Çocuk yazını tarihi, toplumsal mercekten çocuğa ve çocukluk anlayışına yaklaşımın toplumbilimsel gelişiminin ve evriminin bir aynasıdır. Söz konusu çalışma, değinilen tarihi dönemler itibariyle gerçekleşen toplumbilimsel değişimler ışığında Türkiye’de çeviri çocuk yazınının tarihi evrimini özetlemektedir. Toplumun çocuğa bakış açısı, çocuk eğitimi ve çeviri ile ilgili devlet politikaları, görsel-işitsel medyanın etkileri çerçevesinde hem Batı’da hem de Türkiye’de çocuk yazını ve çevirisinin evrimi üzerine odaklanılmaktadır. Tanzimat Döneminden başlayarak Cumhuriyet’in ilanından itibaren geçen dönemde, özellikle son elli yıla odaklanarak, çeviri çocuk yazınının çocuk yazını derlemindeki merkezi önemi ve etkisi anlatılmaktadır.
Çocuk Yazını Çocuk Yazını Çevirisi Tüketici Olarak Çocuk Tanzimat Dönemi Türkiye Toplumbilimsel Evrim
Yazar bu çalışma için finansal destek almadığını beyan etmiştir.
The history of children’s literature is a reflection of sociologic evolutions and developments linked with the evolution in the understanding children and childhood. The following article draws a historical trajectory of children’s literature published in Turkey focusing on translated children’s literature within the sociological evolutions of the time periods in question. Discussions include the effects of the way society views the child, state policies as regards education and translation, the prevalence of audio-visual media and the evolutions in children’s literature in both the West and Turkey. Starting from the Reformation period of the Ottoman era, continuing with the new developments after the proclamation of the Republic and drawing a trajectory concentrating especially on the last half century, it aims to provide an understanding of the centrality of translation in the repertoire of a children’s literature.
Children’s Literature Translation of Children’s Literature the Child as a Consumer Reformation Period Turkey Sociological Evolution
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | MAKALELER |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2021 |
Published in Issue | Year 2020 Issue: 13 |