Bu araştırma, öğretmen adaylarının enneagram kişilik tipleri ile sınıf yönetimi öz yeterlik inançları arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2019-2020 eğitim öğretim yılında İstanbul ili Küçükçekmece ilçesinde uygun örneklem yoluyla seçilen İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesindeki farklı bölüm ve sınıflardan basit seçkisiz örnekleme yöntemi ile ulaşılan 17-50 yaş aralığında 412’si kadın; 101’i erkek, toplam 513 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada veriler “Sınıf Yönetimi Öz Yeterlik İnançları Ölçeği” (SYÖİÖ), “Enneagram Türkiye Kişilik Envanteri” (ETKE) ve “Demografik Bilgi Formu” ile toplanmıştır. Verilerin analizi SPSS 25 paket programı ile yapılmış, verilerin çözümlenmesinde; aritmetik ortalama, standart sapma, yüzde, frekans, minimum ve maksimum değerler gibi betimsel istatistik analizleri ve Kruskal Wallis-H Testi kullanılmıştır. Analizler neticesinde Sınıf Yönetimi Öz Yeterlik İnançları toplam puanının ve Sonuç Beklentisi alt boyut puanının kişilik tiplerine göre istatistiksel olarak tip 5 lehine anlamlı düzeyde farklılaştığı belirlenmiştir. Öğretmen adaylarından Tip 5 olanların sınıf yönetimi öz yeterlik inançları, Tip 9 olan öğretmen adaylarından daha yüksek tespit edilmiştir. Sonuç beklentisi alt boyutunda ise Tip 4 ve Tip 5 öğretmen adayları arasında Sınıf Yönetimi Öz Yeterlik İnançları toplam puanında olduğu gibi Tip 5 lehine anlamlı farklılık bulunmuştur. Bulgular neticesinde öğretmen adaylarının mesleğe başlamadan önce kişisel farkındalıklarının ve mesleki öz-yeterlik inançlarının gelişmesinde Enneagram Kişilik Modeli’nin kullanılabileceği önerilmiştir.
The purpose of this research is an investigation the relationship between enneagram personality types of teacher candidates and their self-efficacy beliefs regarding classroom management. The research sample consists of 513 teacher candidates in 412 females and 101 males aged between 17-50 determined through the simple random sampling method of different departments and classes studying at Sabahattin Zaim University in the 2019-2020 academic year in the district of Istanbul province Kucukcekmece. The data of this research was obtained through the "Classroom Management Self-Efficacy Beliefs Scale" (CMSES), "Enneagram Turkey Personality Inventory” (ETPI), and the “Demographic Information Form”. The data was analyzed using descriptive statistical analysis (arithmetic mean, standard deviation, minimum-maximum values) and the Kruskal Wallis-H Test by SPSS 25 package program. According to the results of the analysis, it was determined that the scores of prospective teachers' Classroom Management Self Efficacy Beliefs Scale and Outcome Expectancy subscale changed statistically significant differences according to the personality types in favor of Type 5. It was determined that the Classroom Management Self Efficacy Beliefs of Type 5 teacher candidates are higher than teacher candidates of Type 9 and Outcome Expectancy higher than teacher candidates of Type 4. As a result of the findings, it is suggested that the Enneagram Personality Model can be used in the development of the teacher candidates' awareness and classroom management self-efficacy beliefs before starting the profession.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Turkish and Social Sciences Education (Diğer) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2024 |
Submission Date | October 23, 2023 |
Acceptance Date | September 19, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 13 Issue: 3 |