Review
BibTex RIS Cite

Bir İletişim Yöntemi Olarak Caps / Memes

Year 2016, Volume: 6 Issue: 14, 1 - 14, 27.12.2016

Abstract

Kişilerarası kullanım platformu olan sosyal medya, her türden görüntünün
yorumlanarak paylaşıldığı bir kamusal mekân olarak değerlendirilebilir. Sosyal
medya, mesleği ya da ilgisi ne olursa olsun, toplumun bütün bireylerine
‘yaratıcı’ olmaları ve yaratıcı olarak algılanmaları imkânını sağlamıştır.
Capsler bu imkânı sağlayan temsili söylem biçiminden biridirler. Capslerin
görsel iletişim alanında oldukça etkili bir yöntem olduğunu söylemek
mümkündür. Sosyal ya da siyasal gerçekleri çoğu zaman ironi ya da eğlenceli
bir biçimde yorumlama yöntemi olarak capsler, görsel ve sözel unsurları
birlikte içerir. Yaygın caps tasarımları, dondurulmuş bir görüntüye sözel bir
metnin eklenmesine dayalıdır.
Capsler esasında yeni bir iletişim formu değildir. Son on yılda, internet
olanaklarının artması bu iletişim formunun çok sayıda kişi tarafından
benimsenmesini sağlamış ve bu nedenle de sosyal medyada popülerliği
artmıştır. Dünyanın İngilizce konuşan kısmında her ne kadar capslerle
tamamen aynı özellikleri göstermese de bu iletişim yöntemi memes olarak
adlandırılır. İngilizce literatürde memes formuna ilişkin çok sayıda çalışmaya
ulaşmak mümkündür. Ancak, Türkiye’de oldukça popüler, dolayısıyla dikkate
değer bu görece yeni iletişim formuna ilişkin Türkçe literatürde yeterince
araştırma mevcut değildir. Bu nedenle bu çalışmada, capslerin günümüz
iletişimindeki etkisi memes terimi üzerinden tartışılacak; bu formun doğru
anlaşılabilmesi için farklı görsel iletişim biçimleri ile karşılaştırılarak tarihsel
arka planla ilişkisi kurulacaktır. 

Social media, which is a public use platform, can be viewed as a public place
where all kinds of views can be interpreted and shared. Social media,
whatever their profession or interest, has made it possible for society to be
'creative' and to be perceived as creative. Caps is one of the forms of
discourse that provides this possibility. It is possible to say that caps is a very
effective method in the field of visual communication. As a way of interpreting
social or political facts often ironically or amusingly, caps includes visual and
verbal elements. Common caps designs are based on the addition of a verbal
text to a frozen image.
Basically, caps is not a new form of communication. In the last decade, the
increase in the availability of internet has made it possible for this
communication form to be adopted by many people, which has increased the
popularity of social media. In the English-speaking part of the world, this
communication method is called memes, although it does not show exactly
the same features as the caps. Numerous studies on the memes form can be
reached in the English literature. However, there is not enough research in the
Turkish literature regarding the new form of communication, which is so
popular in Turkey and therefore remarkable. For this reason, in this study, the
effect of caps on contemporary communication will be discussed through
memes; in order for this form to be understood correctly, the relationship with
the historical background will be established by comparing with different forms
of visual communication. 

References

  • Armstrong, H. (2012). Grafik Tasarım Kuramı Tasarım Alanından Okumalar. İstanbul: Espas Yayınları.
  • Becer, E. (2002). İletişim ve Grafik Tasarım. Ankara: Dost Kitabevi.
  • Burnett, R. (2007). İmgeler Nasıl Düşünür? İstanbul:Metis Yayıncılık.
  • Bilgili, C. & Şener, G. (2013). Medya Eleştirileri 2013 Sosyal Medya ve Ağ Toplumu-II: Kültür, Kimlik, Siyaset. İstanbul: Reklam Yaratıcıları Derneği.
  • Huntington, H. E. (2013). SubversiveMemes: Internet Memes as a Form of Visual Rhetoric. Selected Papers of Internet Research. http://www.academia.edu/5415739/Subv ersive_Memes_Internet_ Memes_ as_a_ Form_of_Visual_Rhetoric (Erişim tarihi: 10.09.2016)
  • Kuspit, D. 2006. Sanatın Sonu. İstanbul: Metis Yayıncılık.
  • Kuipers, G. (2002). Media Culture and Internet Disaster Jokes: Bin Laden and the Attacks on the World Trade Center. European Journal of Cultural Studies, 450-470. http://www.academia.edu/2991087/Media_culture_and_internet_disaster_jokes_ Bin_Laden_and_the_attack_on_the_World_Trade_Center (Erişim tarihi:05.10.2016)
  • Kuipers, G. 2005. Where was King Kong when we needed him? Public discourse, digital disaster jokes, and the functions of laughter after 9/11. The Journal of American Culture, 70-84. http://www.- giselinde.nl/JACC_155%20kopie.pdf (Erişim tarihi: 08.10.2016)
  • Milner, M. R. (2003). Pop Polyvocality: Internet Memes, Public Participation, and the Occupy Wall Street Movement. International Journal of Communication 7, 2357-2390. http://ijoc.org/index.php- /ijoc/article/view/1949/1015 (Erişim tarihi: 08.09.2016)
  • Oskay, Ü. (2007). İletişimin Abc’si. İstanbul: Der Yayınları.
  • Sturken, M. & Cartwright, L. (2005). Practices of Looking an Introduction to Visual Culture. Viewers Make Meaning. Oxford University Press, America. 45-72.
  • Tyler, T. (2011). Memetics: Memes and the Science of Cultural Evolution. Mersenne Publishing.
  • San, İ. (2008). Sanat ve Eğitim Yaratıcılık Temel Sanat Kuramları Sanat Eleştirisi Yaklaşımları. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Shifman, L. (2013). Memes in a digital world: Reconciling with a conceptual troublemaker. Journal of ComputerMediated Communication, 362–377. http://onlinelibrary.wiley.com /doi/10.1111/jcc4.12013/full (Erişim tarihi: 08.10.2016)
  • Weng, L., Menczer, F.& Ahn, Yong-Y. (2014). Predicting Successful Memes using Network and Community Structure. Association for the Advancement of Artificial Intelligence. http://yongyeol.- com/papers/weng-viral-2014.pdf (Erişim tarihi: 20.09.2016)
  • Barbara Kruger: American Designer, Graphic Artist, and Photographer. http://www.theartstory.org/ artist-krugerbarbara.htm (Erişim tarihi: 08.08.2016).
Year 2016, Volume: 6 Issue: 14, 1 - 14, 27.12.2016

