Şiraz’da Pehlevi dönemine ait
tarihi bölgede birtakım konut evleri bulunmaktadır. Bu konutlar modern yapılar
olmasına rağmen dekorasyonlarında geleneksel teknikler ve tasarımlar kullanılmıştır.
Haft rang (yedi renk) çiniler, bu tür evlerde en sık kullanılan dekoratif
tekniklerden biridir. Bu süslemelerin Pehlevi döneminde Şiraz evlerinin iç ve
dış görünümlerinde kullanılması, çağdaş İran mimarisinde gelenek ve
modernitenin birleşiminin yeni bir örneğidir. Bu örneklerin kapsamlı
incelenmesi, çağdaş İran mimarisinin daha iyi anlaşılmasını sağlayabilir. Buna
göre, bu makalede, Pehlevi döneminde Şiraz konut evlerinin mimarisindeki yedi
renk çinilerin dekoratif özellikleri ve çeşitli motifleri, tanımlayıcı-analitik
yöntemle incelenmiştir. Bu makalenin verileri alan araştırması ve kütüphane
çalışmalarına dayanmaktadır.Bu amaçla Pehlevi dönemine ait
Şiraz'ın kentsel alanı incelenirken, 20 evin yedi renk çini dekorasyonu, uzam,
çerçeveleme, motif ve desen çeşitliliği açısından sınıflandırılarak
incelenmiştir.
Bu çalışmanın bulgularına göre,
Pehlevi döneminde Şiraz evlerinin yedi renk çinilerinin çerçevesinin çeşitliliği
sekiz tipte görülmektedir: dikdörtgen, kare, birleşmiş geometrik şekiller,
deforma olmuş dikey dikdörtgen, eğri yüzeyler, dikey çatallı, taç, pencere
çerçeveleri. İncelenen örneklerde kullanılan motiflerin çoğu Rumî ve Hatayî
motiflerdir. İnsan figürleri, antik çağ eserlerinde olduğu gibi, minyatür
olarak veya basit bir şekilde tasvir edilmiştir. Rumîler ve Hatayîler, gül ve
bülbüller, insan figürleri bazen gerçekçi ve bazen soyut çizilerek renklendirilmiştir.
Bu dönemde yedi renk çinilerde baskın renk olarak turkuaz ve kobalt mavisinin
tonları kullanılmıştır.
In the Pahlavi-constructed areas of Shiraz, there are a number of
residential houses built with modern architectural design, but traditional
techniques and designs have been used in their decoration. Haft rang
tiles are among the most commonly used techniques in the architectural decoration of these houses. The use of this ornamentation
as seen in both internal and external views of Shiraz houses in the Pahlavi era
is an exquisite example of the combination of tradition and modernity in contemporary
Iranian architecture; studying its dimensions can lead to a better
understanding of Iranian architecture in the
contemporary period. Accordingly, this paper explores decorative
features and diversity of ornamental motifs of Haft rang tiles in the architecture
of houses built in Shiraz in the Pahlavi Era using a descriptive-analytical
methodology. The required data was collected through field and library research.
To this end, the tile decorations of 20 houses within the urban area of Shiraz
constructed during the Pahlavi Era were investigated and categorized by the
researcher in terms of spatial, framing, design, and motif diversity. According
to the findings of the study, the Haft
rang tile frames in the analyzed houses displayed a wide diversity of shapes
including rectangles, squares, deformed vertical rectangles, curved surfaces, vertical diagonal frames, window
frames, composite geometric shapes, and crowns. The most commonly used patterns
in the sample group (20 houses were studied) were Eslimi (arabesque) and Khatai
patterns. Human figures are also depicted in the form of archeological or miniature patterns or simple
human shapes. Eslimi and Khatai patterns,
flowers and birds, and human figures have been sometimes realistically
portrayed, and sometimes portrayed in abstract forms. The dominant background
colors of the tile frames in the studied period are turquoise and azure.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | MAKALELER/ARTICLES |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2019 |
Submission Date | December 23, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Issue: 12 |