Research Article
BibTex RIS Cite

Is Gender Role a Risk Factor for Shyness?

Year 2019, Issue: 19, 1 - 13, 07.02.2020
https://doi.org/10.26650/iukad.2019.19.001

Abstract

This research was carried out on 1045 university students to investigate the shyness levels of different genders and to examine whether the shyness levels among university students differ according to gender. Data was collected using the Bem Sex Role Inventory and Shyness Scale. In the data analysis, descriptive statistics, t-test and variance analysis were conducted. The results show that most of the participants’ shyness levels were below the moderate level. In addition the shyness levels of the participants having masculine gender roles were lower than those of feminine and undifferentiated genders. In addition the study concluded that gender alone had a significant main effect on shyness level, but the common effect of gender and gender roles were not found to be significant.

References

  • Antony, M. M. ve Swinson, R. P. (2000). The shyness and social anxiety workbook. USA: New Harbinger Publications, Inc.
  • Bem, S. L. (1974). The measurement of psychological androgyny. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 42(2), 155-162.
  • Bem, S. L. (1993). The lenses of gender. New Haven and London: Yale University Press.
  • Britsch, B. ve Wakefield, W. D. (1998). The Influence of ethnic identity status and gender-role identity on social anxiety and avoidance in Latina adolescents. Annual Meeting of the American Educational Association, San Diego: April 13-17.
  • Cabak, H. (2002). Lise öğrencilerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisan Tezi. Malatya: İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Carducci, B. J., Hutzel, K., Morrison, E. ve Weyer, C. Y. (2001). Social fobia and social anxiety as components of shyness. The Annual Meeting of American Psychological Association. San Fransisco: August, 24-28.
  • Chaplin, J. P. (1985). Dictionary of Psychology (2nd ed.). USA: Dell Publishing. Chen, X. ve Schmidt, L. (2015). Temperament and personality. M. E. Lamb (Ed.), Handbook Of Child Psychology and Developmental Science, Vol. 3, Socioemotional processes (7th ed.), Wiley, Hoboken, N. J., pp. 152-200.
  • Chen, X. (2018). Culture and shyness in childhood and adolescence. New Ideas in Psychology, 53, 58-66.
  • Cimsir, E. (2019). The roles of dispositional rumination, inferiority feelings and gender in interpersonal rumination experiences of college students. The Journal of General Psychology, 146(3), 217-233.
  • Crozier, W. R. ve Birdsey, N. (2003). Shyness, sensation seeking and bird-order position. Personality and Individual Differences, 35, 127-134.
  • Crozier, W. R. ve Garbert-Jones, A. (1996). Finding a voice: Shyness in mature students’ experience of universty. Adults Learning, 7(8), 195-198.
  • Dökmen, Z. Y. (1999). Bem Cinsiyet Rolü Envanteri kadınsılık ve erkeksilik ölçekleri Türkçe formunun psikometrik özellikleri. Kriz Dergisi, 7(1), 27-40.
  • Erdal, H. (2003). Çalışan ve çalışmayan kadınların utangaçlık düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Girginer, H. U. (1994). Türk toplumunda cinsiyet rolleri algısı. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İzmir: Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Gökkaya, F. (1994). Anne babaların cinsiyet rolü algıları ve cinsiyete uygun çocuk yetiştirme eğilimleri ile okul öncesi çocuklarının cinsiyet rolü gelişimi ( oyuncak tercihi ile) arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İzmir: Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Güngör, A. F. (2000). Üniversite öğrencilerinin utangaçlık düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Araştırma Raporu. Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • Güngör, A. F. (2001). Utangaçlık ölçeğinin geliştirilmesi; Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2(15), 17-22.
