BibTex RIS Kaynak Göster

İLKÖĞRETİM İKİNCİ KADEMEDEKİ ÖĞRENCİLERİN ÇEVRESEL İLGİ VE TUTUMLARININ İRDELENMESİ: TEKİRDAĞ İLİ SÜLEYMANPAŞA İLÇESİ ÖRNEĞİ

Yıl 2016, Cilt: 6 Sayı: 13, 0 - 0, 31.01.2016

Öz

Bu araştırma, ilköğretim ikinci kademedeki öğrencilerin çevresel bilgi ve tutumları üzerine görüşlerinin belirlenmesini ortaya koymak amacıyla yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu, 2014–2015 öğretim yılında Tekirdağ Süleymanpaşa İlçesi'nde bulunan toplam 11 okulda öğrenim görmekte olan  ilköğretim ikinci kademedeki  450 kişiden oluşan 6., 7. ve 8.sınıf öğrencileri  oluşturmuştur. Çalışmanın verileri “Çevre Duyarlılığı Anketi” aracılığıyla toplanmıştır. Değerlendirmelerde öğrencilerin çevre sorunlarına yönelik farkındalık düzeylerinin oldukça yüksek olduğu ve çevresel konularda olumlu tutum ve davranışları sergiledikleri saptanmıştır.

Kaynakça

  • Akın, G. 2014. İnsan sağlığı ve çevre etkileşimi. Ankara Üniversitesi Dil Ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi 54(1):105-116.
  • Altunoğlu, B.D. ve Atav, E. 2009. Ortaöğretim öğrencilerinin çevre risk algısı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36:1-11.
  • Artun, H., Özsevgeç, T. 2015. Ortaokul öğrencilerinin çevre eğitimine yönelik tutumlarının değerlendirilmesi.YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi (YYU Journal of Education Faculty 12(1):27-48
  • Atasoy, E. ve Ertürk, H. (2008). İlköğretim Öğrencilerinin Çevresel Tutum ve Çevre Bilgisi Üzerine Bir Alan Araştırması. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi. 10 (1), 102-122.
  • Atik, A., Yılmaz, B., Aslan, F., Ateş, O., Taçoral, E.. 2013. Peyzaj mimarlığı öğrencilerinin eğitim ve meslekten beklentilerinin inönü üniversitesi örneğinde incelenmesi Üzerine Bir Araştırma. İnönü Üniversitesi Sanat Ve Tasarım Dergisi. 3(8):105-122.
  • Aydın, F., Kaya, A. 2011. Sosyal bilimler lisesi öğrencilerinin çevre duyarlılıklarının değerlendirilmesi.Marmara Araştırma Dergisi 24: 229-257.
  • Başaran, İ., 2007. Sağlıklı Kentler Kavramının Gelisiminde Sağlıklı Kentler Projesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 9(3): 207-229.
  • Cutter-Mackenzie, A. 2009. Multicultural school gardens: creating engaging gardenspaces in learning about language, culture, and environment. Canadian Journal of EnvironmentalEducation14:122–135.
  • Demirkaya, H. 2006. Çevre eğitiminin Türkiye’deki coğrafya programları içerisindeki yeri ve çevre eğitimine yönelik yeni yaklaşımlar. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(1): 207-222.
  • Gökçe, N., Kaya, E., Aktay, S. ve Özden, M. 2007. İlköğretim öğrencilerinin çevreye yönelik tutumları. İlköğretim Online, 6(3): 452-468.
