DOI: 10.26650/hayef.2019.19008
Araştırmanın amacı ilkokul 3. sınıf
öğrencileri için geliştirilen ‘Düşünme Becerileri Programı’nın yaratıcı düşünme
becerisine etkisini belirlemek ve geliştirilen programın niteliğini;
yaratıcılığın akıcılık, esneklik, ayrıntılama ve orijinallik boyutlarına
etkililiği açısından değerlendirmektir. Bu amaç doğrultusunda çalışma; nicel
boyutunda ön test-son test tek grup yarı deneysel model, nitel boyutunda ise
eylem araştırması şeklinde karma yöntem olarak kurgulanmıştır. Araştırmanın
çalışma grubunu ilkokul 3. sınıfta öğrenim gören 37 öğrenci oluşturmaktadır.
Araştırmanın nicel kısmında yaratıcılık düzeylerinin belirlenmesinde ölçme
aracı olarak Torrance Yaratıcılık Testi Şekilsel Form kullanılmış, nitel
kısmında ise yaratıcılık boyutlarındaki gelişimin ayrıntılı olarak
incelenmesini sağlamak amacıyla öğrenci etkinlik çalışma kâğıtları, öğrenci
öz-değerlendirme formları, odak grup görüşmesi ses kayıtları ve araştırmacı
günlüğü kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, ‘Düşünme Becerileri
Programı’nın öğrencilerin yaratıcı düşünme becerilerini geliştirdiği sonucuna
ulaşılmıştır.
Cite this article as: Arkan Sezgin, K.,
Baysal, Z. N. (2019). Examining the effects of thinking skills program
developed for the primary school 3rd-grade students on their creativity levels.
HAYEF: Journal of Education, 16(1); 19-47.
DOI: 10.26650/hayef.2019.19008
This research aimed to identify the effects
of Thinking Skills Program developed for the 3rd-grade students on their
creative thinking skills and examine its effectiveness in the factors of
creativity. To this end, the study used a mixed design of pretest-posttest
quasi-experimental design in which quantitative data were collected and action
research in which qualitative data were collected. The study group consisted of
37 primary school third-grade students. Torrance Tests of Creative Thinking
Figural Form was utilized as the instrument to measure their creativity levels
in the quantitative part of the study, and in the qualitative part of the
study, student activity work sheets, student self-evaluation forms, focus group
interview voice records and the researcher’ log were used to examine the
improvement in creativity factors. The study concluded that the Thinking Skills
Program increased the students’ creative thinking skills.
Cite this article as: Arkan Sezgin, K.,
Baysal, Z. N. (2019). Examining the effects of thinking skills program
developed for the primary school 3rd-grade students on their creativity levels.
HAYEF: Journal of Education, 16(1); 19-47.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 16 Issue: 1 |