  • Gürkan, T. ve Hazır-Bıkmaz, F. (1997). İlkokul ders kitaplarının cinsiyet rollerine ilişkin kalıp yargılar yönünden analizi. III. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi (15-16 Nisan). Bilimsel Çalışmalar, Çukurova Üniversitesi Yayınları, 170-181.
  • Hyson, M. C. ve Van-Trieste, K. (1987). The shy child. ERIC Clearinhouse on Elementary Early Childhood Education Urbana IL. ERIC Identifier: ED295741.
  • İnelmen, K. V. Ö. (1996). Relationships of sex-role orientation to two measures of self-esteem” Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Juni, S ve Grimm, W.D. (1994). Marital satisfaction as a function of dyadic gender-role constellations. The American Journal of Family Therapy, 22(2), 106-112.
  • Kania, S. K. (2014) The relationship between gender differences and stress. The Huron University College Journal of Learning and Motivation, 52(1), 92-101. Kavuncu, A. N. (1987). Bem cinsiyet rolü envanteri’ni Türk toplumuna uyarlama çalışmaları. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Liberman, D. ve Gaa, J. P. (1978). Androgyny and moral and ego development. ERIC. Clearinhouse on Elementary Early Childhood Education Urbana IL. ERIC Identifier: ED174864.
  • Liebert, R. M., Wicks-Nelson, R. ve Kail, R. V. (1986). Developmental Psychology. (4th ed.). New Jersey: Prentice Hall, Englewood.
  • Liu, J., Bowker, J. C., Coplan, R. J., Yang, P., Li, D. ve Chen, X. (2018). Evaluating links among shyness, peer relations, and internalizing problems in Chinese young adolescents. Journal of Research on Adolescence, 29(3), 696–709.
  • Macdonald, N. E., Ebert, P. D. ve Mason, S. E. (1986). Marital statüs and age as related to masculine and feminine personality dimensions and self-esteem. Journal of Social Psychology, 127(3), 289-298.
  • Mayer, F. S. and Sutton, K. (1996). Personality; An integrative approach. New Joursey: Prentice Hall.
  • Schroeder, D. A., Penner, L. A., Dovidio, J. F. ve Piliavin, J. A. (1995). The psychology of helping and alturism. New York: McGraw-Hill, Inc.
  • Sedney, M. A. (1987). Development of androgyny. Psychology of Woman Quarterly, 11, 311-326.
  • Sevinçok, L. (2000). Sosyal fobi ve çekingen kişilik bozukluğu arasındaki tanısal güçlükler. Psikiyatri Dünyası, 4, 3-6.
  • Shields, M. (2005). Social anxiety disorder: Much more than shyness. Canadian Social Trends, 11(8), 22-28.
  • Shorey, R. C., Stuart, G. L. ve Anderson, S. (2013). Do gender differences in depression remain after controlling for early maladaptive schemas? An examination in a sample of opioid dependent treatment seeking adults. Clinical Psychology & Psychotherapy, 20(5), 401-410.
  • Spence, J. T. (1982). Comments on Baumrind’s “Are androgynous individuals more effective persons and parents?” Child Development, 53, 76-80.
  • Türkçapar, H. (1999). Sosyal fobinin psikolojik kuramı. Klinik Psikiyatri Dergisi, 2, 247-253.
  • Türküm, A. S. (2005). Who seeks help? Examining the differences in attitude of Turkish university students toward seeking psychological help by gender, gender roles and help-seeking experiences. The Journal of Men’s Studies, 13(3), 389-401.
  • Westen, D. (1996). Psychology, mind, brain and culture. New York: John Wiley and Sons Inc.
  • Weyer, C. Y. ve Carducci, B. J. (2001). The three-component model of shyness: Conceptual, correlational and treatment consideration. The Annual Meeting of American Psychological Association. San Fransisco: August, 24-28.
  • Withers, L. A. ve Vernon, L. L. (2006). To err is human: Embarrassment, attachment and communication apprehension. Personality and Individual Differences, 40, 99-110.
  • Witt, S. D. (1997). Tarditional or androgynous: An analysis to determine gender role orientation of basal readers. Child Study Journal, 26(4), 303-318.
  • Zimbardo, P. G. (1979). Psychology and life. (10th ed.). USA: Scott, Foresman and Company.

Utangaçlıkta Cinsiyet Rolü Bir Risk Faktörü mü?

