Research Article
BibTex RIS Cite

Din Eğitiminde Girişimcilik Becerisinin Etkinliklerle Kazandırılmasına Yönelik Bir Değerlendirme

Year 2023, Volume: 12 Issue: 5, 2928 - 2950, 31.12.2023
https://doi.org/10.15869/itobiad.1374616

Abstract

Eğitim, bireylerin davranışlarını şekillendirmek beceri ve değer kazandırmak için önemli bir araçtır. Günümüzde eğitim öğretim sürecinin önemli bir parçası olan girişimcilik eğitimi ise bilgi, beceri ve değerlerin kazandırılmasının yanı sıra bireylerde girişimci kültürün oluşmasını ve girişimci ruhun (motivasyonun) arttırılmasını amaçlamaktadır. Bu nedenle girişimcilik becerisi Türkiye’de öğretim programlarının temel yetkinlikleri arasında yer almaktadır. Yapılan araştırmada Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi Öğretim Programı girişimcilik eğitimi ve girişimcilik becerisinin kazandırılması bağlamında ele alınmıştır. Program içerisinde yer alan unsurlar girişimcilik eğitimi kapsamında değerlendirilmiş ve girişimcilik becerisinin etkili bir şekilde kazandırılması için (öğrenme alanları ve kazanımlar bağlamında) örnek etkinlik uygulamaları hazırlanmıştır. Veriler nitel araştırma yöntemi kapsamında ele alınmış ve değerlendirme sürecinde betimsel analiz ve içerik analizi tercih edilmiştir.
Araştırmada Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi Öğretim Programı (DKAP) içerisinde yer alan öğretim içerikleri girişimcilik eğitimi bağlamında değerlendirilmiştir. Din eğitiminde girişimcilik eğitimi ve girişimcilik becerisinin yeri ve önemi, bunların nasıl geliştirilebileceği, girişimcilik becerisinin kazandırılmasında hangi yöntemlerin uygulanması gerektiği, örnek etkinliklerin neler olabileceği gibi sorulara cevap aranmaya çalışılmıştır. Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi Öğretim Programında yer alan kazanımlardan hareketle girişimcilik eğitimi sürecinde bilgi, beceri ve değerin geliştirilmesine yönelik bulgular değerlendirilmiştir. İlgili süreçte “mücadeleci olma, hoş görülü olma, cesaretli olma, dürüst olma, saygılı olma, güvenilir olma çalışkan olma, nezaket kuralları, selamlaşma adabı, iletişim ve konuşma adabı, paylaşmayı sevme, yardımlaşmayı sevme, kararlı olmak” gibi değerlerin yanı sıra “gelir gider kontrol etme becerisi, etkili iletişim kurma becerisi, plan yapma becerisi, problemle çözme becerisi, iş fikrini ifade etme, tasarım becerisi, girişimcilik becerisi” gibi girişimcilik eğitimi unsurlarına ait bir çok becerinin geliştirilebileceği ifade edilmiştir.

