Environmental awareness Hotel environmental image Environmental practices in hotels Willingness to pay a price premium Generations Çevre bilinci Otelin çevre imajı Otellerde çevre uygulamaları Fazla ücret ödeme eğilimi Kuşaklar
Environmental awareness Hotel environmental image Environmental practices in hotels Willingness to pay a price premium Generations Çevre bilinci Otelin çevre imajı Otellerde çevre uygulamaları Fazla ücret ödeme eğilimi Kuşaklar
Environmental awareness Hotel environmental image Environmental practices in hotels Willingness to pay a price premium Generations Çevre bilinci Otelin çevre imajı Otellerde çevre uygulamaları Fazla ücret ödeme eğilimi Kuşaklar
Environmental awareness Hotel environmental image Environmental practices in hotels Willingness to pay a price premium Generations Çevre bilinci Otelin çevre imajı Otellerde çevre uygulamaları Fazla ücret ödeme eğilimi Kuşaklar
Environmental awareness Hotel environmental image Environmental practices in hotels Willingness to pay a price premium Generations Çevre bilinci Otelin çevre imajı Otellerde çevre uygulamaları Fazla ücret ödeme eğilimi Kuşaklar
Today, the tourism industry, which has grown rapidly and has become a global sector, is a very important source of income. However, when it is used unconsciously, it can cause serious damage to the environment, especially to historical and cultural values and natural life. Since there is a serious consumption in accommodation establishments, hotels should be built in an environmentally friendly way starting from the construction stage, the materials used should be ecological, waste and chemical management should be managed very well, and should be arranged and managed in a way that gives the least damage to the environment by giving importance to recycling. Increasing environmental problems and the effects of these problems on human life also raise awareness about the importance of the environment and the need to protect it. As a result of this situation, customers who are conscious about the environment, prefer more environmentally friendly products and services. In this study, it is aimed to examine the environmental image and environmental practices of accommodation establishments and the effects of tourists' environmental awareness on the tendency to pay more, and the changes according to X, Y, Z generations. For this purpose, data were collected in July and August 2021 from domestic and foreign tourists staying in hotels operating in Muğla and having an environmentally friendly facility (green star) certificate. As a result of the one-way analysis of variance (ANOVA) test, which was conducted to determine whether environmental awareness, environmental image and environmental practices of the hotel, and the tendency to overpay show a significant difference between generations, it was determined that there was no significant intergenerational difference. According to the results of the multiple linear regression analysis, X and Y generations have a significant contribution to explain the effect of tourists' environmental awareness, hotel's environmental image and environmental practices on the tendency of tourists to overpay; but it has been revealed that the Z generation does not have a significant contribution.
Environmental Awareness Hotel Environmental Image Environmental Practices in Hotels Willingness to Pay a Price Premium Generations
Günümüzde hızla büyüyen ve küresel bir sektör haline gelen turizm endüstrisi, oldukça önemli bir gelir kaynağıdır. Fakat bilinçsiz bir şekilde kullanıldığı zaman tarihi ve kültürel değerler ve doğal hayat başta olmak üzere çevreye oldukça ciddi zararlar verebilmektedir. Özellikle konaklama işletmelerinde ciddi bir tüketim söz konusu olduğundan otellerin daha inşaat aşamasından başlanarak her alanının çevreye duyarlı olacak şekilde inşa edilmesi, kullanılan malzemelerin ekolojik olması, atık ve kimyasal yönetiminin oldukça iyi yönetilmesi ve geri dönüşüme önem verilerek çevreye en az zarar verecek şekilde düzenlenmesi ve yönetilmesi gerekmektedir. Her geçen gün artan çevre sorunları ve bu sorunların insan hayatına etkileri, çevrenin önemi ve korunması gerektiği konusunda farkındalığı da artırmaktadır. Bu durumun sonucunda çevre konusunda bilinçli olan müşteriler, tercihlerini daha çevreye duyarlı ürün ve hizmetlerden yana kullanmaktadırlar. Bu çalışma ile konaklama işletmelerinin çevre imajı ve çevre uygulamaları ile turistlerin çevre bilincinin fazla ücret ödeme eğilimine etkisinin X, Y, Z kuşaklarına göre değişikliklerin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda Muğla’da faaliyet gösteren ve çevreye duyarlı tesis (yeşil yıldız) belgesine sahip konaklama işletmelerinde konaklayan yerli ve yabancı turistlerden 2021 yılının Temmuz ve Ağustos aylarında veri toplanmıştır. Çevre bilinci, otelin çevre imajı ve çevre uygulamaları ve fazla ücret ödeme eğiliminin kuşaklar arasında anlamlı bir farklılık gösterip göstermediğinin belirlenmesi için yapılan tek yönlü varyans analizi (ANOVA) testi sonucunda kuşaklararası anlamlı bir farklılığın olmadığı tespit edilmiştir. Çoklu doğrusal regresyon analizi sonucuna göre turistlerin çevre bilincinin, otelin çevre imajı ve çevre uygulamalarının turistlerin fazla ücret ödeme eğilimi üzerindeki etkisini açıklamada, X ve Y kuşağının anlamlı katkısının olduğu; fakat Z kuşağının anlamlı katkısının olmadığı ortaya çıkmıştır.
Çevre Bilinci Otelin Çevre İmajı Otellerde Çevre Uygulamaları Fazla Ücret Ödeme Eğilimi Kuşaklar
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 24, 2023 |
Publication Date | June 30, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 12 Issue: 2 |