Research Article
BibTex RIS Cite

Architectural Monuments of Ottoman Women in Greece

Year 2022, , 219 - 251, 27.01.2022
https://doi.org/10.26650/artsanat.2022.17.984504

Abstract

In this article, in the example of Greece, the architectural charities of the Ottoman empire, such as fountains, schools, baths, monasteries, mosques, large and small, were focused on, including not only the mainland but also the islands in the historical process. A Muslim Ottoman woman who spends her material assets for the benefit of society and the works she has built has been introduced and contributed to Ottoman-Turkish architecture and gender/women’s studies. In addition, in response to the widespread perception that women in Islamic states are powerless due to the phenomenon of privacy restricting their access to public space, attempts have been made to reveal within the framework of works in which the truth is more different. A total of 95 charitable structures, including 38 mosques, 23 schools and madrasahs, 9 monasteries and lodges, 15 fountains, 5 imarets, libraries, bridges, 2 aqueducts, fountains and inns, including women belonging to the dynasty, were identified in the study conducted in Greece. In this study, information about the introduction and location of structures is given chronologically and starting from those belonging to the dynastic owners. The considered structures are scattered in various publications and photo albums/archives. Together with the newly identified works, a top study has been created by considering them under a single publication.

References

  • Referans1: Ayverdi, Ekrem Hakkı, Avrupa’da Osmanlı Mimari Eserleri: Bulgaristan, Yunanistan, Arnavutluk, İstanbul : İstanbul Fethi Derneği 2000.
  • Referans2: Lowry, Health W., The Selçuk Sultan Câmi’i in Serez & it’s Place in Early Ottoman Architecture/ Serez’deki Selçuk Sultan Câmi ve Erken Dönem Osmanlı Mimarisi’ndeki Yeri, İstanbul: Bahçeşehir Üniversitesi 2013.

Osmanlı Kadınlarının Yunanistan’da Bulunan Eserleri

Year 2022, , 219 - 251, 27.01.2022
https://doi.org/10.26650/artsanat.2022.17.984504

Abstract

Bu makalede, Yunanistan örneğinde Osmanlı kadınının tarihî süreç içerisinde sadece ana kara değil adalar da dâhil edilerek çeşme, mektep, hamam, tekke, camii gibi irili ufaklı mimari hayratı üzerinde durulmuştur. Kendi maddi varlıklarını toplumun faydasına harcayan Müslüman Osmanlı kadınını ve onun inşa ettirdiği eserler tanıtılarak Osmanlı-Türk mimarisine ve cinsiyet/kadın çalışmalarına katkıda bulunulmuştur. Bunun yanı sıra Islam devletlerinde kadınların kamusal alana eri ̇ şimlerini kısıtlayan mahrem olgusu nedeniyle güçsüz oldukları yönündeki yaygın algıya karşılık gerçeğin daha farklı olduğu eserler çerçevesinde ortaya konulmaya çalışılmıştır. Yapılan araştırmada Yunanistan’da hanedana mensup kadınlar dâhil olmak üzere 38 Cami, 23 mektep medrese, 9 tekke ve zaviye, 15 çeşme, 5 imaret, kütüphane, köprü, 2 su kemeri, sebil ve han olmak üzere toplam 95 hayır yapısı tespit edilmiştir. Bu çalışmada yapıların tanıtımı ve konumu hakkında bilgiler kronolojik olarak ve hanedan sahiplerine ait olanlardan başlanarak verilmiştir. Ele alınan yapılar muhtelif yayınlarda ve fotoğraf albümlerinde/arşivlerinde dağınık hâlde yer almaktadır. Yeni tespit edilen eserlerle birlikte tek bir yayın altında ele alınarak bir üst çalışma meydana getirilmiştir.

References

  • Referans1: Ayverdi, Ekrem Hakkı, Avrupa’da Osmanlı Mimari Eserleri: Bulgaristan, Yunanistan, Arnavutluk, İstanbul : İstanbul Fethi Derneği 2000.
  • Referans2: Lowry, Health W., The Selçuk Sultan Câmi’i in Serez & it’s Place in Early Ottoman Architecture/ Serez’deki Selçuk Sultan Câmi ve Erken Dönem Osmanlı Mimarisi’ndeki Yeri, İstanbul: Bahçeşehir Üniversitesi 2013.
There are 2 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section MAKALELER/ARTICLES
Authors

Hilal Kazan 0000-0001-6601-9132

Publication Date January 27, 2022
Submission Date August 18, 2021
Published in Issue Year 2022

Cite

Chicago Kazan, Hilal. “Osmanlı Kadınlarının Yunanistan’da Bulunan Eserleri”. Art - Sanat, no. 17 (January 2022): 219-51. https://doi.org/10.26650/artsanat.2022.17.984504.