ÖZET
Türklerin Anadolu’ya yerleşmeleriyle başlattıkları kentleşme kültür ve geleneği köklü bir geçmişe sahiptir. Selçuklu dönemine kadar uzanan bu gelenekte, mimari yapılar için dekoratif amaçlı üretilen seramikler; sırlı ve sırsız tuğla ile çini süslemeler şeklinde görülmektedir. Cumhuriyet sonrası 1950’lerde çağdaş kent anlayışında mimari yapıların seramik panolarla süslenmesi artan bir ilgi ve yapımla devam etmiştir. Seramik pano uygulamaları çoğunlukla, dini ve sosyal yapılarda, kültür merkezlerinde, otel ve şirket binalarının iç ve dış yüzeylerinde yer almaktadır.
Bu araştırmada, çağdaş mimaride seramik pano örnekleri incelenmiş olup; söz konusu seramik panoların mimari yapıya uygun kompozisyon ve görsel anlatım elemanlarına yer verilmiştir. Mimari yapılardaki çağdaş seramik sanatına ait çalışmalar kapsamında; Füreyya Koral, Sadi Diren, Jale Yılmabaşar, Beril Anılanmert, Mustafa Tunçalp, Hamiye Çolakoğlu, Atilla Galtalı ve Bedri Rahmi Eyüboğlu’nun eserleri estetik açıdan ele alınmıştır.
Bildiride incelenen çağdaş seramik sanatına ait panolardan esinlenerek, İnönü Üniversitesi Kongre ve Kültür Merkezi için tasarlanan, özgün seramik pano uygulamasının estetik özellikleri ve tasarım süreci değerlendirilmiştir.
CERAMIC PANELS IN CONTEMPORARY URBAN ARCHITECTURE AND INONU UNIVERSITY CONGRESS AND CULTURE APLICATION
ABSTRACT
The urbanization culture and tradition of Turks which have begun with their settling to Anatolia has a deep-rooted history. In this tradition, dating back to Seljuk era; decorative ceramics made for architectural structures, glazed and unglazed bricks and tile decorations can be seen. In 1950’s in contemporary urban mentality, decorating architectural structures with ceramic panels has continued with a growing interest. Ceramic panel applications mostly take place in religious and social structures, culture centers and inner and outer surfaces of hotel and corporate buildings.
In this research, ceramic panel illustrations in contemporary architecture are examined and appropriate compositions and visual expression components of these panels are given. Regarding the contemporary ceramic panel illustrations in architectural structures; pieces of Füreyya Koral, Sadi Diren, Jale Yılmabaşar, Beril Anılanmert, Mustafa Tunçalp, Hamiye Çolakoğlu, Atilla Galtalı and Bedri Rahmi Eyüboğlu are examined aestatically.
Inspired by the contemporary ceramic art panels examined in this research, aesthetical features and design processes of unique ceramic panel application designed for İnonu University Congress and Culture Center are evaluated.
Keywords: Contemporary urban architecture, Architecture and ceramic relationship, Ceramic Wall panels, İnonu University Congress and Culture Center.
Anahtar Sözcükler: Çağdaş Kent Mimarisi Mimari ve Seramik İlişkisi Seramik Duvar Panoları İnönü Üniversitesi Kongre ve Kültür Merkezi.
Bölüm | Görsel ve Plastik Sanatlar / Visual and Plastic Arts |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Eylül 2016 |
Gönderilme Tarihi | 21 Eylül 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 6 Sayı: 14 |