Özet
1990’lar gerek dünya
gerekse Türkiye için büyük dönüşümlerin yaşandığı önemli bir süreçtir.
1980’lerin sonunda Berlin Duvarı’nın yıkılması ve 1990’lara damgasını vuran
Sovyet rejiminin dağılması ve Balkanlar’daki etnik ve din temelli savaş,
beraberinde birçok tartışmayı da gündeme getirmiştir. Bu konuların başında da,
ulus devlet ve kimlik tartışmaları gelmektedir. Dünyadaki dönüşüme paralel
Türkiye için de 1990’lı yıllar, siyasal atmosferi ile günümüze kadar uzanan
kimlik sorunlarının tartışılmaya başlandığı süreç olarak dikkat çekmektedir.
Bunun nedeni olarak yalnızca dünyadaki dönüşüme odaklanmak yanlış olacaktır
çünkü, 12 Eylül Darbesi gibi çoğaltılabilecek Türkiye’nin kendi iç dinamikleri
de bu süreçte etkin rol oynamıştır. Bu açıklamalara sanat bağlamında
bakıldığında da gerek dünya gerekse Türk sanatı için, özellikle kimlik odaklı
çalışmalara yönelen sanatçılardan söz etmek mümkündür. Türkiye için bakıldığında,
1990’larla birlikte başlayan ve artan bir grafikle birçok sanatçının kimlik
sorunlarına odaklandığı görülmektedir. Bunlar arasında; Türk kimliği, anadil,
ulus devlet, kadın ve toplumsal cinsiyet gibi konuların, belli semboller ve
metaforlarla anlatıldığı görülmektedir. Bu bilgiler ışığında özellikle kimlik
konularına yönelik çalışmalar ürettiği söylenebilecek Halil Altındere ve Canan
gibi güncel sanatçıların eserlerine yönelik kimlik okumalarının yapılması bu
çalışmanın ana eksenini oluşturmaktadır.
Bölüm | Görsel ve Plastik Sanatlar / Visual and Plastic Arts |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2017 |
Gönderilme Tarihi | 10 Haziran 2017 |
Kabul Tarihi | 26 Ekim 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 7 Sayı: 16 |