Pioneer organization was a communnist child organization of the Soviet
Union for children of age 10–14. The main aim of the organization was, through
ideological education of children, to create a new socialist society. The first pioneer unit in the Soviet Union was established in Russia in
1922. Pioneer troops rapidly have been established in the whole Soviet Union.
The first pioneer unit in Azerbaijan was established in Baku in 1922. From 1923
pioneer units were organized in cities other than Baku. Young
pioneers of Azerbaijan working in the kolkhoz, assisting the educational
process in schools, organizing activities to help the Soviet army, served in
the establishment of the communist order. The
children in Azerbaijan have also played
an active role in the construction of the new society. These activities
included religious struggle and anti-illiteracy campaign.
Based on primary sources such as archival documents obtained from RGASPİ
(Rossisky Gosudarstvennıy Arhiv Sotsialno-Politicheskoi İstorii), This study will discuss the
establishment of the pioneer organization in Azerbaijan and will also explain
how the pioneer organization affected the process of construction of Soviet
Society.
Pioner
teşkilatı, Sovyetler Birliği’nde 10-14 yaş aralığındaki çocuklardan meydana
gelen bir komünist çocuk teşkilatıydı. Bu teşkilatın temel amacı, çocukların
ideolojik eğitimi vasıtasıyla yeni bir sosyalist toplum yaratmaktı. Sovyetler
Birliği’nde ilk Pioner birliği 1922 yılında Rusya’da kuruldu. Kısa sürede tüm
Sovyetler Birliği’nde pioner birlikleri teşkil edilmeye başlandı. Azerbaycan’da
ilk pioner birliği 1922 yılında Bakü şehrinde kuruldu. 1923 yılından itibaren
Bakü dışındaki şehirlerde de pioner birlikleri organize edilmeye başlandı.
Azerbaycanlı pionerler, kolhozlarda çalışarak, okullardaki eğitim çalışmalarına
yardımda bulunarak, Sovyet ordusuna destek amacıyla çeşitli etkinlikler
düzenleyerek komünist bir düzenin kurulmasına hizmet ettiler. Azerbaycan’da
çocuklar, yeni toplumun inşası için yürütülen çalışmalarda da aktif rol
üstlendiler. Bu çalışmalar dinle mücadeleden, okuma-yazma seferberliğine kadar
çok çeşitli faaliyetleri kapsıyordu.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 7 Issue: 1 |