Year 2019, Issue: 19, 1 - 13, 07.02.2020
https://doi.org/10.26650/iukad.2019.19.001

Abstract

Bu çalışmada cinsiyet rollerine göre utangaçlık düzeyinin farklılaşıp farklılaşmadığı ve biyolojik cinsiyetin, utangaçlık düzeyinin farklılaşmasında anlamlı katkısının olup olmadığı 1045 üniversite öğrencisi üzerinde araştırılmıştır. Veriler Utangaçlık Ölçeği ve Bem Cinsiyet Rolü Envanteri aracılığıyla toplanmıştır. Analizlerde betimleyici istatistikler, t-testi ve varyans analizi kullanılmıştır. Sonuçlar katılımcıların büyük çoğunluğunun utangaçlık düzeylerinin ortalamanın altında olduğunu göstermiştir. Ayrıca erkeksi cinsiyet rolüne sahip öğrencilerin utangaçlık düzeylerinin, hem kadınsı hem de belirsiz cinsiyet rolüne sahip olanlardan; androjen cinsiyet rolüne sahip olanların utangaçlık düzeyinin ise hem kadınsı hem de belirsiz cinsiyet rolüne sahip olanlardan anlamlı biçimde daha düşük olduğunu göstermiştir. Ayrıca, utangaçlık düzeyi üzerinde cinsiyetin tek başına anlamlı temel etkisinin olduğu, ancak cinsiyet ile cinsiyet rolünün ortak etkisinin anlamlı olmadığı belirlenmiştir.

