The Turkish classical guitar players always interested in the relation between authentic flamenco form structures and some compositions of romantic period composers like Fandango, Zapateado and Sevilla. The worry of that point is normal because lacking of the education concerning properties of Spain's folkloric music and Flamenco. This article includes not only evaluation of original compositions but also recommendations of resolutions for technical and musical problems to the guitarists. In this article, Isaac Albeniz's "Sevilla" and authentic Sevillanas in flamenco, Joaquin Rodrigo's "Zapateado" and "Fandango" (from Tres Piezas Espanolas) and authentic Zapateado and Fandangos de Malaga (Verdiales) forms have been
compared. The comparison includes rhtmic stuctures, rasgueado forms, alternative
rhtmic accents and harmony. With recommendations of the this article, the guitar players and educators can progress much more authentic and dynamic musical approach to these compositions.
Klasik gitar literatüründe özellikle romantik dönem içinde adları zikredilen
Manuel de Falla, I . Albeniz ve daha sonraki dönemde de J.Rodrigo gibi
bestecilerin, İspanya folklorik özelliklerinden ve Flamenko unsurlarından
faydalanarak ortaya koyduğu eserler, çoğu zaman özellikle ülkemizde bu eserleri
yorumlayacak olan gitaristlerin zihinlerinde "bu eserlerin gerek biçim gerekse
teknik olarak otantik Flamenko'da icra edilen orijinal şekilleri ile bağlantılı olup
olmadığı" sorusunu uyandırmaktadır. Bu sorunun ortaya çıkması, formal eğitim
süreci içinde otantik manada Flamenko ve İspanyol folklorik müzik formlarının
eğitimini almamış gitaristler için gayet doğaldır. Bu çalışma ile hem orijinal
yazıları hem de otantik Flamenko formlarını analitik düzlemde örneklemek ve eş
zamanlı yapılacak olan uygulamalarla, yukarıda bahsettiğimiz sorulara bir nebze
de olsa cevap verilebileceği düşünülmektedir.
Bu sebeple gitar repertuarında en çok yorumlanan Albeniz'in "Sevilla" isimli
eseri ile Flamenko' daki "Sevillanas" formu; Rodrigo'nun üç "İspanyol Parçası"
isimli eserinin de "Zapateado" ve "Fandango" isimli bölümleri ise otantik
Flamenkodaki "Zapateado" ve "Fandangos de Malaga (Verdiales)" formları ile
karşılaştırılmıştır. Yapılan karşılaştırmada öncelikli olarak; tınlatılacak akorlarda
teknik anlamda Flamenko renklerinin nasıl oluşturulabileceği, orijinal yazılarda
bestecilerin kullandığı ritmik yapı ve Flamenko'daki uygulamaları ve dolayısıyla
bunlara ait rasgueado formları, orijinal yazılarda uygulanmak üzere otantik
Flamenko'da söz konusu formlarda kullanılan alternatif vurgulama şekilleri ve
son olarak armoni yapılarındaki benzerlik ve farklılıklar karşılaştırılmıştır.
Bu çalışma ile ortaya konan yeni uygulamalar sonucunda, hem gitar
eğitimcileri olarak bizlerin hem de bu eserleri sahneye taşıyacak olan gitaristlerin,
söz konusu eserlerin köklerindeki temel unsurların neler olduğunu daha net algılaması ve dolayısıyla formların karakterine - dinamizmine daha uygun bir icra şekli geliştirebilecekleri düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2008 |
Published in Issue | Year 2008 Issue: 18 |