This study aims to investigate (i) the relationship between intelligence and concrete operational reasoning, comparison of gifted and nongifted students, and (ii) whether the concrete reasoning ability of students differs according to gender, grades, socio-cultural status, private/public schooling, mother’s working outside the home, and parents’ educational level. For the representation of high, middle, and low socio-cultural status, simple random sampling method was used in 32 districts of Istanbul. Further, schools were chosen from these districts, from which one second grade and one third grade classes was randomly determined comprising 438 students in total. In collecting the necessary data from students, the following inventories were used: (i) Personal Information Form, (ii) Concrete Operational Reasoning Test, and (iii) Raven Standard Progressive Matrices (SPM) Test Plus Version. The results of the study indicate that the concrete reasoning ability of students significantly differs according to grades, socio-cultural status, private/public schooling, mother’s working outside the home, and parents’ educational level.
Somut işlemsel dönemdeki üstün ve normal zekâlı çocukların somut düşünme yeteneklerinin incelenmesi” başlığını taşıyan bu araştırmanın amacı; Öğrencilerin somut düşünme yetenekleri; cinsiyet, sınıf, sosyo- ekonomik seviye, okul türü, okul öncesi eğitim alma ve annenin ev dışında çalışması gibi değişkenlere göre farklılaşma durumlarının belirlenmesidir. Bu araştırma için İstanbul’un 32 ilçesinden alt, orta ve üst sosyoekonomik seviyeyi temsil edecek okullar random seçilmiştir. Her okuldan şubeler arasında yine random usulü ile, bir 2. sınıf bir de 3. sınıf belirlenmiştir ve örneklem toplam 438 kişiden oluşmaktadır. Bu öğrencilerden veri toplamak için, (1) Kişisel bilgi formu, (2) Somut İşlemsel Düşünme Testi (Concrete-Operational Reasonning Test) ve (3) Raven Standart İlerleyen Matrisler Testi (Raven Standart Progressive Matrices-Plus Version) kullanılmıştır. Sonuç olarak, öğrencilerin somut düşünme yetenekleri; cinsiyet, sınıf, sosyoekonomik seviye, okul türü, okul öncesi eğitim alma ve annenin ev dışında çalışması durumuna göre anlamlı düzeyde farklılık göstermektedir. Bunun yanında üstün zekâlı öğrencilerin normal zekâlı yaşıtlarına göre somut düşünme yeteneği açısından daha gelişmiş oldukları görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 20, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 14 Issue: 2 |