Although romantic relationships are seen in every age range, it is seen that not every romantic relationship has the same quality. Individuals feel more secure and competent when they maintain a secure relationship. On the other hand, individuals who do not have a secure relationship are quite common. Although dating violence is seen in every period, its prevalence continues to increase and unfortunately leads to undesirable results. Although dating violence is first thought of as physical violence by individuals, it also includes verbal violence, psychological violence and sexual violence. In addition, there are studies that show that both women and men are exposed to dating violence. In particular, individuals in the transition period to adulthood, which coincides with their university years, are in the process of choosing a spouse after leaving the family. For this reason, romantic relationships in this period can affect the later periods of the individual's life. Unfortunately, there are individuals who are exposed to dating violence during their university years.This research aimed to test the effect of the psycho-educational program based on Intimate Justice Theory for college students to establish safe relationships. The research utilized the embedded mixed design. The study group was composed of 20 pre-service teachers (10 in experimental group, 10 in control group) in a state university in Turkey in the spring term of 2021-2022 academic year. The research data were collected via the Intimate Partner Violence Attitude Scale and a procedure evaluation form. The experimental group was subjected to a 9-session group psycho-educational program while there was no intervention for the control group. Analysis revealed that the participants in the experimental group had lower posttest scores compared to their pretest scores, but this decrease was not statistically significant. It was observed that the post-test scores obtained from the control group increased. In addition, the participants in the experimental group reported that they benefited from the program with regards to communication
Romantik ilişkiler her yaş aralığında görülmekle birlikte her romantik ilişki aynı niteliğe sahip olmadığı görülmektedir. Bireyler güvenli bir ilişki sürdürdükleri zaman kendilerini daha güvenli ve yeterli hissetmektedir. Diğer taraftan güvenli ilişkiye sahip olmayan bireylere oldukça sık rastlanmaktadır. Flört şiddeti her dönemde görülmekle birlikte günümüzde yaygınlığı artarak devam etmekte ve maalesef istenmeyen sonuçlara yol açmaktadır. Flört şiddeti bireyler tarafından ilk olarak fiziksel şiddet olarak düşünülse de sözel şiddet, psikolojik şiddet ve cinsel şiddet türlerini de içermektedir. Ayrıca flört şiddetine hem kadınların hem de erkeklerin maruz kaldığına dair araştırmalar bulunmaktadır. Özellikle üniversite yıllarına denk gelen yetişkinliğe geçiş dönemlerindeki bireyler aileden ayrılmayla birlikte eş seçme süreci içerisinde bulunmaktadır. Bu nedenle bu dönemdeki romantik ilişkiler bireyin hayatının ilerleyen dönemlerini etkileyebilmektedir. Maalesef, üniversite dönemlerinde de flört şiddetine maruz kalan bireyler bulunmaktadır. Bu araştırmada Yakın İlişkilerde Adalet Kuramı temelli geliştirilen güvenli ilişki geliştirme programının üniversite öğrencileri üzerindeki etkililiğinin sınanması amaçlanmaktadır. Bu araştırma için iç içe karma desen kullanılmıştır. Bu araştırmanın çalışma grubunu 2021-2022 eğitim öğretim yılı bahar döneminde Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesine devam eden 10 deney ve 10 kontrol olmak üzere 20 katılımcı oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri “Yakın İlişkilerde Şiddete Yönelik Tutum Ölçeği“ ve süreç değerlendirme formu aracılığıyla toplanmıştır. Deney grubuna 9 oturumluk grup psiko-eğitim programı uygulanmış ancak kontrol grubuna herhangi işlem yapılmamıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre deney grubundaki katılımcıların son-test puanları ön-test puanlarına göre düştüğü ancak bu düşüşün istatistiksel olarak anlamlı olmadığı anlaşılmıştır. Ayrıca deney grubundaki üyeler programın iletişim becerileri, bireyselliği sürdürme ve destek olmaları için yararlandıklarını söylemişlerdir. Elde edilen bulgular alan-yazın doğrultusunda tartışılmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Psychology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 10, 2023 |
Publication Date | December 31, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 12 Issue: 5 |