DOI: 10.26650/hayef.2019.18008
Bu araştırmada ilkokul dördüncü sınıfa
giden ve okuma yazmayı bilmeyen bir öğrenciye okuma yazma öğretmek amacıyla
bireysel okuma yazma eğitimi uygulanmıştır. Ayrıca verilen eğitimin öğrencinin
sınıftaki öğrenme sürecine etkisi incelenmiştir. Araştırmada nitel araştırma
yöntemlerinden durum çalışması deseni kullanılmıştır. Araştırma 2017-2018
eğitim öğretim döneminde İstanbul’da bir devlet okulunda üç ayda 72 saat
süreyle uygulanan eğitimi kapsamaktadır. Veri toplama aracı görüşme, gözlem ve
doküman incelemesinden oluşmaktadır. Verilerin analizinde ise betimsel analiz
ve içerik analizinden yararlanılmıştır. Uygulanan program sonrasında öğrenci
okuma-yazmaya geçmiş ve okuma hızını arttırmıştır. Sonuçta, akademik olarak
sınıfının gerisinde olan bu öğrenci bireysel eğitimle okuma yazmaya geçmiştir.
Bununla birlikte öğrencinin sadece akademik becerilerinde değil sosyal
becerilerinde de gelişme görülmüştür.
Cite this article as: Örs, E. (2019). A
case study on reading-writing learning of a fourth grade student at primary
school. HAYEF: Journal of Education, 16(1); 68-88.
DOI: 10.26650/hayef.2019.18008
In this study, individualized literacy
education was applied to the fourth grade of primary school to teach literacy
to a student who does not know how to read and write. In addition, the effect
of education on the learning process in the classroom was examined. A case
study pattern was used in the research design. The research covers the education
applied for 72 hours in three months in a public school in Istanbul during the
2017-2018 academic year. The data collection tool consists of interview,
observation and document review. In the analysis of the data, descriptive
analysis and content analysis were used. After the applied program, the student
has been literate and increased her reading speed. As a result, this student,
who is academically behind her class, has switched to reading and writing with
individualized education. However, not only academic skills of students, but
also social skills have been improved.
Cite this article as: Örs, E. (2019). A
case study on reading-writing learning of a fourth grade student at primary
school. HAYEF: Journal of Education, 16(1); 68-88.
Case study Educating Program in Primary Schools Primary school 4th grade reading reading difficulties
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 16 Issue: 1 |