effect of strategic orientations on business performance in SMEs: A multigroup analysis comparing Hungary and Finland. International Marketing Review, 30(6), 510-535.
  • Lee, D. H., Choi, S. B., & Kwak, W. J. (2014). The effects of four dimensions of strategic orientation on firm innovativeness and performance in emerging market small- and medium-size enterprises. Emerging Markets Finance and Trade, 50(5), 78-96.
  • Lumpkin, G. T., & Dess, G. G. (1996). Clarifying the entrepreneurial orientation construct and linking it to performance. Academy of management Review, 21(1), 135-172.
  • Martinet, A. C. (2010). Strategic planning, strategic management, strategic foresight: The seminal work of H. Igor Ansoff. Technological Forecasting and Social Change, 77(9), 1485-1487.
  • Miller A. ve Dess G.G., (1996), Strategic Management, The McGraw-Hill Companies, Inc., Second Edition.
  • Morgan, R. E., & Strong, C. A. (2003). Business performance and dimensions of strategic orientation. Journal of Business research, 56(3), 163-176.
  • Manu, F. A., & Sriram, V. (1996). Innovation, marketing strategy, environment, and performance. Journal of business Research, 35(1), 79-91.
  • Naktiyok, A., & Karabey, C. N. (2007). İşletmelerin maddi olmayan kaynakları ve çevresel olumsuzluk algıları ile stratejik yönelimleri arasındaki ilişki. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 62(04), 203-225.
  • Naktiyok, A., & Timuroğlu, A. G. M. K. (2008). Öğrenme Yönlülüğün Müşteri Yönlülük Üzerine Etkileri. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, (30), 169-192.
  • Narver, J. C., & Slater, S. F. (1990). The effect of a market orientation on business profitability. The Journal of marketing, 20-35.
  • Ojha, D., Gianiodis, P. T., & Manuj, I. (2013). Impact of logistical business continuity planning on operational capabilities and financial performance. The International Journal of Logistics Management, 24(2), 180-209.
  • Özdamar, K. (2001) Spss İle Biyoistatistik, 4. Basım, Eskişehir: Kaan Kitabevi.
  • Parnell, J. A. (2013). Strategic management: Theory and practice. Sage Publications, USA, 2013.
  • Pakdil, F. (2004). Kalite kültürünü etkileyen faktörler üzerine bir derleme. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(3), 171.
  • Robinson, R. B., & Pearce, J. A. (1988). Planned patterns of strategic behavior and their relationship to business‐unit performance. Strategic Management Journal, 9(1), 43-60.
  • Rajala, R., & Westerlund, M. (2012, January). The effects of service orientation, technology orientation and open innovation on the performance of software-intensive service businesses. In System Science (HICSS), 2012 45th Hawaii International Conference on (pp. 1532-1541). IEEE.
  • Renko, M., Carsrud, A., & Brännback, M. (2009). The effect of a market orientation, entrepreneurial orientation, and technological capability on innovativeness: A study of young biotechnology ventures in the united states and in scandinavia. Journal of Small Business Management,47(3), 331-369.
  • Sarvan, F., ARICI, E. D., Özen, J., Özdemir, B., & İçigen, E. T. (2003). On stratejik yönetim okulu: Biçimleşme okulunun bütünleştirici çerçevesi. Akdeniz İİ BF Dergisi, 6, 73-122.
  • Slater, S. F., Olson, E. M., & Hult, G. T. M. (2006). The moderating influence of strategic orientation on the strategy formation capability–performance relationship. Strategic Management Journal, 27(12), 1221-1231.
  • Saymaz, Ö., (2012), İş Sürekliliği Yönetim Sistemi, Cinius Yayınları, İstanbul.
  • Sekarana, U. (2003) Research Methods For Business, Fourth Edition, United State of America: John Wiley & Sons, Inc.
  • Tarakçı, N., (2010), Stratejik Karar Verme ve Senaryo Oluşturma, Truva Yayınları, İstanbul,2010.
  • Usta, R. (2011). ‘Pazar Yöneliminin Firma Performansına Etkisini Güçlendiren Stratejik Yönelimler: Literatüre Dayalı Bütünsel Bir Model Önerisi’. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Cilt:11, Sayı: 3 : 65–84 (2011).
  • Urde, M., Baumgarth, C., & Merrilees, B. (2013). Brand orientation and market orientation—From alternatives to synergy. Journal of Business Research, 66(1), 13-20.
  • Yazıcı, S., (2013), İş Sürekliliği Yönetimi Stratejik Bir Değerlendirme, Türkmen Kitabevi, İstanbul, 2013.
  • Zawada, B. (2014). The practical application of ISO 22301. Journal of business continuity & emergency planning, 8(1), 83-90.
  • Zhou, K. Z., Yim, C. K., & Tse, D. K. (2005). The effects of strategic orientations on technology-and market-based breakthrough innovations. Journal of marketing, 69(2), 42-60.
  • Elektronik Kaynaklar
  • Cost of Hourly Downtime Soars: 81% of Enterprises Say it Exceeds $300K On Average, Survey Dated 2 August 2016, http://itic-corp.com/blog/2016/08/cost-of-hourly-downtime-soars-81-of-enterprises-say-it-exceeds-300k-on-average/ (Erişim Tarihi:03.09.2017).
  • Downtime and Data Loss: How Much Can You Afford?, 2013, http://resources.idgenterprise.com/original/AST -0113606_Analyst_ Insight_ Downtime_and_Data_Loss_How_Much_Can_you_Afford.pdf, (Erişim Tarihi:03.09.2017).
  • AHDER http://www.ahder.org/is-surekliligi-rehberi, Erişim tarihi:27.09.2019
  • AGCS Global Claims Review, (2018), https://www.agcs.allianz.com/content/dam/onemarketing/agcs/agcs/reports/AGCS-Global-Claims-Review-2018.pdf, Erişim Tarihi: 27.09.2019
  • (AGCS, Allianz Risk Barometer, 2019), https://www.agcs.allianz.com/content/dam/onemarketing/agcs/agcs/reports/Allianz-Risk-Barometer-2019.pdf, Erişim Tarihi: 27.09.2019
There are 60 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Business Administration
Journal Section Articles
Authors

Kasım Yılmaz 0000-0002-4544-4727

Abdullah Karakaya 0000-0002-3214-6771

Project Number KBÜBAP-17-DR-167.
Publication Date December 31, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 8 Issue: 4

Cite

APA Yılmaz, K., & Karakaya, A. (2019). İşletmelerin Stratejik Yönelimleri ve Etkin İş Sürekliliği Yönetimi Arasındaki İlişkiler: İstanbul Sanayi Odası (İSO) 2015 Birinci 500 Sanayi Kuruluşu Üzerinde Yapılan Araştırma. İnsan Ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 8(4), 3230-3251. https://doi.org/10.15869/itobiad.631142

Journal of the Human and Social Science Researches is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).