  • İleri, R. 1998. Çevre eğitimi ve katılımın sağlanması. Ekoloji Çevre Dergisi, 7(28): 3–9.
  • Kesicioğlu, O.S. 2008. Ebeveynlerin Okul Öncesi Dönemdeki Çocuklarına (60-72 AY) Yaşattıkları Doğal Çevre Deneyimleri ve Çocukların Çevreye Karşı Tutumları. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Okul Öncesi Eğitimi Ana Bilim Dalı, Ankara.
  • Leeming , F.C.,Porter, B.E., Dwyer, W.O., Cobern, M.K. &Oliver, D.P. 1997. Effects of participation in classactivities on children's environmental attitudesandknowledge. TheJournal of Environmental Education. 28 (2): 33-42.
  • Mahidin, A.M.M. & Maulan, S. 2010. Understanding children preferences of natural environment as a start for environmental sustainability. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 38: 324 – 333.
  • Sakallı, N. 2001. Sosyal etkiler: kim kimi nasıl etkiler?.İmge Yayınları, Ankara.
  • Sam,N., Gürsakal, S., Sam, R. 2010. Üniversite öğrencilerinin çevresel risk algısı ve çevresel tutumlarının belirlenmesi. Akademik Bakış Dergisi Sayı 20, Nisan – Mayıs – Haziran, Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E-Dergisi, İktisat ve Girişimcilik Üniversitesi, Türk Dünyası Kırgız- Türk Sosyal Bilimler Enstitüsü, Celalabat - KIRGIZİSTAN. http://www.akademikbakis.org.
  • Süleymanpaşa Belediyesi 2015-2019 Stratejik Plan, 2014. 46 s.
  • Şama, E. 2003. Üniversite gençliğinin çevre ve çevre sorunlarına yönelik tutumları-Gazi Eğitim Fakültesi öğrencileri üzerine bir araştırma. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Özdemir, A. ve Kıray Vural B. 2015. Yaşlıların Doğa/Bahçe Algıları Üzerine Bir Araştırma: Denizli Örneği. İnönü Üniversitesi Sanat Ve Tasarım Dergisi. 5 (11): 65-77.
  • Tüysüzoğlu, P. 2005. Yeşil Kutu Türkiye’de Çevre Eğitimi ve Sürdürülebilir Kalkınma için Eğitim Ön Araştırma Raporu, 10-11.
  • UNESCO (1992). UNESCO United Nations Sustainable Development, Promoting education, public awareness and training, Report of United Nations Conference on Enviroment and Development, Chapter 36, Rio de Jenerio, 3- 14 June 1992.
  • Yalçınkaya, E. 2012. İlköğretim 6. sınıf öğrencilerinin çevre sorunları farkındalık düzeyleri. Marmara Coğrafya Dergisi. 25: 137-151.
  • Yazıcı, T. Ve Kılıç, I. 2015. Güzel sanatlar ve tasarım fakültesi ile konservatuvar öğrencilerinin müzik öğretmenliği mesleğine yönelik tutumları. İnönü Üniversitesi Sanat Ve Tasarım Dergisi. 5(11) : 79-88.
  • Yücel, A. S. & Morgil, İ. (1998). Yüksek öğretimde çevre olgusunun araştırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 84-94.
Yıl 2016, Cilt: 6 Sayı: 13, 0 - 0, 31.01.2016