References

  • Baltaoğlu A. G. ve Diktaş A. (2017). Sosyal Bilgiler Öğretim Programında Yer Alan Değerlerin Kur’an’da Yer Alan Değerlerle Karşılaştırılması. Turkish Studies, Volume 12/28, P. 117-139
  • Cavitt, M. E. (2006). A content analysis of doctoral research in beginning band education, 1958-2004. Journal of Band Research, 42(1), 42.
  • Creswell J.W. (2020) Eğitim Araştırmaları. Çeviri Editörü: Halil Ekşi. EDAM Yayınları. İstanbul.
  • Deveci, İ. , Konuş, F. Z. ve Aydız, M. (2018). 2018 Yılı Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı Kazanımlarının Yaşam Becerileri Açısından İncelenmesi. Cukurova University Faculty of Education Journal, 47 (2), 765-797. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/cuefd/issue/40033/413514
  • Gömleksiz, M. N. ve Kan, A. Ü. (2009). Sosyal bilgiler dersi öğretim programının eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve girişimcilik becerilerini kazandırmadaki etkililiğinin belirlenmesi (Diyarbakır ili örneği) . Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi , 8 (1) , 39-49 .
  • Selanik Ay T. ve Acar Ş. (2016). Sınıf Öğretmenlerinin Girişimcilik Becerisi Kazandırmaya Yönelik Görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi Cilt:15 Sayı:58 (960-976).
  • Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı (2018). Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersi Öğretim programı. Erişim Adresi: http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay .aspx?PID=318 26.09.2023 tarihinde indirilmiştir.
  • Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı (2020). Dsiplinlerarası Girişimcilik Eğitimi Etkinlikler Kitabı. Editör: Murat Tarhan. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı Yayınları. Ankara.
  • Tarhan M. (2019). Girişimcilik Pedagojisine Giriş. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Tarhan M. (2020) Disiplinler Arası Girişimcilik Eğitimi Etkinlik Kitabı. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı Yayınları. Ankara.
  • Tarhan M. ve Gülmez A (2022). Japonya eğitim sistemi içerisinde girişimcilik becerisinin yeri ve önemi: Öğretim içerikleri ve örnek uygulamalar. Tarih Okulu Dergisi, 15(57), 1283 - 1314.
  • Tavşancıl, E. ve Aslan, E. (2001). Sözel, Yazılı ve Diğer Materyaller için İçerik Analizi ve Uygulama Örnekleri. Epsilon Yayınevi
  • Yaginuma, H. [ 柳沼久 ] (2010). Kigyooka Nooryoku to Kyooiku. Hosei University Journal for Regional Policy Studies [起業家能力と教育. 法政大学地域研 究 セ ン タ ー 紀 要 「 地 域 イ ノ ベ ー シ ョ ン ], (3), 63-77. Tokyo https://hurin.ws.hosei.ac.jp/wp-content/uploads/2019/11/vol3_063077.pdf, Erişim tarihi: 28.01.2021.
  • Yelkikalan N. ve Akatay A. (2010) Dünya ve Türkiye Üniversitelerinde Girişimcilik Eğitimi: Karşılaştırmalı Bir Analiz, KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 12 (19), s: 51-59.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.

An Evaluation of Teaching Entrepreneurial Skills through Activities in the Religious Education Proces

Year 2023, Volume: 12 Issue: 5, 2928 - 2950, 31.12.2023
https://doi.org/10.15869/itobiad.1374616

Abstract

Education is an important tool to shape the behavior of individuals to impart skills and values. Entrepreneurship education, which is an important part of the education process today, aims to gain knowledge, skills and values as well as to create an entrepreneurial culture in individuals and to increase the entrepreneurial spirit (motivation). For this reason, entrepreneurship skills are among the basic competencies of the curriculum in Turkey. In the research, the curriculum of religious culture and moral knowledge course was discussed in the context of entrepreneurship education and entrepreneurship skills. The elements in the program were evaluated within the scope of entrepreneurship training and exemplary activity practices were prepared (in the context of learning areas and achievements) in order to gain entrepreneurship skills effectively. The data were handled within the scope of qualitative research method and descriptive analysis and content analysis were preferred in the evaluation process.
In the study, the teaching contents of the curriculum of religious culture and moral knowledge course (DKAP) were evaluated in the context of entrepreneurship education: The place of entrepreneurship education, why it is important; How is entrepreneurship training carried out? What methods should be applied to gain entrepreneurial skills? What would be the sample activities? It was tried to search for answers to such questions. Based on the achievements in the Religious Culture and Ethics Course Curriculum, the findings regarding the development of knowledge, skills and values in the entrepreneurship education process were evaluated. “being tolerant, being courageous, being honest, being respectful, being reliable, being hard-working, rules of courtesy, greeting etiquette, communication and speaking etiquette, using a sincere language, being moderate, being balanced in behavior, protecting people's rights " It is aimed to impart many values such as.

