The story of distance education starting with letter has gained great acceleration with radio which can reach large mass. Especially, illiterate people were able to get involved into effective training process owing to radio. Radio has further increased its significance because people can reach it easily and cheaply. Today, in the field of education, during the first years of radio which has functioned generally in third world country, many countries have taken advantage of radio’s learning-teaching function. The aim of this study is to reemphasize that radio as a mass media has learning-teaching function in accordance with present conditions in distance education activities performing generally internet based in today. In this context, complementary education function of Açık Radyo which is single reference in its field in terms of the diversity of the program content in Turkey has been questioned as a distance education instrument. Açık Radyo programs between on January 20 – February 2 2014 have been listened in detail and its program types have been recorded to coding form which is prepared by the method of content analysis. The reason of 15 days period sample is that some programs have got 15 days broadcast period in Açık Radyo. Thus, all programs representing to Açık Radyo has included in research subject. A radio which has original program contents and is not thematic has also functioned as complementary education instrument within common-public education. Thus, the role of Açık Radyo as a distance education instrument has been revealed.
Uzaktan öğretimin mektupla başlayan serüveni, en büyük ivmeyi geniş kitlelere ulaşabilen radyonun toplumsal yaşama dâhil olmasıyla birlikte kazanmıştır. Özellikle okuma yazma bilmeyen insanların etkin eğitim sürecine dâhil olabilmeleri radyo ile mümkün hale gelebilmiştir. Radyoya ulaşmanın kolay ve ucuz olması radyonun toplumsal anlamda önemini daha da artırmıştır. Bugün eğitim alanında, çoğunlukla 3. dünya ülkelerinde işlev gören radyonun ilk yıllarında, pek çok ülke radyonun öğrenim-öğretim işlevinden faydalanmıştır. Bu çalışmanın amacı, bugün çoğunlukla internet tabanlı gerçekleştirilen uzaktan öğretim faaliyetlerinde, radyonun da bir kitle iletişim aracı olarak öğrenim-öğretim işlevini günümüz koşullarına uygun biçimde yeniden vurgulamaktır. Bu kapsamda Türkiye’de program içeriklerinin çeşitliliği bakımından özel yayıncılık alanında tek örnek olan Açık Radyo’nun, aynı zamanda bir uzaktan öğretim aracı olarak tamamlayıcı öğretim işlevi bu çalışmada sorgulandı. Açık Radyo’nun 20 Ocak–2 Şubat 2014 tarihleri arasındaki programları detaylı biçimde dinlenerek, içerik çözümlemesi yöntemiyle hazırlanmış olan kodlama cetvellerine türlerine göre kategorize edilmiş programlar işlendi. Program türlerine referans olarak Radyo ve Televizyon Üst Kurulu İzleme ve Değerlendirme Dairesi Başkanlığı’nın “Yayınlarda Program Türleri Kod Tanım ve Sınırlandırmaları” kılavuzu dikkate alındı. 15 günlük yayın periyodunun örnekleme dâhil edilmesinin sebebi, radyoda yayınlanan bazı programların periyotlarının 15 günde bir olması nedeniyledir. Bu şekilde, Açık Radyo’yu temsil edebilecek tüm programlar araştırma konusuna dâhil edildi. Tematik olmayan, özgün program içeriklerine sahip bir radyo, yaygın öğretim kapsamında tamamlayıcı öğretim işlevi de görmektedir. Böylece, bir uzaktan öğretim aracı olarak Açık Radyo’nun rolü ortaya konmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Haziran 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Sayı: 46 |