Öz
In the field of film studies, numerous empirical studies and theoretical models in formalist, semiotic and
cognitivist paradigms addressed the question of how we understand movies. In this article, the ‘cognitivist'
paradigm will be taken as basis of theoretical background. Cognitivism looks at general human
perceptual and cognitive capacities to deduce understanding of the movies and claims that films prompt
audiences to apply situation models to what they see. Situation models are mental representations of the
state of affairs described in a written or audio-visual text. Audiences ask themselves what, where, when
and why the onscreen events are happening while watching a film. They know the common template
structure which consists of an introduction of settings and characters, complicating actions, outcome and
ending. This study is designed to address what happens when a film is an art film, of which the narrative
line is fragmented so that there is no seamless cause-and-effect storyline. To answer such a question, the
contemporary art film Hidden (2005) by M. Haneke was shown to two groups of participants (n:32),
one of which was experienced in viewing art movies whilst the other group did not have any such experience.
The results show that general world knowledge plays a bigger role than prior viewing experiences.
Key Words: Situation Models, Art Cinema, Michael Haneke
Öz: Sanat Filmi Seyircileri ile Ticari Film Seyircileri Arasında Kavrama Farkları: Michael
Haneke'nin Saklı Filmi Üzerine Yorum Farklarına Dair Deneysel Bir Çalışma
Filmleri nasıl anladığımız sorusuna biçimsel, göstergebilimsel ve bilişselci paradigmalar içinde deneysel
ve kuramsal çalışmalarla cevap aranmıştır. Bu makalenin kuramsal arka planını bilişsel paradigma oluşturacaktır.
Bilişselci değerler dizisi filmlerin nasıl anlaşıldığını açıklamak için insanın genel algı ve bilişsel
kapasitelerini ele alır ve filmlerin insanların durum modellerini harekete geçirerek anlaşıldıklarını savunur.
Durum modelleri, yazılı ya da görsel işitsel metinlerdeki durumların zihinsel temsilleridir. Seyirciler, film
seyrederken de gerçekte olduğu gibi kendilerine ne, nerede, ne zaman, neden oluyor diye sorar ve durumları
bu soruların cevapları ile anlarlar. Gerçeği algılarken olduğundan başka bir de filmlerin diğer anlatı
formları gibi giriş, gelişme ve sonuç bölümlerinden oluşan nedensellikle birbirine bağlanmış olaylardan
oluştuklarını bilir ya da varsayar, olaylar arasında mantıklı bağlar kurmaya çalışırlar. Bu makalede ele
anlatılacak deneysel çalışma, bir filmin klasik/beklenen anlatı yapısına sahip olmadığı durumda; anlatı
çizgisinin parçalı, olaylar arasında nedensellik ilişkisinin belirgin olmadığı sanat filmlerinde seyircinin
filmi nasıl anladığını görmek amacıyla yapılmıştır. Bunun için sanat filmlerini bilen, izleyen bir grupla
sanat filminin ne olduğunu bilmeyen ve hiç izlememiş olan iki grup katılımcı (n:32) bir ön teste tabi
tutularak oluşturulmuş ve onlara Michael Haneke'nin Saklı filmi seyrettirilmiştir. Katılımcılar filmi
seyrederken durum modellerinin unsurları ile ilgili soruları cevaplamışlardır. Sonuçlar, seyircilerin filmleri
anlamak için film seyretme deneyiminden çok genel dünya bilgilerini kullandıklarını göstermektedir.
Anahtar Sözcükler: Durum Modelleri, Sanat Filmi, Michael Haneke