Öz

Kaynakça

  • Akın, G. 2014. İnsan sağlığı ve çevre etkileşimi. Ankara Üniversitesi Dil Ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi 54(1):105-116.
  • Altunoğlu, B.D. ve Atav, E. 2009. Ortaöğretim öğrencilerinin çevre risk algısı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36:1-11.
  • Artun, H., Özsevgeç, T. 2015. Ortaokul öğrencilerinin çevre eğitimine yönelik tutumlarının değerlendirilmesi.YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi (YYU Journal of Education Faculty 12(1):27-48
  • Atasoy, E. ve Ertürk, H. (2008). İlköğretim Öğrencilerinin Çevresel Tutum ve Çevre Bilgisi Üzerine Bir Alan Araştırması. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi. 10 (1), 102-122.
  • Atik, A., Yılmaz, B., Aslan, F., Ateş, O., Taçoral, E.. 2013. Peyzaj mimarlığı öğrencilerinin eğitim ve meslekten beklentilerinin inönü üniversitesi örneğinde incelenmesi Üzerine Bir Araştırma. İnönü Üniversitesi Sanat Ve Tasarım Dergisi. 3(8):105-122.
  • Aydın, F., Kaya, A. 2011. Sosyal bilimler lisesi öğrencilerinin çevre duyarlılıklarının değerlendirilmesi.Marmara Araştırma Dergisi 24: 229-257.
  • Başaran, İ., 2007. Sağlıklı Kentler Kavramının Gelisiminde Sağlıklı Kentler Projesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 9(3): 207-229.
  • Cutter-Mackenzie, A. 2009. Multicultural school gardens: creating engaging gardenspaces in learning about language, culture, and environment. Canadian Journal of EnvironmentalEducation14:122–135.
  • Demirkaya, H. 2006. Çevre eğitiminin Türkiye’deki coğrafya programları içerisindeki yeri ve çevre eğitimine yönelik yeni yaklaşımlar. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(1): 207-222.
  • Gökçe, N., Kaya, E., Aktay, S. ve Özden, M. 2007. İlköğretim öğrencilerinin çevreye yönelik tutumları. İlköğretim Online, 6(3): 452-468.
  • İleri, R. 1998. Çevre eğitimi ve katılımın sağlanması. Ekoloji Çevre Dergisi, 7(28): 3–9.
  • Kesicioğlu, O.S. 2008. Ebeveynlerin Okul Öncesi Dönemdeki Çocuklarına (60-72 AY) Yaşattıkları Doğal Çevre Deneyimleri ve Çocukların Çevreye Karşı Tutumları. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Okul Öncesi Eğitimi Ana Bilim Dalı, Ankara.
  • Leeming , F.C.,Porter, B.E., Dwyer, W.O., Cobern, M.K. &Oliver, D.P. 1997. Effects of participation in classactivities on children's environmental attitudesandknowledge. TheJournal of Environmental Education. 28 (2): 33-42.
  • Mahidin, A.M.M. & Maulan, S. 2010. Understanding children preferences of natural environment as a start for environmental sustainability. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 38: 324 – 333.
  • Sakallı, N. 2001. Sosyal etkiler: kim kimi nasıl etkiler?.İmge Yayınları, Ankara.
  • Sam,N., Gürsakal, S., Sam, R. 2010. Üniversite öğrencilerinin çevresel risk algısı ve çevresel tutumlarının belirlenmesi. Akademik Bakış Dergisi Sayı 20, Nisan – Mayıs – Haziran, Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E-Dergisi, İktisat ve Girişimcilik Üniversitesi, Türk Dünyası Kırgız- Türk Sosyal Bilimler Enstitüsü, Celalabat - KIRGIZİSTAN. http://www.akademikbakis.org.
  • Süleymanpaşa Belediyesi 2015-2019 Stratejik Plan, 2014. 46 s.
  • Şama, E. 2003. Üniversite gençliğinin çevre ve çevre sorunlarına yönelik tutumları-Gazi Eğitim Fakültesi öğrencileri üzerine bir araştırma. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Özdemir, A. ve Kıray Vural B. 2015. Yaşlıların Doğa/Bahçe Algıları Üzerine Bir Araştırma: Denizli Örneği. İnönü Üniversitesi Sanat Ve Tasarım Dergisi. 5 (11): 65-77.
  • Tüysüzoğlu, P. 2005. Yeşil Kutu Türkiye’de Çevre Eğitimi ve Sürdürülebilir Kalkınma için Eğitim Ön Araştırma Raporu, 10-11.
  • UNESCO (1992). UNESCO United Nations Sustainable Development, Promoting education, public awareness and training, Report of United Nations Conference on Enviroment and Development, Chapter 36, Rio de Jenerio, 3- 14 June 1992.
  • Yalçınkaya, E. 2012. İlköğretim 6. sınıf öğrencilerinin çevre sorunları farkındalık düzeyleri. Marmara Coğrafya Dergisi. 25: 137-151.
  • Yazıcı, T. Ve Kılıç, I. 2015. Güzel sanatlar ve tasarım fakültesi ile konservatuvar öğrencilerinin müzik öğretmenliği mesleğine yönelik tutumları. İnönü Üniversitesi Sanat Ve Tasarım Dergisi. 5(11) : 79-88.
  • Yücel, A. S. & Morgil, İ. (1998). Yüksek öğretimde çevre olgusunun araştırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 84-94.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Peyzaj Planlama ve Tasarım / Landscape Planning and Design
Yazarlar

Tuğba Üstün Topal

Tuğba Kiper

Aslı Korkut

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2016
Gönderilme Tarihi 4 Nisan 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 6 Sayı: 13

Kaynak Göster

APA Üstün Topal, T., Kiper, T., & Korkut, A. (2016). İLKÖĞRETİM İKİNCİ KADEMEDEKİ ÖĞRENCİLERİN ÇEVRESEL İLGİ VE TUTUMLARININ İRDELENMESİ: TEKİRDAĞ İLİ SÜLEYMANPAŞA İLÇESİ ÖRNEĞİ. İnönü Üniversitesi Sanat Ve Tasarım Dergisi, 6(13).