References

  • Antony, M. M. ve Swinson, R. P. (2000). The shyness and social anxiety workbook. USA: New Harbinger Publications, Inc.
  • Bem, S. L. (1974). The measurement of psychological androgyny. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 42(2), 155-162.
  • Bem, S. L. (1993). The lenses of gender. New Haven and London: Yale University Press.
  • Britsch, B. ve Wakefield, W. D. (1998). The Influence of ethnic identity status and gender-role identity on social anxiety and avoidance in Latina adolescents. Annual Meeting of the American Educational Association, San Diego: April 13-17.
  • Cabak, H. (2002). Lise öğrencilerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisan Tezi. Malatya: İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Carducci, B. J., Hutzel, K., Morrison, E. ve Weyer, C. Y. (2001). Social fobia and social anxiety as components of shyness. The Annual Meeting of American Psychological Association. San Fransisco: August, 24-28.
  • Chaplin, J. P. (1985). Dictionary of Psychology (2nd ed.). USA: Dell Publishing. Chen, X. ve Schmidt, L. (2015). Temperament and personality. M. E. Lamb (Ed.), Handbook Of Child Psychology and Developmental Science, Vol. 3, Socioemotional processes (7th ed.), Wiley, Hoboken, N. J., pp. 152-200.
  • Chen, X. (2018). Culture and shyness in childhood and adolescence. New Ideas in Psychology, 53, 58-66.
  • Cimsir, E. (2019). The roles of dispositional rumination, inferiority feelings and gender in interpersonal rumination experiences of college students. The Journal of General Psychology, 146(3), 217-233.
  • Crozier, W. R. ve Birdsey, N. (2003). Shyness, sensation seeking and bird-order position. Personality and Individual Differences, 35, 127-134.
  • Crozier, W. R. ve Garbert-Jones, A. (1996). Finding a voice: Shyness in mature students’ experience of universty. Adults Learning, 7(8), 195-198.
  • Dökmen, Z. Y. (1999). Bem Cinsiyet Rolü Envanteri kadınsılık ve erkeksilik ölçekleri Türkçe formunun psikometrik özellikleri. Kriz Dergisi, 7(1), 27-40.
  • Erdal, H. (2003). Çalışan ve çalışmayan kadınların utangaçlık düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Girginer, H. U. (1994). Türk toplumunda cinsiyet rolleri algısı. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İzmir: Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Gökkaya, F. (1994). Anne babaların cinsiyet rolü algıları ve cinsiyete uygun çocuk yetiştirme eğilimleri ile okul öncesi çocuklarının cinsiyet rolü gelişimi ( oyuncak tercihi ile) arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İzmir: Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Güngör, A. F. (2000). Üniversite öğrencilerinin utangaçlık düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Araştırma Raporu. Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • Güngör, A. F. (2001). Utangaçlık ölçeğinin geliştirilmesi; Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2(15), 17-22.
  • Gürkan, T. ve Hazır-Bıkmaz, F. (1997). İlkokul ders kitaplarının cinsiyet rollerine ilişkin kalıp yargılar yönünden analizi. III. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi (15-16 Nisan). Bilimsel Çalışmalar, Çukurova Üniversitesi Yayınları, 170-181.
  • Hyson, M. C. ve Van-Trieste, K. (1987). The shy child. ERIC Clearinhouse on Elementary Early Childhood Education Urbana IL. ERIC Identifier: ED295741.
  • İnelmen, K. V. Ö. (1996). Relationships of sex-role orientation to two measures of self-esteem” Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Juni, S ve Grimm, W.D. (1994). Marital satisfaction as a function of dyadic gender-role constellations. The American Journal of Family Therapy, 22(2), 106-112.
  • Kania, S. K. (2014) The relationship between gender differences and stress. The Huron University College Journal of Learning and Motivation, 52(1), 92-101. Kavuncu, A. N. (1987). Bem cinsiyet rolü envanteri’ni Türk toplumuna uyarlama çalışmaları. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Liberman, D. ve Gaa, J. P. (1978). Androgyny and moral and ego development. ERIC. Clearinhouse on Elementary Early Childhood Education Urbana IL. ERIC Identifier: ED174864.
  • Liebert, R. M., Wicks-Nelson, R. ve Kail, R. V. (1986). Developmental Psychology. (4th ed.). New Jersey: Prentice Hall, Englewood.
  • Liu, J., Bowker, J. C., Coplan, R. J., Yang, P., Li, D. ve Chen, X. (2018). Evaluating links among shyness, peer relations, and internalizing problems in Chinese young adolescents. Journal of Research on Adolescence, 29(3), 696–709.
  • Macdonald, N. E., Ebert, P. D. ve Mason, S. E. (1986). Marital statüs and age as related to masculine and feminine personality dimensions and self-esteem. Journal of Social Psychology, 127(3), 289-298.
  • Mayer, F. S. and Sutton, K. (1996). Personality; An integrative approach. New Joursey: Prentice Hall.
  • Schroeder, D. A., Penner, L. A., Dovidio, J. F. ve Piliavin, J. A. (1995). The psychology of helping and alturism. New York: McGraw-Hill, Inc.
  • Sedney, M. A. (1987). Development of androgyny. Psychology of Woman Quarterly, 11, 311-326.
  • Sevinçok, L. (2000). Sosyal fobi ve çekingen kişilik bozukluğu arasındaki tanısal güçlükler. Psikiyatri Dünyası, 4, 3-6.
  • Shields, M. (2005). Social anxiety disorder: Much more than shyness. Canadian Social Trends, 11(8), 22-28.
  • Shorey, R. C., Stuart, G. L. ve Anderson, S. (2013). Do gender differences in depression remain after controlling for early maladaptive schemas? An examination in a sample of opioid dependent treatment seeking adults. Clinical Psychology & Psychotherapy, 20(5), 401-410.
  • Spence, J. T. (1982). Comments on Baumrind’s “Are androgynous individuals more effective persons and parents?” Child Development, 53, 76-80.
  • Türkçapar, H. (1999). Sosyal fobinin psikolojik kuramı. Klinik Psikiyatri Dergisi, 2, 247-253.
  • Türküm, A. S. (2005). Who seeks help? Examining the differences in attitude of Turkish university students toward seeking psychological help by gender, gender roles and help-seeking experiences. The Journal of Men’s Studies, 13(3), 389-401.
  • Westen, D. (1996). Psychology, mind, brain and culture. New York: John Wiley and Sons Inc.
  • Weyer, C. Y. ve Carducci, B. J. (2001). The three-component model of shyness: Conceptual, correlational and treatment consideration. The Annual Meeting of American Psychological Association. San Fransisco: August, 24-28.
  • Withers, L. A. ve Vernon, L. L. (2006). To err is human: Embarrassment, attachment and communication apprehension. Personality and Individual Differences, 40, 99-110.
  • Witt, S. D. (1997). Tarditional or androgynous: An analysis to determine gender role orientation of basal readers. Child Study Journal, 26(4), 303-318.
  • Zimbardo, P. G. (1979). Psychology and life. (10th ed.). USA: Scott, Foresman and Company.
There are 40 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Women's Studies
Journal Section Research Article
Authors

Ramazan Akdoğan This is me 0000-0001-6715-0036

Gürhan Can This is me 0000-0003-4314-4103

Publication Date February 7, 2020
Submission Date March 25, 2019
Published in Issue Year 2019 Issue: 19

Cite

APA Akdoğan, R., & Can, G. (2020). Utangaçlıkta Cinsiyet Rolü Bir Risk Faktörü mü?. İstanbul Üniversitesi Kadın Araştırmaları Dergisi(19), 1-13. https://doi.org/10.26650/iukad.2019.19.001