Sözlü çeviri ve özellikle konferans çevirmenliği yazınında kullanıcı beklentilerinin
ve gerçek çeviri ortamlarının daha iyi anlaşılmasının meslek açısından önemli olduğu sıkça
vurgulanmaktadır. Bugüne kadar yapılan çalışmalarda kullanıcı beklentileri büyük oranda
anket yöntemiyle araştırılmıştır. Anketler, yanıtlayanların kendi cevaplarını ifade etmesine
imkan vermediğinden, anket sonuçlarının çoğu araştırmacının önceden belirlediği
yanıtlardan birinin kullanıcı tarafından seçilmesiyle elde edilmiştir. Bu durum
araştırmacının seçimlerini çok belirleyici hale getirmiştir. Ayrıca bu konuların meslek için
önemi vurgulansa da, eğitim programlarında nasıl ele alınacakları neredeyse hiç
tartışılmamıştır. Bu makalede, anket yerine kullanıcılarla birebir mülakat yöntemiyle
yapılmıs bir beklenti çalışmasının sonuçlarına değinilmekte ve kullanıcı beklentilerini
eğitim programlarına entegre etme konusunda bazı öneriler getirilmektedir.
Interpreting literature, especially conference interpreting literature, often emphasizes that a better understanding of user expectations and real interpreting environments is vital for the profession. Within the studies conducted so far, user expectations have generally been studied with the questionnaire method. As questionnaires do not allow the respondents to express their own answers, most questionnaire results are obtained by the user selecting the best available choice amongst a number of alternatives predetermined by the researcher. This, in turn, renders the choices of the researcher most determinant. Furthermore, although the importance of understanding user expectations for the profession are often stressed, the way user expectations can be integrated to interpreting curricula remains undiscussed. This article focuses on the results of a user expectation survey conducted by the interview method rather than a questionnaire and explores ways the views and expectations of the user can be integrated into training curricula.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | MAKALELER |
Authors | |
Publication Date | December 20, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 2 Issue: 3 |