1960’lı yıllar ile birlikte
Avrupa’daki toplumsal ve politik gelişmelerin özellikle toplumsal bilimlerde,
edimbilimsel dönüm diye adlandırılan bir yaklaşım değişikliğine yol açtığı
bilinmektedir. Buna gore toplumsal bilimlerde, seçilen araştırma nesnelerinin
ve elde edilen araştırma sonuçlarının toplum açısından yararı sorgulanmaya ve
bilimsel çalışmalardan bu yönde bir beklenti ortaya çıkmaya başlar. Başka bilim
alanlarının yanı sıra dilbilim de bahsedilen edimbilimsel dönümden payını alır. Böylelikle ortaya çıkan
uygulamalı dilbilim anlayışı çerçevesinde, öncesinde dili daha ziyade bir dizge
olarak gören yaklaşıma ek olarak, dili temelde bir iletişim aracı olarak gören
yaklaşım varlığını gösterir. Dilin yalnızca bir dizge olarak nasıl işlediğini
değil, aynı zamanda insanlar arasındaki iletişimsel süreçlerde nasıl
işlediğini, diğer bir deyişle dilin yapısının yanında iletişimsel işlevini de
inceleyen farklı uygulamalı dilbilim alanları arasında, dilbilimsel edimbilim
de yerini alır (Ernst 2004: 238).
1960’lı yıllar ile birlikte
Avrupa’daki toplumsal ve politik gelişmelerin özellikle toplumsal bilimlerde,
edimbilimsel dönüm diye adlandırılan bir yaklaşım değişikliğine yol açtığı
bilinmektedir. Buna gore toplumsal bilimlerde, seçilen araştırma nesnelerinin
ve elde edilen araştırma sonuçlarının toplum açısından yararı sorgulanmaya ve
bilimsel çalışmalardan bu yönde bir beklenti ortaya çıkmaya başlar. Başka bilim
alanlarının yanı sıra dilbilim de bahsedilen edimbilimsel dönümden payını alır. Böylelikle ortaya çıkan
uygulamalı dilbilim anlayışı çerçevesinde, öncesinde dili daha ziyade bir dizge
olarak gören yaklaşıma ek olarak, dili temelde bir iletişim aracı olarak gören
yaklaşım varlığını gösterir. Dilin yalnızca bir dizge olarak nasıl işlediğini
değil, aynı zamanda insanlar arasındaki iletişimsel süreçlerde nasıl
işlediğini, diğer bir deyişle dilin yapısının yanında iletişimsel işlevini de
inceleyen farklı uygulamalı dilbilim alanları arasında, dilbilimsel edimbilim
de yerini alır (Ernst 2004: 238).
1960’lı yıllar ile birlikte
Avrupa’daki toplumsal ve politik gelişmelerin özellikle toplumsal bilimlerde,
edimbilimsel dönüm diye adlandırılan bir yaklaşım değişikliğine yol açtığı
bilinmektedir. Buna gore toplumsal bilimlerde, seçilen araştırma nesnelerinin
ve elde edilen araştırma sonuçlarının toplum açısından yararı sorgulanmaya ve
bilimsel çalışmalardan bu yönde bir beklenti ortaya çıkmaya başlar. Başka bilim
alanlarının yanı sıra dilbilim de bahsedilen edimbilimsel dönümden payını alır. Böylelikle ortaya çıkan
uygulamalı dilbilim anlayışı çerçevesinde, öncesinde dili daha ziyade bir dizge
olarak gören yaklaşıma ek olarak, dili temelde bir iletişim aracı olarak gören
yaklaşım varlığını gösterir. Dilin yalnızca bir dizge olarak nasıl işlediğini
değil, aynı zamanda insanlar arasındaki iletişimsel süreçlerde nasıl
işlediğini, diğer bir deyişle dilin yapısının yanında iletişimsel işlevini de
inceleyen farklı uygulamalı dilbilim alanları arasında, dilbilimsel edimbilim
de yerini alır (Ernst 2004: 238).
Journal Section | Book Review |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 28, 2017 |
Submission Date | December 4, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 2 Issue: 38 |