21. yüzyıl liman kentinin özellikleri, limanlar ve bulundukları şehirlerle mekânsal ilişkilerini tanımlama açısından önemlidir. Bu çalışmada, Türkiye’nin konteyner limanları arasında yer alan Mersin Limanı ile Mersin kenti arasındaki liman-kent ilişkileri incelenmiştir. Bu çalışmanın amacı, Mersin’in hangi limankent sınıfında olduğunu ve Mersin’de liman ve kentsel alanın kesiştiği noktada mekânsal ilişkilerin nasıl kurulduğunu incelemektir. Bu inceleme için, limankent sınıflandırmalarında kullanılan bölgesel ölçekte değerlendirilen yöntem olarak Bağıl Yoğunlaşma Endeksi (RCI) kullanılmıştır. Yöntem, kıyı kentlerinin kentleşme süreçlerinde bölgesel düzeyde liman ve kent ilişkileri konusunu ortaya koymaktadır. Mersin Limanı’nın Türkiye’deki konteyner limanları arasında 2007 yılından bu yana “Aktarma Merkezi” değerlerine sahip olduğu görülmektedir. “Aktarma Merkezi”, kentsel mekânsal alanda liman-kent kesişim alanında üretilecek mekânsal planlama politikalarının vurgulanması gereken liman-kent sınıfları arasındadır. Mersin, potansiyel bir liman-kent imajına sahip, kıyı kenti karakterini ve alanın görünürlüğünü sağlamak için yeni planlama araçlarına ihtiyaç duymaktadır. Kent ile liman arasındaki geçiş bölgesinin “yaşayan kentsel liman alanı” imajı kazandırmak için canlandırma projelerinin planlama stratejileri ve politikaları ile bütünleştirilmesi önemlidir. Mekânsal planlama alanında kıyı kentlerinin kent kimliklerinde, iç bölgelerdeki kentlerden farklı kıyı kentlerinin potansiyellerinde işlevsel olarak baskın rollere sahiptir. Günümüz kent kimliğine vurgu açısından, liman ağırlıklı şehirlerde limanla yaşayan şehir merkezlerini ön plana çıkaran plan kararları önemli konular arasında yer almaktadır.
It is important to understand the characteristics of a 21st century port city in terms of the spatial relations of the city and its port. In this study, the port/city relations between the container port of Mersin in Turkey and Mersin city itself are examined. The purpose of this study is to examine which class of port city Mersin falls within and how spatial relations are established at the intersection of the port and urban area in Mersin. The Relative Concentration Index is used for evaluation at the regional scale, as used in port city classifications. The method reveals the importance of port and urban relations at a regional level in the urbanization processes of coastal cities. It is seen that Mersin Port has been at the level of a Hub since 2007 among the container ports of Turkey. ‘Hub’ is among the port city classes for which spatial planning policies in the port/city intersection area should be emphasized. It is important to integrate the revival projects with planning strategies and policies to engender a ‘living urban port area’ image for the transition zone between city and port.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | July 8, 2022 |
Submission Date | September 27, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 Issue: 44 |