Sivas
Çifte Minareli Medrese, mevcut giriş cephesi ve yıkılmış ana binasıyla, çeşitli
araştırmalara konu olmuş yapılardandır. Amacımız, yapıya ilişkin bilgileri
tekrar etmek değil, bugüne kadar çözülememiş ve tahrip olmuş süslemeleri
üzerine yeni önerilerde bulunmaktır. Yapının minareleri, kaideleriyle birlikte
tuğla ile inşa edilmiş, süslemeleri de tuğla ve çinilerle meydana
getirilmiştir. Büyük bir yıkım yaşayan yapıya, son yıllarda gerçekleştirilen
restorasyon çalışmalarıyla da zarar verilmiş, bu onarımlar esnasında yapının
özellikle minare kaidelerindeki süslemelerinin bozulduğu saptanmıştır. Soldaki
(kuzey) minarenin kaidesindeki panoda; “Allah”
kelimesinin tekrar edildiği mâ’kılî yazı tarzıyla işlenmiş düzenleme, kısmen de
olsa aslına uygun yapılmaya çalışılmıştır. Sağdaki (güney) minarenin
kaidesindeki panoda ise bugün geometrik bir kompozisyon gibi görülen, ancak
hiçbir düzen kurgusunun olmadığı bir bezeme dikkati çeker. Özellikle bu pano
çok hatalı bir şekilde restore edilmiştir. Soldaki panoda, “Allah” kelimesinin, dört farklı yönde yerleştirilerek verildiği ve
ortada svastika motifi ile birleştirildiği net olarak anlaşılmaktadır. Sağdaki
panoda ise yine Arap harfleriyle mâ’kılî yazıyla; “Muhammed”, “Ebubekir”, “Ömer”, “Osman” ve “Ali”
isimlerinin verildiği araştırmalarımız sonucunda tespit edilmiştir.
Orijinalinde, ustanın mükemmel bir geometrik sistemle, matematiksel formüle
dayandırarak işlediği bu panoların bugünkü görünümü kabul edilemez düzeydedir.
Yapıda yer alan diğer çini süslemelerin de büyük bir bölümü, geri dönüşümü
mümkün olamayacak şekilde tahrip olmuştur.
With its current
entrance façade and collapsed main building, Çifte Minareli Medrese (Double
Minaret Madrasah) in Sivas is one of the buildings which has been the subject
of various studies. We do not aim to repeat the information about the building
but we wish to make new proposals about those decorations which have not been deciphered
and which have been destroyed. The minarets of the building, together with
their bases, were constructed with bricks and their decorations were made with
bricks and tiles. Having undergone great destruction, the building has also
been damaged by the restorations carried out in recent years and it has been
determined that especially the decorations of the building on the minaret bases
were ruined during these restorations. The arrangement worked in the mâ’kılî
script style, in which the word “Allah
(God)” was repeated, on the panel on the base of the minaret on the left (north)
was intended to be made in conformity with its original, although partially. On
the other hand, a decoration which seems like a geometric composition today but
which has no arrangement set-up is striking on the panel on the base of the
minaret on the right (south). This panel in particular has been restored very
erroneously. It is clearly understood that the word “Allah (God)” was provided by placing it in four different
directions and joined to a swastika motif in the middle on the panel on the left.
As a result of our research, it has been established that the names “Muhammed (Muhammad)”, “Ebubekir (Abu Bakr)”, “Ömer (Umar)”, “Osman (Uthman)” and “Ali”
were provided again with Arabic letters in the mâ’kılî script on the panel on
the right. The current appearances of these panels, the originals of which the
master worked on the basis of a mathematical formula in a perfect geometric
system, are at an unacceptable level. The majority of the other tile
decorations in the building have also been destroyed irreversibly.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | MAKALELER/ARTICLES |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2019 |
Submission Date | April 5, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Issue: 12 |