Halkla ilişkiler bir kuruluş ve onun hedef kamuları arasındaki iletişim çabasının ötesine geçerek hükümetlerin, derneklerin, kuruluşların içinde bulundukları kültürleri diğer kültürlere anlatma çabasında rol oynamaktadır. Bu çalışmaya göre kültürlerarası iletişim sürecinde kaynak bir kültürken hedef diğer bir kültür, araç ise halkla ilişkiler olmaktadır. Bu çalışma, halkla ilişkilerin ulusal ve uluslararası ölçekte kültürlerarası tanıtım, karşılıklı anlayış oluşturma, ekonomik ve siyasi ilişkilerin oluşturulması için zemin hazırlama, işbirliği sağlama, müzakere yoluyla kültürel boyutta yaşanabilecek çatışmaları önleme, etnosentrizmi aşma ve kültürlerarasında olumlu sosyal ve kültürel ilişkiler kurma ve yönetme adına diyalog oluşturma sürecindeki rolünü açıklamayı amaçlamaktadır.
Anahtar Kelimeler: Kültürlerarası diyalog, kültürlerarası iletişim, kültürlerarası halkla ilişkiler.
ABSTRACT
Public relations are playing a role beyond the communication endeavor between an organization and its target publics, endeavor of cultures that governments, associations, organizations in it, explaining to the other cultures. According to this study in the intercultural communication process a culture is a resource, target is another culture, medium is public relations. This study aims to explain the role of public relations in the process of create a dialogue, in the national and international scale intercultural presentation, constitute mutual understanding, preparing a platform to compose relations about economical and political, ensuring cooperation, avoiding cultural conflicts via discussion, overlapping the ethnocentrism and building and managing positive social and cultural relations.
Key words: Intercultural dialogue, intercultural communication, intercultural public relations.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | September 19, 2013 |
Published in Issue | Year 2012 Issue: 1 |