Avrupalılığın ve dolayısıyla Batılılığın bugünkü ifadesi olarak gösterilebilecek olan ‘Avrupa Birliği’, kurulduğu günden bu yana kendisi ile ortaklık kurmak isteyen Türkiye için geçmişten bugüne sürdürülen çağdaşlaşma ve Batılılaşma çabasının adeta doğal bir devamı olarak görülmüştür. Bu noktadan hareketle, ‘Batılılaşma’ kavramı ışığında Türkiye-Avrupa Birliği (AB) ilişkilerini ele alan bu çalışmada söz konusu ilişkilerin yazılı basında nasıl sunulduğuna dair bir değerlendirme yapılmıştır. Ocak 2014 Avrupa Birliği zirve döneminde basına yansıyan haberlerin incelendiği bu metin kapsamında, AB-Türkiye ilişkilerinin Türkiye yazılı basınında nasıl sunulduğu sorulmuş ve bu soruyu yanıtlamak için örneklem olarak seçilen Cumhuriyet, Hürriyet, Posta, Sabah ve Star gazetelerinin ikişer haftalık yayınları içerik analizi tekniği kullanılarak incelenmiştir. Bu inceleme yapılırken haber sayısı, hangi başlıkların kullanıldığı, haberlerde kullanılan aktörler/ haberlerde konuşanların kimler olduğu ve son olarak hangi sözcüklerin en çok sayıda kullanıldığına bakılmıştır. Araştırma sonucunda, ‘Avrupa Birliği’nin basında daha çok ‘araçsal bir üst merci’, ‘bir değerler silsilesi’ ya da ‘ulaşılması gereken bir ideal’ biçiminde temsil edildiği sonucuna varılmıştır. Bu sonucun yanı sıra, siyaset bilimcilerin dile getirdikleri ‘Avrupa Birliği’ne Türkiye’de bir iç politika meselesi olarak başvurulduğu’ fikriyatını destekleyen bulgular bu çalışmada da ortaya çıkmıştır.
NEWS ON EUROPEAN UNION IN TURKEY’S PRINT MEDIA: 21TH JANUARY 2014, BRUSSELS SUMMIT
Abstract
The European Union (EU), which can be seen as a sign of being European and relatingly western, has been considered as a natural continuation of modernization and westernization efforts by Turkey, the country that desires to become a partner since its foundation. In this study, the way Turkey-EU relations are presented in press media has been evaluated in the light of ‘westernization’ concept. The question raised is how Turkey-EU relations are presented in Turkish press media and to answer this question, newspapers such as Cumhuriyet, Hürriyet, Posta, Sabah and Star are analyzed for two weeks including
the time of European Union Summit in 2014. The technique used is content analysis and number of the news, the headlines given, the actors used, and the words that are most frequently used are examined. As a result of this study, it has been found out that European Union is presented as a ‘higher authority’, ‘a set of values’ or ‘an ideal target to be reached’. Furthermore, conclusions like the fact that European Union is considered as an issue of internal Turkish politics are also reached.
Keywords: European Union, Turkey, Print Press
Avrupa Birliği Türkiye Yazılı Basın European Union Turkey Print Press
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Sayı: 50 |