Abstract

References

  • Armstrong, H. (2012). Grafik Tasarım Kuramı Tasarım Alanından Okumalar. İstanbul: Espas Yayınları.
  • Becer, E. (2002). İletişim ve Grafik Tasarım. Ankara: Dost Kitabevi.
  • Burnett, R. (2007). İmgeler Nasıl Düşünür? İstanbul:Metis Yayıncılık.
  • Bilgili, C. & Şener, G. (2013). Medya Eleştirileri 2013 Sosyal Medya ve Ağ Toplumu-II: Kültür, Kimlik, Siyaset. İstanbul: Reklam Yaratıcıları Derneği.
  • Huntington, H. E. (2013). SubversiveMemes: Internet Memes as a Form of Visual Rhetoric. Selected Papers of Internet Research. http://www.academia.edu/5415739/Subv ersive_Memes_Internet_ Memes_ as_a_ Form_of_Visual_Rhetoric (Erişim tarihi: 10.09.2016)
  • Kuspit, D. 2006. Sanatın Sonu. İstanbul: Metis Yayıncılık.
  • Kuipers, G. (2002). Media Culture and Internet Disaster Jokes: Bin Laden and the Attacks on the World Trade Center. European Journal of Cultural Studies, 450-470. http://www.academia.edu/2991087/Media_culture_and_internet_disaster_jokes_ Bin_Laden_and_the_attack_on_the_World_Trade_Center (Erişim tarihi:05.10.2016)
  • Kuipers, G. 2005. Where was King Kong when we needed him? Public discourse, digital disaster jokes, and the functions of laughter after 9/11. The Journal of American Culture, 70-84. http://www.- giselinde.nl/JACC_155%20kopie.pdf (Erişim tarihi: 08.10.2016)
  • Milner, M. R. (2003). Pop Polyvocality: Internet Memes, Public Participation, and the Occupy Wall Street Movement. International Journal of Communication 7, 2357-2390. http://ijoc.org/index.php- /ijoc/article/view/1949/1015 (Erişim tarihi: 08.09.2016)
  • Oskay, Ü. (2007). İletişimin Abc’si. İstanbul: Der Yayınları.
  • Sturken, M. & Cartwright, L. (2005). Practices of Looking an Introduction to Visual Culture. Viewers Make Meaning. Oxford University Press, America. 45-72.
  • Tyler, T. (2011). Memetics: Memes and the Science of Cultural Evolution. Mersenne Publishing.
  • San, İ. (2008). Sanat ve Eğitim Yaratıcılık Temel Sanat Kuramları Sanat Eleştirisi Yaklaşımları. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Shifman, L. (2013). Memes in a digital world: Reconciling with a conceptual troublemaker. Journal of ComputerMediated Communication, 362–377. http://onlinelibrary.wiley.com /doi/10.1111/jcc4.12013/full (Erişim tarihi: 08.10.2016)
  • Weng, L., Menczer, F.& Ahn, Yong-Y. (2014). Predicting Successful Memes using Network and Community Structure. Association for the Advancement of Artificial Intelligence. http://yongyeol.- com/papers/weng-viral-2014.pdf (Erişim tarihi: 20.09.2016)
  • Barbara Kruger: American Designer, Graphic Artist, and Photographer. http://www.theartstory.org/ artist-krugerbarbara.htm (Erişim tarihi: 08.08.2016).
There are 16 citations in total.

Details

Journal Section Görsel ve Plastik Sanatlar / Visual and Plastic Arts
Authors

Özgür Aktaş

Publication Date December 27, 2016
Submission Date June 23, 2017
Acceptance Date December 12, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 6 Issue: 14

Cite

APA Aktaş, Ö. (2016). Bir İletişim Yöntemi Olarak Caps / Memes. İnönü Üniversitesi Sanat Ve Tasarım Dergisi, 6(14), 1-14.