This descriptive study examines the levels of altruism among social work students according to sociodemographic variables. The research data were collected from undergraduate students (n=205) studying at the Department of Social Work, Faculty of Economics and Administrative Sciences, Faculty of Social Work of a state university in Turkey through free access Google Forms according to the census sampling method. The Sociodemographic Data Form created by the researchers and the Altruism Scale developed by Ümmet et al. (2013) were used as data collection tools in the study. Shapiro-Wilk normality test was applied to see whether the data showed normal distribution and it was understood that it was suitable for parametric tests. In the analysis of the data, independent sample t-test was used for pairwise comparisons (gender and family type), one-way ANOVA test was used for multiple comparisons (age, class, income level, mother's education level, father's education level, number of siblings, place of residence for the longest time, method of choosing the social work department, satisfaction with choosing the social work department), LSD test was used to determine the source of statistical significance in the significant results in the tests, and Pearson correlation analysis was used to determine whether there was a relationship between sociodemographic variables. As a result of the research, statistically significant differences were found only in age, satisfaction with choosing the social work department and some of the sub-dimensions of the altruism scale among the sociodemographic variables. It was found that the scores of financial help (p=0,048) and help in traumatic situations (p=0,031), which are sub-dimensions of the altruism scale, differed statistically significantly with the age variable. In addition, a significant difference was found between the scores of the altruism scale sub-dimensions based on physical power (p=0.017) and help arising from the feeling of closeness (p=0.042) and the satisfaction variable of choosing the social work department. In order to develop the altruistic behaviors of students studying in social work departments, it is recommended that social work curricula be structured and altruistic behaviors be examined with qualitative methods as well as quantitative methods.
Bu araştırma sosyal hizmet bölümü öğrencilerinin özgecilik düzeylerinin sosyodemografik değişkenlere göre incelenmesi amacıyla gerçekleştirilen tanımlayıcı bir araştırmadır. Araştırma verileri Türkiye’de bir devlet üniversitesinin İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Sosyal Hizmet bölümünde öğrenim gören lisans öğrencilerinden (n=205) tamsayım örnekleme yöntemine göre ücretsiz erişimli Google Forms üzerinden toplanmıştır. Araştırmada veri toplama araçları olarak araştırmacılar tarafından oluşturulan Sosyodemografik Veri Formu ve Ümmet ve arkadaşları (2013) tarafından geliştirilen Özgecilik Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin normal dağılım gösterip göstermediğine bakmak için Shapiro-Wilk normallik testi uygulanmış ve parametrik testlere uygun olduğu anlaşılmıştır. Verilerin analizinde ikili karşılaştırmalar (cinsiyet ve aile tipi) için bağımsız örneklem t testi, çoklu karşılaştırmalar (yaş, sınıf, gelir düzeyi, annenin eğitim düzeyi, babanın eğitim düzeyi, kardeş sayısı, en uzun süre yaşanılan yer, sosyal hizmet bölümünü seçme şekli, sosyal hizmet bölümünü seçme memnuniyeti) için tek yönlü ANOVA testi, testlerde anlamlı çıkan sonuçlarda istatistiksel anlamlılığın nereden kaynaklandığını belirlemek için ise LSD testi ve sosyodemografik değişkenler arasında bir ilişkinin olup olmadığını saptamak amacıyla Pearson korelasyon analizi yapılmıştır. Yapılan araştırma sonucunda sosyodemografik değişkenlerden sadece yaş ve sosyal hizmet bölümünü seçme memnuniyeti ile özgecilik ölçeğinin alt boyutlarından bazılarında istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunmuştur. Özgecilik ölçeği alt boyutlarından maddi yardım (p=0,048) ve travmatik durumlarda yardım (p=0,031) puanları ile yaş değişkeninin istatistiksel açıdan anlamlı farklılaştığı bulunmuştur. Bununla birlikte araştırmada özgecilik ölçeği alt boyutlarından fiziksel güce dayalı yardım (p=0.017) ve yakınlık duygusundan kaynaklanan yardım (p=0,042) puanları ile sosyal hizmet bölümünü seçme memnuniyeti değişkeni arasında anlamlı fark bulunmuştur. Sosyal hizmet bölümlerinde öğrenim gören öğrencilerin özgeci davranışlarının geliştirilmesi için sosyal hizmet müfredatlarının yapılandırılması ve özgecilik davranışlarının nicel yöntemlerin yanı sıra nitel yöntemlerle de incelenmesi önerilmektedir.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Policy and Administration (Other) |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Early Pub Date | September 18, 2025 |
| Publication Date | September 30, 2025 |
| Submission Date | May 11, 2025 |
| Acceptance Date | September 15, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 14 Issue: 3 |