In this work, Walter Benjamin’s thoughts on aesthetics and
politics will be ex-plored using his work The Work of Art in the Age of
Mechanical Reproduction – firstly via Benjamin’s conceptual system, secondly
through its contextualisation the history of philosophy. Relations between
aesthetics and politics have played a central role in philosophical studies in
20th century, especially in Frankfurt School. The exceptional position of
Benjamin’s text in these studies derives from his examination of founda-tions
allowing the politicisation as well as analysis of the sense of aesthetics in
20th century via studies of photography and cinema as tools able to politicise
masses in positive or negative way. Therefore, first of all we will approach
the transformation of aesthetics into aesthesis and then the way in which
aesthetics allow for politicisation.
aesthesis aesthetical experience aura reproducibility impoverishment of experience politics
Bu çalışmada Walter Benjamin’in estetik ve politikaya dair
düşünceleri The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction metni
üzerinden, ilk etapta Benjamin’in genel kavram dizgesi; ikincil olarak felsefe
tarihindeki bağlamları üzerinden derin-leştirilecektir. Estetik ve politika
arasındaki ilişki 20.yy’da, özellikle Frankfurt Okulu olmak üzere, felsefe
çalışmaları içerisinde merkezi bir rol oynamıştır. Benjamin’in söz konusu
metninin bu çalışmalar içerisindeki ayırt edici yeri ise fotoğraf ve sinema-nın
kitleleri olumlu veya olumsuz anlamda politizasyonuna olanak sağlayan aygıtlar
olarak temellerinin irdelemesine dayanır. Bu sebeple öncelikle genel olarak
aesthesis olarak estetiğin dönüşümünü ele alacak daha sonra estetiğin nasıl
olup da politizas-yona olanak sağladığını inceleyeceğiz.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | April 17, 2019 |
Published in Issue | Year 2017 Issue: 46 |