Gagne'ye göre okul öğrenmelerinde en önemli yeri zihinsel
beceriler tutar ve en çok kullanılan öğrenme türleri ise ayırt etme, kavram
öğrenme, ilke öğrenme ve problem çözmedir. Eğitimin en önemli amacı ise
öğrencilerde problem çözme davranışlarını geliştirmektir. Gagne'nin bilgiyi
işleme modeline göre anlamlandırma ve kavram haritası oluşturma,
öğrenmenin kalıcılığını artırmada en önemli unsurlardır. Kalıcılığın artması
bilginin uzun süreli belleğe geçmesi ile olur. Anlamlandırma ve kavram
haritası oluşturulması için konuların görsel olarak anlatılması gerekir.
Bu doğrultuda Gagne modeli esas alınarak düzgün olmayan katı
cisimlerin hacimlerinin bulunmasının öğretilmesi ve düzgün katı cisimlerin
hacimleri ile ilişkilendirilmesi, pi(n) sayısının günlük yaşantı ile
ilişkilendirilerek öğrencilere kullanım alanlarının öğretilmesi amacıyla
ilköğretim sekizinci sınıflara uygulama yapılmıştır. Bir sınıfa görsel
uyaranlar ile hazırlanan materyal kullanılarak ders sunumu yapılmış ve
öğrencilerin kavram haritası oluşturmaları sağlanmıştır. Diğer sınıfa ise
anlamlandırılmadan anlatım yöntemi kullanılarak aynı konu anlatılmıştır.
Ayrıca anlatılan modelin etkililiğini ölçme amacıyla araştırmacılar
tarafından hazırlanan sorularla öğrencilerin ne kadar anlamlandırıp
anlamlandırmadığı ölçülmüştür. Bulgular sonucunda anlatım yöntemi ile
ders sunulan sınıfta, öğrencilerin konuyu anlamlandıramadıkları ve kavram
haritası oluşturamadıkları ve bilginin genelinin kısa süreli bellekte kaldığı
tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 26, 2012 |
Published in Issue | Year 2009 Volume: 6 Issue: 2 |