References

  • Baltaoğlu A. G. ve Diktaş A. (2017). Sosyal Bilgiler Öğretim Programında Yer Alan Değerlerin Kur’an’da Yer Alan Değerlerle Karşılaştırılması. Turkish Studies, Volume 12/28, P. 117-139
  • Cavitt, M. E. (2006). A content analysis of doctoral research in beginning band education, 1958-2004. Journal of Band Research, 42(1), 42.
  • Creswell J.W. (2020) Eğitim Araştırmaları. Çeviri Editörü: Halil Ekşi. EDAM Yayınları. İstanbul.
  • Deveci, İ. , Konuş, F. Z. ve Aydız, M. (2018). 2018 Yılı Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı Kazanımlarının Yaşam Becerileri Açısından İncelenmesi. Cukurova University Faculty of Education Journal, 47 (2), 765-797. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/cuefd/issue/40033/413514
  • Gömleksiz, M. N. ve Kan, A. Ü. (2009). Sosyal bilgiler dersi öğretim programının eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve girişimcilik becerilerini kazandırmadaki etkililiğinin belirlenmesi (Diyarbakır ili örneği) . Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi , 8 (1) , 39-49 .
  • Selanik Ay T. ve Acar Ş. (2016). Sınıf Öğretmenlerinin Girişimcilik Becerisi Kazandırmaya Yönelik Görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi Cilt:15 Sayı:58 (960-976).
  • Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı (2018). Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersi Öğretim programı. Erişim Adresi: http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay .aspx?PID=318 26.09.2023 tarihinde indirilmiştir.
  • Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı (2020). Dsiplinlerarası Girişimcilik Eğitimi Etkinlikler Kitabı. Editör: Murat Tarhan. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı Yayınları. Ankara.
  • Tarhan M. (2019). Girişimcilik Pedagojisine Giriş. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Tarhan M. (2020) Disiplinler Arası Girişimcilik Eğitimi Etkinlik Kitabı. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı Yayınları. Ankara.
  • Tarhan M. ve Gülmez A (2022). Japonya eğitim sistemi içerisinde girişimcilik becerisinin yeri ve önemi: Öğretim içerikleri ve örnek uygulamalar. Tarih Okulu Dergisi, 15(57), 1283 - 1314.
  • Tavşancıl, E. ve Aslan, E. (2001). Sözel, Yazılı ve Diğer Materyaller için İçerik Analizi ve Uygulama Örnekleri. Epsilon Yayınevi
  • Yaginuma, H. [ 柳沼久 ] (2010). Kigyooka Nooryoku to Kyooiku. Hosei University Journal for Regional Policy Studies [起業家能力と教育. 法政大学地域研 究 セ ン タ ー 紀 要 「 地 域 イ ノ ベ ー シ ョ ン ], (3), 63-77. Tokyo https://hurin.ws.hosei.ac.jp/wp-content/uploads/2019/11/vol3_063077.pdf, Erişim tarihi: 28.01.2021.
  • Yelkikalan N. ve Akatay A. (2010) Dünya ve Türkiye Üniversitelerinde Girişimcilik Eğitimi: Karşılaştırmalı Bir Analiz, KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 12 (19), s: 51-59.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
There are 15 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Religious Education
Journal Section Articles
Authors

Semanur Binnetoğlu 0009-0001-1046-0989

Sema Bağ 0009-0001-1046-0989

Murat Tarhan 0000-0001-8262-8130

Early Pub Date December 27, 2023
Publication Date December 31, 2023
Submission Date October 17, 2023
Acceptance Date December 22, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 12 Issue: 5

Cite

APA Binnetoğlu, S., Bağ, S., & Tarhan, M. (2023). Din Eğitiminde Girişimcilik Becerisinin Etkinliklerle Kazandırılmasına Yönelik Bir Değerlendirme. İnsan Ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 12(5), 2928-2950. https://doi.org/10.15869/itobiad.1374616

Journal of the Human and Social Science Researches is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).