Leibniz bu
yazıda varoluşun yeterli nedeninin ne tek tek şeylerin kendisinde ne de
şeylerin toplamında değil ancak metafizik zorunluluğa sahip ve dünyaya ya da
sonlu şeylerin toplamına aşkın olan Tanrı’da bulunabileceğini ortaya koyar. Özü
varoluş olan Tanrı olanaklı şeylerin gerçekleşmesinin etkin ve ereksel
nedenidir. Sonlu şeylerin fiziksel zorunluluğunun ardında metafizik zorunluluk
yatar. Böylece Leibniz dünyada gerçekleşen olgulardan ve varoluştan yola
çıkarak sonlu şeylerin nihai bir nedeninin olması gerektiğini dile getirir ve
böylece Tanrı’nın varoluşuna dair a posteriori bir kanıtlama ortaya koyar.
Tanrı varoluş metafizik zorunluluk fiziksel zorunluluk metafizik mükemmellik ahlaki mükemmellik parça-bütün
In this
paper, Leibniz point out that the sufficent reason of existence can be found
neither in any particular thing nor in the whole of things but can be found in
God who has a metaphysical necessity and is beyond the world or aggregate of
finite things. The God whos eessence is existence, is the efficent and final
cause of the actualization of a possible things. Metaphysical necessity lie
behind the physical necessity of the finite things. Thus, based on the facts
which occur in theworld, Leibniz state that there must be a ultimate reason of
finite things and so assert a posteriori proof of God’sexistence.
God existence metaphysicalnecessity physicalnecessity metaphysicalperfection moral perfection part-whole
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Philosophy |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 27, 2012 |
Published in Issue | Year 2011 Issue: 35 |